Piața auto din UE a încheiat anul 2023 cu o creștere solidă, de 13,9% față de 2022, atingând un volum de 10,5 milioane de unități. Toate piețele din UE au crescut în ultimul an, cu excepția Ungariei (-3,4%). Iar creșteri de două cifre au fost înregistrate pe majoritatea piețelor, inclusiv pe trei dintre cele mai mari: Italia (+18,9%), Spania (+16,7%) și Franța (+16,1%). În schimb, Germania a înregistrat o creștere mai modestă, de 7,3% de la an la an.
În funcție de tipul sistemului de propulsie, pe benzină, motorină, electrificat sau 100% electric, autoturismele pe benzină și-au păstrat poziția de lider, cu o cotă de piață de 35,3% (scădere ușoară de la 36,4% în 2022), în timp ce autoturismele hibrid-electrice au ocupat locul al doilea, cu o cotă de piață de 25,8%. Iar mașinile electrice au ajuns la o cotă de piață de 14,6%, depășind dieselul, care a rămas stabil la 13,6%, potrivit datelor ACEA.
Citește și: Piața auto din România, în 2023: Creștere de 12%, Top 5 ocupat integral, în premieră, de Dacia
Interesant, însă, vânzările de mașini noi pe benzină au contabilizat o creștere cu 10,6%, față de anul precedent, ajungând la un total de 3,7 milioane de unități, în ciuda promovării încrâncenate a pasului electric. Iar Dacia Sandero a devenit cea mai vândută mașină cu motor termic și a doua cea mai vândută mașină în Europa în 2023.
Pe fondul „hype-ului curentat”, primul loc a fost ocupat, în premieră absolută, de o mașină 100% electrică - Tesla Model Y.
Dar, atenție, în decembrie 2023, vânzările de mașini electrice noi au scăzut pentru prima dată din aprilie 2020 (în timpul vârfului pandemiei COVID-19). „Prăbușirea” a fost de 16,9%, față de decembrie 2022, până la 160.700 de unități.
Iar mai mulți actori importanți din piață spun că declinul pieței de mașini electrice va continua. Unii au luat deja și măsuri, au oprit parțial sau total producția.
Citește și: Șeful Stellantis: Piața mașinilor electrice a încetinit. Reducerea prețurilor, „o baie de sânge”
Top 10 celor mai vândute mașini în Europa în 2023
1. Tesla Model Y: 254.822 (+85,2%)
2. Dacia Sandero: 235.893 (+17,5%)
3. Volkswagen T-Roc: 206.438 (+14,1%)
4. Renault Clio: 202.942 (+41,6%)
5. Peugeot 208: 194.376 (-6,1%)
6. Opel Corsa: 188.662 (+15,1%)
7. Volkswagen Golf: 184.279 (+3,9%)
8. Toyota Yaris Cross: 176.685 (+29%)
9. Volkswagen Tiguan: 174.267 (+16,9%)
10. Skoda Octavia: 161.784 (+43,5%)
(*) Statistica Data Force
Dacia Sandero a ajuns a doua cea mai vândută mașină în UE. Cum și ce înseamnă pentru piață?
Așa cum spuneam, faptul că Dacia Sandero a ajuns a 2-a cea mai vândută mașină în Europa în 2023 este fabulos, de mândrie națională și de laudă pentru strategii Renault care au transformat Daciile din soluții de mobilitate în modele dezirabile. Dar, istoric vorbind, trage un semnal de alarmă în ceea ce privește viitorul pieței auto.
Faptul că Dacia Sandero a ajuns a 2-a cea mai vândută mașină în Europa în 2023 arată că, în contextul politico-economic actual și a scumpirii mașinilor și cu 40%-50% în circa 6 ani, europenii au devenit mult mai atenți și chibzuiți cu banii lor. Pentru mulți, trecerea pragului de 20.000 de euro pentru o mașină subcompactă este dificilă.
Citește și: Noul Duster, cea mai scumpă Dacia, dar și cel mai ieftin SUV hybrid. Prețurile din 2024 față de 2010
De exemplu, Sandero are la ora actuală un preț de pornire în România de 14.100 de euro, iar Volkswagen Golf, modelul care a fost 34 de ani lider de piață în Europa în ultimii 50 de ani, pornește de la 24.262 de euro, TVA inclusă. În paralel, VW Polo, care se potrivește la dimensiuni cu Sandero, pleacă de la 21.384 de euro, TVA inclusă.
Ca idee, în comparație, în 2017, Volkswagen Golf VI avea un preț de bază de 15.850 de euro (1.0 TSI, de 110 CP), iar Dacia Sandero pornea de la 7.150 de euro (1.0 SCe, de 75 CP).
Iar, meritul Renault, Sandero și celelalte modele Dacia nu mai sunt „low-cost”, ca până acum câțiva ani, ci au evoluat în toate privințele, mergând pe ideea „smart buy”. Adică, oferă strictul necesar pentru o soluție de mobilitate corectă.
Cele mai vândute mașini în Europa în ultimii 50 de ani
În 1973, acum 50 de ani, cea mai vândută mașină în Europa a fost citadina Fiat 127. Și a rămas lider de piață încă 6 ani, până în 1979, când ștafeta a fost preluată de Renault 5.
Apoi, din 1983, Volkswagen Golf a fost „regele” Europei timp de 34 de ani, doar alte cinci modele ocupând prima poziție până în 2022: Fiat Punto în 1997, Peugeot 206 în 2003, Opel Astra în 2005 și 2006, Peugeot 207 în 2007 și Peugeot 208 în 2022.
În 2023, cea mai vândută mașină în Europa a fost modelul electric Tesla Model Y, urmată de Dacia Sandero, cea mai vândută mașină cu motor termic. Iar Golf-ul a ocupat abia locul 7, toate modelele din fața sa, mai puțin Tesla Model Y, având prețuri de bază sub 20.000 de euro.