Cum poți lua amendă pentru cauciucuri de iarnă, deși ai mașina echipată cu gume „M+S”, cum zice RAR

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 14.11.2024 - 14:39
Cum poți lua amendă pentru cauciucuri de iarnă, deși ai mașina echipată cu gume „M+S”, cum zice RAR - Foto: autobild.de - Imagine cu rol ilustrativ
Cum poți lua amendă pentru cauciucuri de iarnă, deși ai mașina echipată cu gume „M+S”, cum zice RAR - Foto: autobild.de - Imagine cu rol ilustrativ
Cum poți lua amendă pentru cauciucuri de iarnă, deși ai mașina echipată cu gume „M+S”, cum zice RAR - Foto: autobild.de - Imagine cu rol ilustrativ
Cum poți lua amendă pentru cauciucuri de iarnă, deși ai mașina echipată cu gume „M+S”, cum zice RAR - Foto: autobild.de - Imagine cu rol ilustrativ

Cum poți lua amendă pentru cauciucuri de iarnă, deși ai mașina echipată cu gume „M+S”, cum zice RAR? Este suficient să pleci cu mașina în vacanță la schi în Germania sau Franța, de exemplu.

SHARE

Atenție, șoferi! În România, legea spune că „toate anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M şi S (însemnând noroi și zăpadă), sub forma: M+S, M.S. sau M&S, îndeplinesc cerințele de utilizare în condiţiile specifice de iarnă prevăzute în legislaţia națională rutieră”. 

Deci, dacă aveți mașina încălțată cu astfel de cauciucuri, de iarnă sau „All Seasons”, când drumul e acoperit cu zăpadă, gheață sau polei, Poliția Română nu vă poate da amendă de până la 3.300 lei pentru lipsa acestora.

Dar, dacă plecați cu mașina iarna în altă țară europeană paradigma poate să se schimbe.

Citește și: Zăpadă, zloată, polei! Ce anvelope recomandă specialiștii șoferilor, de iarnă sau „all seasons”

Cum poți lua amendă pentru cauciucuri de iarnă, deși ai mașina echipată cu gume „M+S”, cum zice RAR

Într-o postare recentă pe Facebook, reprezentanții Registrului Auto Român (RAR) spun că „sunteți bombardați cu informații nereale, menite să genereze panică”, referindu-se la informațiile că anvelopele de iarnă și cele „all seasons” care sunt marcate doar cu „M+S”, fără simbolul special „3PMSF”, de tip fulg de zăpadă şi munte, nu mai sunt bune din iarna 2024, și afirmă răspicat că în România nu poți lua amendă dacă pneurile nu au marcajul „3PMSF”. 

Corect, dar incomplet. În România, marcajul „3PMSF” nu e obligatoriu, pe când în alte state UE este din octombrie 2024.

Citește și: Cum pot merge șoferii iarna cu roți de vară fără a lua o amendă de 3.300 lei? „Șmecheria” din lege

„Primele ninsori aduc și primele întrebări despre ce pneuri trebuie montate pe autovehicule în sezonul rece, despre marcajele de pe anvelope sau despre data de la care acestea devin obligatorii.

Vă înțelegem nelămuririle, pentru că în fiecare an sunteți bombardați cu informații nereale, menite să genereze panică printre cei care se tem că au omis să citească modificările legislative. Din acest motiv vă spunem noi tot ce trebuie să știți despre anvelopele de iarnă.

Pe scurt, dacă nu vreți să citiți până la capăt (deși vă recomandăm să o faceți), trebuie să știți că legislația din România nu s-a modificat!
 
TOATE anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M şi S (însemnând noroi <<mud>> și zăpadă <<snow>>), sub forma M+S, M.S. sau M&S, îndeplinesc cerințele de utilizare în condiţiile specifice de iarnă prevăzute în legislaţia națională. Totodată, nu există o perioadă stabilită în care trebuie utilizate anvelopele de iarnă, acestea fiind obligatorii atunci când autovehiculul circulă pe un drum public acoperit cu gheață, zăpadă sau polei.
 
 
 
Acum, mai în detaliu, reamintim că legea din România nu merge dincolo de marcajul format din literele M și S, respectiv dincolo de definiția anvelopelor de iarnă/zăpadă din legislația de omologare a anvelopelor. Textul OG nr. 5/2011, prin care se modifică OG nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, utilizează termenul „anvelope de iarnă”, anvelope care se identifică prin utilizarea literelor M şi S.
 
Denumirea de anvelopă “all-season” este o denumire comercială care nu defineşte cu exactitate tipul de anvelopă omologată pentru utilizarea pe timp de iarnă conform OG nr. 5/2011.

Singurul criteriu care certifică faptul că anvelopa este omologată în acest sens este inscripţia literelor M şi S, sub una dintre formele menționate.

Prin urmare, dacă posesorii de autovehicule respectă legislația în vigoare și folosesc pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, anvelopele marcate cu literele M și S nu se aplică sancțiuni!
 
 
Registrul Auto Român vă recomandă să nu ignorați importanța anvelopelor de iarnă în sezonul rece, deoarece acestea sunt concepute ca la o temperatură de sub 7-8 grade Celsius să rămână moi, spre deosebire de cele de vară, pentru a păstra aderența la carosabil.
 
Înainte de a monta anvelopele, vă recomandăm să verificați anul fabricației (DOT) și adâncimea profilului.
 
Dacă anvelopele au o vechime de peste 4-5 ani, solicitați părerea unui specialist, care să observe dacă există urme specifice de uzură.

Este important de știut că o anvelopă de iarnă, aflată în condiții optime, crește aderența pe carosabilul acoperit cu zăpadă și scade distanța de frânare.

Precizăm că amenda pentru lipsa anvelopelor de iarnă, în condițiile specificate de lege, se încadrează în clasa a IV-a de sancţiuni (9-20 puncte-amendă).

În final, vă asigurăm că am citit și noi știrile despre “anvelopele care vor fi interzise din 2024”, dar rămâne cum am stabilit: vă anunțăm din timp când vor apărea noutăți legislative care pot avea impact asupra deținătorilor de vehicule din România!”, informează RAR pe Facebook.

Atenție, șoferi! Anvelope de iarnă și All-Seasons fără marcajul „3PMSF” nu mai sunt bune de iarna aceasta în mai multe țări europene

Anvelope de iarnă și All-Seasons fără marcajul „3PMSF” nu mai sunt bune de iarna aceasta în mai multe țări europene, mai puțin în România și alte state care nu și-au aliniat încă legislația la cea UE. Trebuie aruncate și înlocuite cu unele noi, conforme. Altfel, poliția vă poate da amendă. 

În funcție de țară, amenda pentru lipsa anvelopelor de iarnă conforme variază între 50 și 120 de euro. Normele și sancțiunile din fiecare stat le găsiți aici

Autoritățile din Germania și Franța au anunțat că, începând din octombrie 2024 și, respectiv, din noiembrie 2024, cauciucurile de iarnă și All-Seasons marcate doar cu „M+S” sunt interzise prin lege.

Prin urmare, anvelopele ce pot fi folosite pe mașini începând din iarna 2024/2025 în cele două țări trebuie să fie marcate cu simbolul special „3PMSF”, de tip fulg de zăpadă şi munte.

Citește și: VIDEO Cauciucuri de iarnă sau „All-Seasons”? Grosimea zăpezii și stilul de condus motivează alegerea

Anvelopele utilizabile iarna marcate doar cu „M+S” pe lateral nu mai sunt fabricate de la sfârșitul anului 2017.

Deci, teoretic, având în vedere că au deja 7 ani vechime, nu ar trebui să mai existe pe autovehicule, fiind vechi. Chiar dacă mai au „carne”, compușii chimici îmbătrânesc și pneul își pierde elasticitatea și implicit aderența, potrivit specialiștilor.

Și dacă tot vă uitați la anvelopele de iarnă, verificați și limita de uzură: adâncimea benzii de rulare, a profilului, nu trebuie să fie mai mică de 4 milimetri (deși legea cere doar 1,6 milimetri) pentru ca acestea să-și facă optim treaba.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te