Tesla trebuie să înlocuiască computerul de „autoconducere” din aproximativ 4 milioane de vehicule sau, probabil, să despăgubească proprietarii vehiculelor respective.
Din punct de vedere al costurilor, operațiunea ar putea fi mai scumpă decât orice mare rechemare în service a unui autovehicul din istorie.
Citește și: Mii de mașini electrice Tesla Cybertruck zac nevândute. Elon Musk se lăuda cu 1.000.000 de comenzi
„Gaură” enormă, pentru Elon Musk. Sistemul „full self-driving” nu funcționează cum s-a lăudat încă din 2016 și Tesla trebuie să înlocuiască calculatoarele la 4.000.000 de mașini
În 2016, Tesla a afirmat că toate mașinile sale electrice aflate în producție au „tot hardware-ul necesar pentru o capacitate completă de autoconducere”.
Utilizarea de către Tesla a termenului „autoconducere completă” s-a schimbat de-a lungul anilor.
Dar, la momentul respectiv și mulți ani mai târziu, CEO-ul Elon Musk a susținut că ar însemna că proprietarii Tesla vor primi în cele din urmă o actualizare de software care le va transforma vehiculele în „robotaxiuri” capabile de autoconducere de nivel 4-5, ceea ce înseamnă conducere autonomă nesupravegheată, chiar și fără nimeni în mașini.
Acum, aproape 10 ani mai târziu, acest lucru nu s-a întâmplat încă și nu se va întâmpla curând în majoritatea mașinilor livrate de Tesla în ultimul deceniu.
Citește și: Tesla a lansat un Cybertruck ieftin, la 70.000 $. E „chel”. Nu are 4x4, nici suspensie adaptivă
Așadar, afirmația Tesla conform căreia vehiculele sale dispun de „tot hardware-ul necesar pentru o capacitate completă de autoconducere” s-a dovedit rapid falsă, notează electrek.co.
La momentul respectiv, Tesla își producea vehiculele cu camere, un radar frontal, senzori cu ultrasunete și un computer de „autoconducere”, denumit HW2.5."
Apoi, Tesla a început rapid să construiască vehicule noi cu un nou „computer de autoconducere HW3” și a recunoscut că computerul său HW2.5 nu era suficient de puternic pentru a atinge capacitatea de autoconducere.
Constructorul auto a început să modernizeze gratuit vehiculele HW2.5 existente cu noile computere HW3 deținute de șoferii care au cumpărat pachetul software „Full Self-Driving” (FSD) al Tesla.
Citește și: Mașinile electrice, bani aruncați. Pierd 60% din preț în 5 ani. Dai 50.000€ pe Tesla, mai iei 20.000
În 2023-2024, Tesla a trecut la un alt „computer de autoconducere” nou și mai puternic, HW4, în vehiculele sale noi.
Spre deosebire de momentul trecerii de la HW2.5 la HW3, de data aceasta, Tesla a susținut că va fi în continuare în măsură să ofere capacitatea sa de autoconducere robotizată vehiculelor HW3.
Iar Elon Musk a afirmat chiar că FSD se va îmbunătăți mai întâi pe HW3, deoarece Tesla „trebuie să se concentreze pe obținerea FSD pe HW3 care să funcționeze foarte bine și să fie furnizat la nivel internațional”. El a mers atât de departe încât a afirmat că performanța FSD pe „HW4 va rămâne cu cel puțin 6 luni în urma HW3” din această cauză.
În 2024, rapoartele au arătat că modelele Tesla începeau să atingă limitele computerului HW3, în timp ce capacitățile nu erau nici pe departe apropiate de conducerea autonomă nesupravegheată de nivel robotaxi promisă.
A durat încă 6 luni, și, în ianuarie 2025, Elon Musk a recunoscut în cele din urmă că computerele HW3 nu sunt suficient de puternice pentru a atinge capacitatea de conducere autonomă nesupravegheată.
Recunoscând că computerul HW3 nu va suporta capacitățile de autoconducere promise, Musk a declarat că Tesla va moderniza toate mașinile proprietarilor care au achiziționat pachetul FSD.
Și, există aproximativ 4 milioane de mașini electrice Tesla în lume cu computere HW3.
Musk a declarat că înlocuirea tuturor computerelor va fi „dureroasă” și că este «bucuros» că „nu atât de mulți oameni au cumpărat pachetul FSD”.
Dar, Tesla nu a dezvăluit niciodată rata oficială de achiziție a pachetului său Full Self-Driving (FSD). A anunțat, însă, că are 400 000 de testeri beta FSD în America de Nord până la sfârșitul anului 2022.
Se crede că rata de absorbție va fi mult mai mică la nivel global din cauza valorii limitate pe alte piețe unde Tesla oferă mai puține funcții ADAS în cadrul pachetului FSD.
La nivel global, este sigur să presupunem cel puțin încă 100.000 de vehicule HW3 cu pachetul FSD, ceea ce ar trebui să aducă cerința de modernizare a Tesla la peste o jumătate de milion de unități.
Prin urmare, Musk are dreptate să spună că înlocuirea computerelor din peste 500 000 de vehicule Tesla va fi „dureroasă”. Pe lângă costul care va depăși cu ușurință 500 de milioane de dolari, capacitatea de service va fi supusă unei presiuni enorme.
Dar acesta ar putea fi doar începutul.
Musk și Tesla nu numai că au făcut promisiuni celor care au cumpărat pachetul FSD, dar au promis tuturor celor care au cumpărat vehicule Tesla începând cu 2016 că au „tot hardware-ul necesar pentru o capacitate completă de autoconducere”.
În 2022, un judecător a ordonat Tesla să actualizeze gratuit computerul de autoconducere al unui client, astfel încât acesta să se poată abona la programul Full Self-Driving al Tesla fără costuri suplimentare. Aceasta a creat un precedent pentru proprietarii Tesla care nu achiziționează pachetul FSD.
Pe baza declarației Tesla conform căreia „toate mașinile produse începând cu 2016 au hardware-ul necesar pentru capacitatea de autoconducere completă”, proprietarii acestor vehicule trebuie să aibă tot hardware-ul necesar pentru a avea acces la aceste funcții.
Este un caz clar de publicitate falsă. Tesla spune: „Mașina dvs. are tot hardware-ul necesar pentru autoconducerea completă”, iar când un proprietar dorește să încerce funcțiile, Tesla îi spune: „Trebuie să plătiți 1 000 de dolari pentru a vă actualiza hardware-ul”.