Care este cea mai importantă maşină din anul în care te-ai născut?

DE Florin Budescu | Actualizat: 18.10.2024 - 15:00
Care este cea mai importantă maşină din anul în care te-ai născut? - Foto: Profimedia Images
Care este cea mai importantă maşină din anul în care te-ai născut? - Foto: Profimedia Images
Care este cea mai importantă maşină din anul în care te-ai născut? - Foto: Profimedia Images
Care este cea mai importantă maşină din anul în care te-ai născut? - Foto: Profimedia Images
Care este cea mai importantă maşină din anul în care te-ai născut? - Foto: Profimedia Images
Care este cea mai importantă maşină din anul în care te-ai născut? - Foto: Profimedia Images
Care este cea mai importantă maşină din anul în care te-ai născut? - Foto: Profimedia Images
Care este cea mai importantă maşină din anul în care te-ai născut? - Foto: Profimedia Images
Care este cea mai importantă maşină din anul în care te-ai născut? - Foto: Profimedia Images
Care este cea mai importantă maşină din anul în care te-ai născut? - Foto: Profimedia Images

Care este cea mai importantă maşină din anul în care te-ai născut? Am aruncat o privire asupra istoriei automobilelor din 1945 și am ales mașina pe care o considerăm cea mai importantă lansată în fiecare an.

SHARE

Care este cea mai importantă maşină din anul în care te-ai născut? Am aruncat o privire asupra istoriei automobilelor din 1945 și am ales mașina pe care o considerăm cea mai importantă lansată în fiecare an, de atunci până în anul 2000.

Nu toate aceste mașini sunt strălucitoare sau foarte bine vândute - unele s-au remarcat mai degrabă prin neajunsurile lor sau prin eșecul comercial.

Care este cea mai importantă maşină din anul în care te-ai născut?

Dar toate au avut ceva de spus despre lumea în care au fost create, iar multe dintre ele au rezonanță și semnificație până în prezent.

Anul menționat este cel în care mașina a fost prezentată pentru prima dată publicului. În unele cazuri, acest lucru s-a întâmplat cu ceva timp înainte ca vehiculul să devină disponibil pentru a fi condus.

De asemenea, menționăm „mențiunile de onoare” - mașina sau mașinile de pe locul al doilea în anul respectiv. Nu veți fi de acord cu toate alegerile noastre pentru anul dvs. de naștere, dar sperăm că vă va face plăcere să descoperiți mașinile de aceeași vârstă cu dvs:

1945 - Volkswagen Beetle

Probabil cea mai importantă mașină construită vreodată, fie și numai pentru că au fost construite mai multe Beetle decât aproape orice altă mașină produsă vreodată. Peste 21,5 milioane au fost construite într-o serie care a durat până în 2003, conform Autocar.

Când armata britanică a preluat controlul asupra fabricii VW bombardate în 1945, Beetle a fost oferit unei serii de constructori auto britanici, care l-au refuzat pe motiv că nu poate fi vândut cu motorul său răcit cu aer montat în spate.

Dar acesta a fost vehiculul care a pus bazele celui care este acum al doilea mare producător auto din lume, imediat după Toyota.

1946 - Renault 4CV

Foto: Profimedia Images

Un motor cu patru cilindri montat în spate într-o caroserie aerodinamic eficientă. Vă sună cunoscut? Gândiți-vă la el ca la un VW Beetle francez, dar, din păcate pentru Renault, 4CV a durat doar până în 1961.

Cu toate acestea, a fost prima mașină franceză care a vândut peste un milion de unități, primele mașini fiind echipate cu un motor de 760 cmc de 19 CP, înlocuit ulterior cu o unitate de 747 cmc puțin mai puternică (22 CP). Cel mai greu de condus a fost 4CV Sport de 42 CP din 1952, care era o adevărată pacoste la condus.

Pe lângă faptul că a fost construit în Franța, 4CV a fost fabricat și în Australia, Belgia, Anglia, Irlanda, Japonia, Spania și Africa de Sud.

1949 - Saab 92

Din păcate, Saab nu mai este printre noi, dar atunci când a apărut pe scenă în 1949 cu prima sa mașină, 92, a fost pionierul celulei de siguranță. Originea Saab era producția de avioane, iar acest lucru se vedea foarte clar în designul aerodinamic al modelului 92; coeficientul de rezistență la înaintare era impresionant, de 0,30 Cd, datorită geamurilor încastrate și a farurilor încastrate.

Mașina era destul de îngustă, ceea ce însemna că trebuia instalată o motorizare compactă; Saab a ales o unitate cu doi cilindri în doi timpi de 764 cmc răcită cu apă, inspirată de DKW-urile contemporane.

În ciuda faptului că producea doar 25 CP, Saab 92 cu patru locuri putea ajunge la 65 mph datorită formei sale alunecoase.

1952 - Lotus MkVI

Fondatorul Lotus, Colin Chapman, este faimos pentru sloganul său „doar adăugând ușurință” pentru a produce mașini strălucitoare pentru șoferi, și nicăieri nu a fost acest lucru mai evident decât cu primul său model de serie, Lotus MkVI.

Precursorul lui Lotus MkVII (cunoscut mai bine sub numele de Lotus Seven), MkVI a fost vândut sub formă de kit, iar cumpărătorii puteau alege între o gamă largă de motoare și transmisii, de la umila unitate Ford cu supapă laterală de 1172 cmc la o unitate de curse Coventry-Climax cu came în sus de 1098 cmc.

Între 1952 și 1957, Lotus a construit 110 modele MkVI, dintre care multe au concurat în perioada respectivă, deoarece se manevrau atât de bine și erau uimitor de rapide datorită greutății reduse.

1953 - Chevrolet Corvette

Foto: Profimedia Images

Chevrolet a construit inițial modelul Corvette doar pentru Motorama 1953, un salon auto GM itinerant, plin de concepte futuriste, care întorceau capul. Publicul l-a îndrăgit atât de mult încât directorii au decis să îl transforme într-un model de serie în același an.

Deși aproape tuturor le-a plăcut cum arăta, puțini au apreciat modul în care se conducea, în parte pentru că folosea un motor anemic cu șase cilindri în linie de 150 CP. Corvette aproape a eșuat.

Chevrolet a impus un preț de 3498 de dolari pentru Corvette (aproximativ 33 500 de dolari în 2019) și a vândut doar 300 de unități.

Vânzările au început să crească în 1955, când firma l-a ascultat pe inginerul Zora Arkus-Duntov (1909-1996) și a pus la dispoziție un motor V8. Restul, cum se spune, este istorie.

Până în prezent, au fost produse aproximativ 1,6 milioane de „Vettes”. O a opta generație Corvette tocmai a fost pusă în vânzare, acum cu o configurație cu motor central pentru prima dată.

1961 - Jaguar E-Type

Vă amintiți toate sondajele care încercau să stabilească cele mai importante mașini ale secolului XX? Cele care puneau întotdeauna Mini sau E-Type pe primul loc?

Ei bine, aruncați o privire la această imagine și veți înțelege imediat de ce Jaguar-ul este atât de venerat.

Nu numai că arată elegant și sexy, dar E-Type a fost, de asemenea, fenomenal de rapid; primele mașini cu șase cilindri în linie de 3,8 litri puteau atinge doar 150 de mile pe oră, dar aceasta era încă o mașină relativ accesibilă datorită prețurilor avantajoase.

Mai târziu, a apărut un motor de 4,2 litri, apoi un V12 de 5,3 litri, moment în care E-Type era mai degrabă un Grand Tourer decât o mașină sport.

1963 - Rover P6

Lansată oficial sub numele de Rover 2000, această berlină de lux era cunoscută neoficial sub numele de P6, deoarece era al șaselea model Rover postbelic.

Câștigător al primului premiu European Car of the Year în 1964, Rover P6 a luat aurul pentru liniile sale curate, construcția neconvențională (toate panourile exterioare sunt fixate cu șuruburi pe structura de dedesubt), suspensia spate derivată din curse și frânele pe disc de toate tipurile - cele din spate fiind în bord pentru a reduce greutatea nesuspendată.

Suspensia față a fost proiectată astfel încât să poată fi montat un motor cu turbină cu gaz, dar, din păcate, propulsoarele au rămas unități convenționale pe benzină în patru sau (mai târziu) opt cilindri.

1964 - Ford Mustang

Foto: Profimedia Images

Prezentat la New York, Ford Mustang a devenit un hit instantaneu; a fost mașina must-have a anului. Ford a primit 22.000 de comenzi în 24 de ore de la introducerea modelului, ceea ce reprezenta aproape un sfert din cele 100.000 de mașini pe care spera să le vândă anual.

Peste 418.000 de unități și-au găsit o locuință până la prima sa aniversare.

Mustang oferea performanță (atunci când era echipat cu un motor V8) și stil într-un pachet accesibil care îi atrăgea chiar și pe automobiliștii cărora nu le plăceau mașinile.

Chevrolet Corvair, principalul său rival, nu se putea măsura cu el. În 2019, Mustang reprezintă încă mașina de vis accesibilă a Americii. Peste 10 milioane de Mustang-uri au fost vândute până în prezent și este cea mai bine vândută mașină sport din lume.

1977 - Ford Bronco

La mijlocul anilor 1970, Ford Bronco începuse să fie învechit. Concurenții produși de International-Harvester, Chevrolet și Dodge erau mai mari și mai moderni, așa că Ford a transformat Bronco într-un off-roader de dimensiuni normale construit pe baza unui pick-up.

Tracțiunea integrală, o transmisie manuală și un motor V8 de 154 CP erau standard, deși aproape 80% dintre cumpărători au ales cutia de viteze automată opțională.

Transformarea a fost drastică, dar a fost exact ceea ce marca avea nevoie. Vânzările anuale au urcat de la 13.600 de unități în 1976 la aproape 94.000 în 1979. Ford insuflase o nouă viață clasei.

Aproximativ 1,5 milioane de exemplare au fost vândute de-a lungul a cinci generații, până la moartea sa în 1996. Un Bronco complet nou va sosi în 2020.

1979 - Lancia Delta

Au existat trei generații de Lancia Delta, dar numai ediția originală a dat naștere magnificului Integrale turbo cu tracțiune integrală, care a sosit în 1987. Aceasta a fost la opt ani după ce Delta a fost introdusă în versiunile de 1,3 și 1,5 litri, cu tracțiune față.

Destul de bună încât să câștige premiul Mașina europeană a anului 1980, Delta a îmbinat designul modern, grație lui Giorgetto Giugiaro, cu motoarele zburdalnice, iar sosirea Delta HF 4WD în 1986 a adus una dintre cele mai avansate transmisii cu tracțiune integrală create vreodată.

În mod curios, în Suedia a fost disponibilă o ediție sub marca Saab, numită 600.

1980 - Audi Quattro

Foto: Profimedia Images

Audi Quattro nu a fost prima mașină cu turbocompresor și nici prima mașină de serie cu tracțiune integrală. Dar a fost prima care a combinat aceste două lucruri cu un efect devastator, făcând din Quattro una dintre cele mai ușor de utilizat mașini de înaltă performanță create vreodată, și a dus la generalizarea tracțiunii integrale.

Rapid și sigur pe picioare pentru o utilizare pe tot parcursul anului, acesta putea transporta patru adulți cu bagajele lor.

Dezvoltat pentru a profita de modificările regulamentului care permiteau tracțiunea integrală în competiții, Quattro a obținut numeroase victorii în Campionatul Mondial de Raliuri, precum și în Pikes Peak Hillclimb.

Trenul de rulare quattro de la Audi este încă utilizat în întreaga gamă de modele.

1982 - Mercedes-Benz 190

Mercedes-Benz avea aproape un secol când a introdus prima sa berlină compactă cu patru uși, 190, precursoarea Clasei C. Până atunci, Mercedes se concentrase exclusiv pe berline, break-uri, decapotabile și coupe-uri mai mari și mai costisitoare.

Ideea modelului 190 a fost că va crește volumul de vânzări pentru Mercedes, dar va fi în continuare puternic, sigur și bine făcut.

În acest scop, 190 a fost un pionier în utilizarea oțelurilor ușoare de înaltă rezistență pentru a îmbunătăți siguranța în caz de coliziune și, de asemenea, avea airbaguri, pretensionatoare de centuri de siguranță și frâne antiblocare.

Până la încheierea producției germane în 1993, au fost fabricate aproape 1,9 milioane de 190.

1986 - Porsche 959

Foto: Profimedia Images

Porsche a fost mult timp unul dintre cei mai inovatori producători auto, dar compania s-a depășit cu adevărat cu modelul 959 cu caroserie compozită.

Când a apărut, 959 a fost cea mai rapidă mașină de șosea din lume; motorul flat-six biturbo de 2,85 litri producea 444 CP, suficienți pentru a atinge 197 km/h.

Mai impresionantă a fost însă transmisia cu tracțiune integrală controlată de computer, care trimitea cuplul la roțile care îl puteau utiliza cel mai bine, în timp ce reglarea automată a înălțimii de rulare optimiza aerodinamica.

Între 1986 și 1988, Porsche a construit 337 de exemplare 959, dar alte opt au fost fabricate în 1992-1993.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te