Anul acesta, însă, cea de-a 90-a ediție a fost anulată cu trei zile înaintea deschiderii porților din cauza coronavirusului. Iar producătorii s-au repliat și și-au lansat noile modele on-line, prin conferințe live, creând un precedent periculos pe fondul scăderii în general a interesului acestora pentru saloanele auto.
Tradiție, pasiune, emoție, inovație, artă, aspirații. Importanța saloanelor auto a crescut odată cu fenomenul numit automobil și, din păcate, se pare că este pe cale să dispară pe fondul transformării mașinilor în „gadget-mobile“ și a urmăririi stricte a ROI-ului, a Return On Investment-ului sau, pe românește, a veniturilor realizate în urma unei investiții.
Mai marii industriei auto ar trebui să știe că marketingul este un fel de cocteil de știință și artă și nu se reduce la banii intrați fizic în conturi.
Un câștig extrem de important, dar greu de cuantificat în contabilitate, este brand awareness-ul și emoția generată în jurul unui nou model sau a unui concept, factori regăsiți din plin la saloanele auto importante. Și știu. Dar și presiunile acționarilor sunt mari.
Declinul vizibil al saloanelor auto de top a început în urmă cu trei ani la Frankfurt, când Alfa Romeo,
Alpine, Aston Martin, Fiat, Jeep, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Rolls-Royce și Volvo au decis să nu participe la IAA 2017, chiar dacă absenții, care, împreună, adunau cam 20% din vânzările din Europa, nu duceau lipsă de noutăți.
Motivul? Lead-ul, ROI-ul. Pentru că gulerele albe din departamentele de marketing le-au arătat șefilor rapoarte cu vânzări slabe în urma saloanelor, fără a ține cont de faptul că saloanele auto de anvergură nu au avut niciodată vânzarea drept scop principal, ci brand awareness-ul și invitarea sutelor de mii de vizitatori să vadă cele mai noi modele, să se urce în ele, să experimenteze ultimele tehnologii și să facă comparații.
Apoi, declinul a continuat și mai puternic la Paris 2018. Deși cel mai bătrân (prima ediție a avut loc în 1898) și vizitat salon auto din Europa împlinea 120 de ani, au fost zece absenți de marcă: Ford, Mazda, Opel, Subaru, Volvo, Mitsubishi, Infiniti, Fiat-Chrysler (Alfa Romeo, Fiat, Jeep), Nissan, o verigă puternică a grupului Renault, și Volkswagen.
Bine, nici Lamborghini și Aston Martin nu au venit oficial, ci prin dealerii locali. Iar, în 2019, salonul de la Frankfurt, cel mai mare din Europa ca suprafață până recent, s-a restrâns atât de mult încât IAA 2021 nu va mai avea loc.
Adică, va fi IAA 2021, dar nu la Frankfurt, ci la Munchen, oficialii Asociației Industriei Auto din Germania (VDA) fiind de părere că centrul München-ului și împrejurimile orașului sunt mai ofertante pentru organizarea unor evenimente complementare salonului auto care să atragă mai mulți vizitatori.
În această ecuație, doar Geneva a reușit cât de cât să își păstreze strălucirea în Europa, mulți constructori importanți codindu-se într-un fel să lipsească din „vitrina europeană“ a conceptelor și a tendințelor din industria auto.
Până acum, însă. În 2019, organizatorii au anunțat că, începând din acest an, GIMS (Geneva International Motor Show) va fi reinventat, pentru a nu avea soarta carburatorului.
Dar, înainte să fie anulat de coronavirus, Ford, Jaguar, Lamborghini, Land Rover, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Citroen, Opel, Subaru, Tata și Volvo anunțaseră deja că nu vor fi prezenți, preferând, ca și alți constructori, să organizeze evenimente și activări de marketing proprii în loc.
Ce se va întâmpla cu următoarele saloane este greu de anticipat. Însă, clar, absența Geneva 2020 a creat un mare gol în lumea auto.
Un gol pe care și producătorii l-au perceput din plin, după anunțul anulării, majoritatea înghesuindu-se să își prezinte conceptele și noile modele în „evenimente“ on-line. Clar, monitorul nu a reușit să transmită nicio emoție, nicio experiență. Așa că va fi interesant de văzut trendul de la Geneva 2021.
Vedetele care ar fi trebuit să strălucească la Geneva 2020
Dacia Spring – Pasul 100% electric
Probabil cea mai așteptată premieră de la Geneva 2020, atât pe plan autohton, cât și la nivel european, a fost Dacia Spring.
Dacă în ultimii 15 ani Dacia reușit două adevărate revoluții, cu Logan, prima mașină „low-cost“, și Duster, primul SUV compact 4x4 accesibil, conceptul de pre-serie Dacia Spring anticipează lansarea primului model Dacia 100% electric în 2021.
Crossover-ul urban obținut prin europenizarea Renault-ului City K-ZE promite o autonomie electrică de până la 200 de kilometri.
BMW Concept i4 – Gran coupé electric
BMW Concept i4 se laudă cu 530 de cai putere și o autonomie electrică de până la 600 de kilometri, prefigurând multe direcţii importante de dezvoltare.
Pe de o parte, face parte din noua gamă de modele electrice, concepute conform strategiei „The Power of Choice“ pentru a fi integrate în gama principală de modele pe aceeaşi linie de fabricaţie cu celelalte modele convenţionale.
Iar, pe de alta, prefigurează noul Seria 4.
Porsche 911 Turbo S – 650 de cai pur-sânge
Motor bi-turbo de 3.8 litri, 650 de cai putere, cuplu de 800 Nm, cutie de viteze automată cu opt trepte PDK și tracțiune integrală.
Noul vârf de gamă Porsche 911 Turbo S accelerează de la 0 la 100 km/h în doar 2,7 secunde, ajunge la 200 km/h în 8,9 secunde și atinge o viteză maximă de 330 km/h.
DS9 – Întoarcerea la limuzină
Anul trecut, la Geneva 2019, Arnaud Belloni, directorul de marketing și comunicare al Citroën, a anunțat în exclusivitate pentru Newsweek România că Emmanuel Macron, președintele Franței, va avea o limuzină, dacă va câștiga al doilea mandat.
Și, iată că, acum, DS, brand-ul premium al Citroën, a prezentat DS9.
Evident, modelul împarte platforma cu Peugeot 508, însă designul său unic include elemente ce aduc aminte de legendarul DS din anii 1950.
Koenigsegg Gemera – 4 locuri, 3 cilindri eco și 0-100 km/h în 1,9 secunde
Koenigsegg demonstrează cu Gemera că performanțele de hypercar, spațiul pentru întreaga familie și emisiile de noxe apropiate de zero nu se exclud.
Koenigsegg Gemera este un coupe cu patru locuri și sisteme Isofix pentru scaunele de copii care este pus în mișcare de un sistem hibrid format dintr-un motor turbo de 2.0 litri, în trei pistoane, care produce 600 CP pentru puntea spate, și un motor electric de 400 CP pentru puntea față.
Dacă benzina este înlocuită cu etanol, Gemera ajunge la 1.700 CP.
Bentley Bacalar – Artă și tradiție
Derivat dintr-un Continental GT Cabriolet, Bentley Bacalar este recarosat manual de Mulliner.
Luxosul și sportivul roadster dispune de două locuri și este animat de un tradițional bi-turbo W12 de 6.0 litri, care dezvoltă 659 de cai putere.
Producția este limitată la 12 exemplare, iar toate au fost deja vândute.
Skoda Octavia RS iV – Sportivitate plug-in
Proaspăt lansată, noua generație Skoda Octavia trebuia să defileze la Geneva 2020 în haine sportive „RS“. A făcut-o, însă, online, ca toate celelalte modele.
În premieră, Octavia RS iV beneficiază de un sistem de propulsie plug-in hibrid, format dintr-un motor pe benzină 1.4 TSI de 150 de cai și un motor electric de 115 cai. Puterea totală ajunge la 245 CP.
Hyundai Prophecy – Ambiții sportive
Puțin inspirat de Tesla și Porsche, conceptul Hyundai Prophecy prefigurează intrarea coreenilor pe piața coupe-urilor sportive electrice cu patru uși.
Mașina urmează formele și proporțiile studiului “45“, dezvăluit de Hyundai anul trecut, și, inedit, are două joystick-uri în loc de volan, ceea ce presupune, probabil, și existența unui sistem avansat de condus autonom.
Volkswagen ID.4 – Tiguan-ul cu prelungitor
Conceptul ID. Crozz a evoluat în modelul de serie ID.4, primul SUV complet electric dezvoltat de Volkswagen.
Construit pe platforma MEB, ID.4 va fi lansat în acest an. Inițial, ID.4 va dispune de tracțiune spate, varianta cu tracțiune integrală urmând a fi lansată ulterior.
Volkswagen anunță pentru SUV-ul său electric de dimensiunile Tiguan-ului o autonomie de până la 500 km.