De peste 100 de ani, aproape cu fiecare nou model, BMW a adăugat în dicționarul pasionaților de performanțe pe patru roți un sinonim pentru plăcerea de a conduce. În ultimul timp, însă, cum ecuația termică a început să se complice din ce în ce mai mult din cauza înăspririi normelor de poluare, bavarezii au pornit o adevărată ofensivă electrificată.
În 2018, BMW Group a fost principalul furnizor de automobile hibride plug-in premium din lume. Iar, la cea de-a 89-a ediție a Salonului Auto de la Geneva, în loc să pună în prim plan caii putere ca altă dată, de exemplu, BMW a lansat în premieră versiunile hibride plug-in ale Seriei 3, Seriei 7, X3 și X5. Mai mult, până la sfârșitul anului, constructorul va lansa 10 modele electrificate noi sau actualizate, iar până în 2025 intenţionează să aibă cel puţin 25 de modele electrificate pe piaţă.
Newsweek România: Viitorul aparține electro-mobilității. Cât de aproape este, însă, piața complet electrică? Cât de rațională este această grabă pentru trecerea la mașini electrice, dacă nu vorbim doar despre modelele de oraș și compacte, ci și despre mașini mari, despre SUV-uri și limuzine precum X5, X7 sau Seria 7? La ce noi modele BMW electrificate ne putem aștepta, un i7, un iX7?
Dr. Andreas Aumann: Strategia BMW este de a putea monta pe toate platformele tehnologice motoare termice, sisteme hibride plug-in sau pur electrice, astfel încât, la momentul oportun, să poată electrifica total sau parțial orice model. În momentul de față, până la sfârșitul anului, BMW va avea zece modele electrificate, iar, până în 2025, gama va include 25 de modele electrificate, dintre care 12 integral electrice și 13 hibride plug-in. În 2019, de exemplu, va începe producția Mini-ului electric, în 2020, cea a iX3-ului, iar în 2021 BMW i va lansa iNEXT, primul model care va încorpora toate inovațiile BMW - condus autonom de Nivel 3 (mașina poate rula autonom pe autostradă), conectivitate, electrificare şi servicii. Tot în 2021, va veni BMW i4. Iar, mai departe, puteți să dați frâu liber imaginației pentru a afla ce va urma... Electrificăm toate platformele, deci orice e posibil, inclusiv un i7 sau un iX7.
Când vorbim despre BMW, vorbim despre plăcerea de a conduce. Iar BMW a reușit să facă din i3 un hot-hatch de oraș cu performanțe similare cu cele ale Mini-ului Cooper S. Care ar fi echivalentul tradițional, cu motor termic, pentru i4?
Ce pot să spun acum despre BMW i4 este că va avea o autonomie 100% electrică de peste 600 de kilometri și că va accelera de la 0 la 100 km/h în circa 4 secunde, ceea ce poziționează mașina în zona foarte performantă a gamei BMW.
Când va fi posibil să pleci în vacanță cu un BMW 100% electric performant și să parcurgi 600 – 800 de kilometri într-o zi, bucurându-te de autostrăzile fără limită de viteză din Germania și forțând la limită pe drumurile șerpuite de munte, la fel cum o poți face acum cu un M2 sau un M3, de exemplu, dacă faci plinul de două, trei ori?
Dacă ai o mașină electrică cu o autonomie mare, de circa 600 de kilometri, poți ajunge deja undeva. Importantă este, însă, infrastructura de încărcare și, bineînțeles, capacitatea bateriilor de a suporta superchargere de puteri superioare.
Acum, i3-ul poate fi încărcat în circa 40 de minute, până la 80% din capacitatea bateriei, la stații cu putere de 50 kWh. Anul viitor, iX3 va fi capabil de 150 kWh. Iar rețeaua Ionity va avea stații de 350 kWh, ceea ce va reduce drastic timpul de încărcare. Oricum, nu este recomandat să conduci mai mult de două ore fără oprire, așa că până și cu M3-ul trebuie să faci pauze.
Cum ar trebui să se dezvolte infrastructura de stații de încărcare pentru a face față noilor mașini electrice? Care sunt principalele provocări?
Conceptul urban/sub-urban BMW i3 este un success, fiind cea mai vândută mașină electrică premium. Iar, pentru mulți dintre clienții noștri modelele hibride plug-in sunt acum o alternativă excelentă, cu o autonomie electrică de 40 – 80 de kilometri, acestea răspunzând nevoilor zilnice de mobilitate în oraș.
Încarci ieftin acasă, noaptea, mergi la serviciu 100% electric. Iar când ai nevoie să faci o călătorie mai lungă, te poți baza pe motorul termic, fără a fi dependent de priză. Mașinile electrice au nevoie de stații de încărcare și acesta este motivul pentru care BMW Group colaborează în prezent cu alţi constructori de automobile pentru a pune bazele unei reţele la nivel european, cu stații de 350kW.
Ionity ar trebui să includă aproximativ 400 de staţii până în 2020. În plus, serviciul ChargeNow oferă acum acces la peste 130.000 de puncte de încărcare din 32 de ţări. Dacă peste tot ar fi ca în Norvegia, lucrurile ar merge cu altă viteză.
Dar, cum în fiecare țară este altfel, cheia este flexibilitatea, astfel încât fiecare client din lume să poată alege ce fel de propulsie i se potrivește, pe benzină, diesel, hibridă plug-in sau 100% electrică.
Tehnologia bateriilor evoluează rapid. Ne putem aștepta la modele hibride plug-in performante, inclusiv sub litera „M“?
Bateria este cel mai greu și mai scump element al unei mașini electrice. Nu este în target-ul nostru să oferim o autonomie de 700 de kilometri cu o baterie de 2,5 tone în spate. BMW este și va rămâne BMW în termeni de sportivitate și agilitate pe viraje.
Odată cu evoluția infrastructurii de încărcare rapidă, capacitatea bateriilor ar putea fi redusă pentru a reduce greutate mașinii și a diminua prețul final.
Deocamdată, este puțin cam devreme să vorbim despre modele electrificate de performanță concrete. Dar ceea ce pot spune este că tehnologia hibridă plug-in oferă cuplu instant, posibiliatea de „boost“ și recuperează energia la frânare.
Deci se poate face o mașină hibridă plug-in extrem de dinamică. Un bun exemplu este BMW i8, prima mașină sport hibridă plug-in. Este ușoară, dinamică, iar motorul sistemului a fost nominalizat patru ani la rând drept „Motorul Anului“ în categoria lui.
Deci hibridele plug-in pot fi sportive. Iar BMW a anunțat că toate modelele sale vor fi electrificate, inclusiv Rolls-Royce. Nu am dat încă detalii despre ce fel de electrificare va fi vorba.
Anul trecut, aici, la Geneva, BMW a vorbit despre mașina complet autonomă, de Nivel 5, în orizontul anului 2030. Se păstrează acestă „bornă“, având în vedere că BMW iNEXT face în 2021 pasul către Nivelul 3? La ce ne putem aștepta?
La Nivelul 3 de condus autonom, automobilele vor fi capabile să meargă complet automatizat şi, prin urmare, să preia controlul volanului în traficul desfășurat pe autostrăzi, unde nu vin mașini din sens opus. În acest timp, șoferul va putea efectua alte activităţi („eyes off“), dar în situaţii complexe va trebui să fie capabil să preia volanul într-un interval de timp rezonabil (câteva secunde), imediat după ce sistemul va solicita acest lucru.
Ne-am unit forțele cu Daimler pentru a dezvolta și mai mult tehnologiile autonome. Nu am un glob de cristal, pentru a spune dacă mașina autonomă va apărea înainte de 2030. Dar cu eforturile conjugate și resursele a doi producători de succes, lucrurile cu siguranță vor accelera. De asemenea, continuăm colaborarea cu MobileEye și Intel.
La un moment dat, funcția de condus autonom va deveni ceva normal. Atunci, provocarea pentru constructori va fi de a reuși să umple timpul pasagerilor, noul timp liber obținut prin renunțarea la volan. Unii vor vrea să se odihnească, alții să devină mai productivi sau să se relaxeze și să se distreze.