Inspectoratul General al Poliției Române a postat pe site-ul de licitații publice e-licitație.ro anunțul de participare „CN1036090” în data de 25 octombrie 2021. Potrivit acestuia, IGPR vrea să cumpere 300 de autospeciale, puternice și cu dotări speciale, cu suma de 38.204.628 lei, TVA inclusă.
Luând în calcul un curs valutar de 4,95 lei/euro, rezultă o investiție de 7.718.106 euro. Adică, un preț de circa 25.700 euro/autospecială, TVA inclusă.
„Problema” este că nu mai suntem la începutul anilor 2000, când IGPR s-a dotat, printre altele, cu Volkswagen-uri Passat Variant V6 4Motion, cu motoare pe benzină de 2.8 litri, 190 de cai putere și tracțiune 4x4. Acum, la un preț de 25.000 euro poți găsi maximum o compactă de putere apropiată, dar fără integrală. De cutie automată cu minimum 8+1 trepte și dotări speciale nici nu mai vorbim.
Ca idee, o Dacia Duster TCe 150 4WD are un preț de pornire de 21.650 euro, dar este SUV și are 150 CP și cutie manuală, iar o Skoda Octavia 2.0 TSI DSG 4x4 (190 CP) pleacă de la 31.424 euro, însă cutia automată nu dispune de 8+1 trepte, ci de 7+1 trepte.
Citește și: Mașină full-hybrid, mild-hybrid sau plug-in hybrid? Avantaje și dezavantaje
„Portretul” celor 300 de autospeciale sedan puternice visate de IGPR
· Tip caroserie „AA” (adică, berlină, sedan, conform omologării RAR)
· Lungime: 4.500 – 4.800 mm
· Lățime: 1.800 – 2.100 mm
· Înălțime: 1.410 – 1.450 mm
· Ampatament: 2.800 – 3.000 mm
· Motor: benzină, cilindree peste 1.900 cmc, putere peste 176 CP, cuplu peste 290 Nm
· Tracțiune: 4x4 permanent
· Cutie de viteze automată cu minimum 8+1 trepte
· Performanțe: viteză maximă peste 210 km/h, accelerație 0-100 km/h în maximum 8 sec.
· Dotări speciale: set roți de vară, set roți de iarnă, caroserie inscripționată, baterie suplimentară de aceeași capacitate cu cea a autovehiculului de bază – montat în circuitul de încărcare cu protecție la descărcarea acumulatorului principal și funcție de decuplare a consumatorilor acumulatorului suplimentar.
Dedicație sau incompetență?
Analizând specificațiile din caietul de sarcini postat în SICAP, autospeciala puternică visată de IGPR nu există în 2021. Adică, există, dar nu la un preț de circa 25.700 de euro, TVA inclusă, ci undeva la peste 40.000-45.000 de euro.
Prin urmare, caietul de sarcini fie este cu dedicație, bazat pe vreun stoc care zace prin curtea vreunui dealer (deși, este puțin probabil ca cineva să aibă în curte 300 de astfel de mașini și să fie dispus să le vândă la aproape jumătate de preț), fie este făcut fără vreo legătură cu realitatea din piață, eventual inspirat din cel pentru Passat-urile din anii 2000, fie este greșit.
Concret, în primul rând, când spui sedan de clasă medie cu transmisie automată cu minimum 8+1 trepte, reduci rezultatele căutării la câteva mărci, precum BMW, Opel, Peugeot, Citroen, DS, Mercedes sau Volvo. Audi, Skoda și Volkswagen, de pildă, au automate, dar cu 7+1 trepte.
Apoi, combinația motor pe benzină de peste 1.9 litri, cu mai mult de 176 CP, și tracțiune 4x4 permanentă, fără vreo mențiune despre hybrid, și dimensiunile caroseriei de 4.500 – 4.800 mm rafinează și mai mult rezultatele căutării.
Practic, rămân în joc doar modele premium. Un BMW 320i xDrive Sedan, care s-ar potrivi specificațiilor din caietul de sarcini, are, de exemplu, un preț de pornire de 42.185 euro, TVA inclusă, fără vreo dotare specială. Iar un Mercedes C 200 4Matic Sedan pleacă de la 49.820 euro, TVA inclusă, tot fără vreo dotare specială. Ceea ce e cam departe de cei 25.700 euro oferiți de IGPR în anunțul de licitație.