Citroën Berlingo VP Shine 1.5 BlueHDI 130 - Personalitate multiplă

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 12.10.2019 - 10:19

Cea de-a treia generație Citroën Berlingo nu mai este doar un vehicul utilitar, ci a fost transformat într-un MPV cu personalitate multiplă, pregătit în orice moment atât pentru o escapadă în natură cu bicicletele în spinare, cât și pentru munca de jos.

SHARE

Dacă anul acesta Citroën celebrează un secol de creativitate, inovații și confort în lumea automobilului, istoria utilitarelor sale depășește 90 de ani.

Berlingo este descendentul Citroën-ului C4 Fourgon din 1928, al legendarului 2CV în versiune utilitară și al apreciatului Citroën C15, un Citroën Visa transformat în van, care a fost construit până în 2006 și care, în cei 22 de ani de carieră, s-a vândut în aproape 1,2 milioane de unități. Mai mult, C15 a stat și la baza conceptului Citroën Aventure, care, în 1986, anunța începutul vehiculelor recreaționale dezvoltate pornind de la un model utilitar.

În 1996, prima generație Berlingo a pus bazele segmentului vehiculelor utilitare recreaționale, fiind jumătate
hatchback, jumătate MPV.

Iar acum, cea de-a treia generație duce conceptul recreațional mai departe, combinând modularitatea, confortul și calitatea finisajelor unui monovolum, cu capacitățile unei utilitare.

Este chiar o alternativă interesantă la un break de familie, fiind de exemplu, o mașină în care încap înăuntru două biciclete, una de copil și una de adult, cu unul dintre cele trei scaune din spate rabatat.

Atmosferă de avion

În două cuvinte, Citroën Berlingo VP Shine poate fi catalogat, simplu, drept practic și confortabil. De exemplu, pe lângă portbagajul de 597 de litri, ce poate înghiți până la 983 de litri dacă mașina e încărcată până la acoperiș, modelul dispune de 28 de spații de depozitare, cu o capacitate totală de 186 de litri.

Adică, aproape cât portbagajul unei citadine. Inclusiv sub plafonul panoramic din sticlă există un spațiu de depozitare ingenios.

Acesta este translucid și iluminat cu LED-uri, dând pasagerilor impresia că se află la bordul unui avion. De asemenea, Berlingo are și două torpedouri.

Denumit Top Box, topedoul superior montat în locul airbag-ului, care a fost mutat către plafon, poate fi refrigerat, include un port USB și poate înghiți cu ușurință un laptop de 15 inch.

Poziția la volan este confortabilă și destul de joasă, mai apropiată de cea dintr-un break, decât cea dintr-un monovolum sau van, iar scaunele față sunt mari și comode la drum lung. Arhitectura planșei de bord nu este strălucită, dar pune accentul pe ergonomie.

23.919 € este prețul de bază pentru Citroën Berlingo VP Shine 1.5 BlueHDI 130, TVA inclusă

Schimbătorul de viteze în consolă este ușor de mânuit (doar cu nuca mare și butucănoasă trebuie să te obișnuiești puțin în podul palmei), iar lipsa tunelului central creează un plus de spațiu în habitaclu. Cu cotierele rabatate, spațiul dintre scaunele față poate fi folosit cu ușurință ca trecere secretă de un copil.

Accesul pe locurile din spate este de primă clasă. Ca la un shuttle care se respectă, pe fiecare parte a mașinii există portiere culisante, echipate cu geamuri electrice.

Înăuntru, se află trei scaune individuale, de aceeași dimensiune și cu sistem Isofix pentru scaunele pentru copii, care oferă spațiu generos la nivelul genunchilor pentru toți pasagerii din spate (156mm).

De asemenea, acestea se pot rabata cu ușurință pentru a obține o podea plată prin simpla acționare a butoanelor Magic Flat, accesibile din portbagaj.

Așa cum am spus, prin rabatarea unui singur scaun, se creează spațiu suficient pentru două biciclete, una de copil și una de adult. Iar pentru a nu deschide tot timpul hayon-ul de mari dimensiuni, portbagajul poate fi accesat și deschizând separat luneta.

Nu în cele din urmă, la atmosfera de avion contribuie și portierele față. Nu știu ce au avut în cap designerii tripletei Citroën Berlingo - Peugeot Rifter – Opel Combo când au trasat golurile de geam ale acestora, dar, la baza geamurilor laterale față, deasupra clanței, le-a rămas o bucată de tablă care nu are nicio logică.

Este și inestetică, și complet nepractică, deranjându-te la nivelul cotului dacă deschizi complet geamul și, în timp, strânge și mizerie sub ea. Poate au uitat s-o taie?!

Comportament de cruiser

Citroën Berlingo este o mașină de familie multifuncțională, spațioasă și confortabilă. Nu are nicio legătură cu sportivitatea.

Cei 130 de cai putere atinși la 3.750 rpm și cuplul de 300 Nm disponibil de la 1.750 rpm fac ca mașina să se miște onorabil atât în traficul urban, cât și la drum. Cel mai bine, Berlingo-ul 1.5 BlueHDI se simte, pe pilot automat, între 100 km/h și 140 km/h.

Mașina se așează bine pe drum și, chiar dacă era încărcată cu circa 400 de kilograme, patru adulți și ceva bagaje, consumul nu a sărit de 5,7-5,9 litri/100 km.

Și pe șosea, în depășiri, poți avea încredere, dar trebuie ținut cont de lag-ul turbinei (reacția întârziată la accelerație) și de faptul că transmisia manuală este etajată lung.

Una peste alta, după circa 300 de kilometri parcurși, din care vreo 250 de kilometri în extraurban, consumul mediu s-a stabilizat la 6.4 litri/100 km.

Ceea ce este o valoare comparabilă cu cele ale hatchback-urilor compacte cu puteri echivalente.

Singurele momente în care utilitara de familie dă semne că nu prea este de acord cu ce se întâmplă apar pe viraje. Suspensia este moale, mașina destul de înaltă, iar direcția prea asistată.

Tehnologie și siguranță, la cote înalte

Faptul că Berlingo nu e o utilitară cosmetizată în mașină de familie este subliniat și de tehnologia de la bord. Sunt disponibile nu mai puțin de 19 sisteme de asistență la condus:

Head-up Display color, Avertizare activă de părăsire involuntară a benzii de rulare, Avertizare atenție șofer, Coffee Break Alert, Sistem de recunoaștere a indicatoarelor rutiere, Regulator de viteză, Sistem de supraveghere a unghiului mort, Active Safety Brake, Post Collision Safety Brake, Comutare automată lumini de drum, Asistență la pornirea în rampă, Asistarea manevrelor de parcare laterală, Cameră video de marșarier cu Top Rear Vision, Controlul stabilității la remorcare, Frână de parcare electrică, etc..

De asemenea, pentru a fi în ton cu lumea conectată, Berlingo dispune de sistemul multimedia cu display de 8 inch, montat și pe alte modele Citroën, care face bine mirroring cu Android Auto sau Apple CarPlay.

Verdict Newsweek

+ Confort pentru toți pasagerii; spații de depozitare generoase și practice; interior aerisit și modulabil; consum de carburant similar cu al unui hatch compact de putere echivalentă; habitaclu bine izolat fonic pentru o utilitară, oglinjoara pentru supravegherea copiilor de pe scaunele spate, dispusă sub oglinda retrovizoare centrală.

- Design lipsit de logică al portierelor față, la nivelul geamului; schimbător de viteze butucănos; suspensie prea moale pentru abordarea cât de cât rapidă a virajelor; finisaje perfectibile.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te