Poliția Română a fost demarat în iulie 2022 a procedură de achiziție prin licitație a multor tipuri de autovehicule, printre care și 75 de motociclete BMW de poliție cu cardan, la un preț estimat la 1,8 milioane de euro. Adică, 24.000 de euro/bucată. Singura ofertă a fost depusă de BMW Motorrad România, parte a SC Automobile Bavaria SRL.
BMW Motorrad este singurul producător de „authority motorcycles” din Europa și, în ultimii ani, a devenit cel mai important furnizor de motociclete de poliție/pompieri din întreaga lume (în anul 2008, de pildă, erau deja în uz peste 100.000 de motociclete BMW de poliție în 150 de țări de pe 5 continente). Inclusiv unele departamente de poliție din Statele Unite au început să opteze pentru motociclete de poliție BMW în locul celebrelor Harley-Davidson, pe care le vedeți în toate filmele polițiste americane.
Ducati, Triumph, KTM, Husqvarna, Moto Guzzi, MV Agusta, GasGas și Aprilia, ceilalți mari constructori europeni de motociclete nu fac sau nu mai fac motoare de poliție (de exemplu, până în anii 1980, au existat motociclete de poliție Triumph Thunderbird, poreclite „SAINT” (Stops Anything In No Time) în Marea Britanie și Franța). Sigur, unele modele pot fi modificate și transformate la cerere, eventual de către terți, dar divizii oficiale specializate, ca BMW Motorrad Authorities, nu au.
Motociclete BMW de poliție, din Europa, până în Australia, SUA, Israel și Dubai. Cardanul face diferența
În ultimii ani, BMW Motorrad a devenit cel mai important furnizor de motociclete de poliție din întreaga lume, unul dintre atuurile modelelor bavareze fiind transmisia pe cardan, mai rezistentă decât cea pe lanț și mai ieftin de întreținut.
Pe următoarele locuri se află doar producători din Japonia: Honda, Yamaha, Suzuki și Kawasaki. Niciunul dintre acești producători, însă, nu mai face motociclete de tip „Tourer”, pretabile pentru activitățile de poliție, cu transmisie pe cardan. Honda ST, de exemplu, model cu cardan ce s-a aflat și se află în dotarea autorităților din mai multe state, inclusiv Poliția Română sau SPP-ul are câteva, nu se mai fabrică.
Singurul „Tourer” de pe piață cu cardan, în afară de BMW, este, la ora actuală, Honda Gold Wing, cel mai mare motor de acest tip, cu un preț de pornire de circa 36.000 de euro, aproape dublu decât cel al unui BMW R 1250 RT.
În Europa, pentru motociclete BMW de poliție cu cardan au optat majoritatea statelor, iar modelul actual preferat este BMW R 1250 RT-P. Evident, pe primul loc se află Germania, unde doar în aprilie 2022 BMW Motorrad a livrat 22 de motociclete R 1250 RT autorităților din Thuringia.
„„Cu un kilometraj de peste 50.000 km și, în unele cazuri, chiar de peste 100.000 km și o vechime de până la 15 ani, era nevoie urgentă de înlocuirea celor 19 motociclete anterioare (...) BMW a fost singura companie capabilă să realizeze elementele și instalațiile tipice de poliție, cum ar fi sisteme speciale de semnalizare și radio cu conexiune wireless la cască. În plus, dotarea tehnică a motocicletelor este de ultimă generație - DSC pentru unghiul de înclinare și ABS în viraje, controlul activ al vitezei de croazieră, mai multe moduri de condus, controlul pornirii în rampă, afișajul multifuncțional de înaltă rezoluție și sistemul de navigație”, a explicat Udo Götz, secretar de stat pe Afaceri Interne al guvernului regional.
Apoi, lista continuă cu Marea Britanie, Danemarca (pe lângă BMW, poliția din Danemarca mai are Yamaha FJR, și Honda ST), Olanda, Elveția, Franța (pe lângă BMW, poliția din Franța mai are și Yamaha FJR), Austria (pe lângă BMW, poliția din Austria are și Honda VFR), Ungaria, Spania, Lituania și Slovenia, de exemplu.
Și poliția din Italia, țară cu mari producători moto cu tradiție, are BMW-uri, pe lângă „Tourere” MV Agusta și Yamaha FJR. Iar în Spania, poliția din Madrid, de pildă, tot BMW R 1250 RT-P folosește.
În afara „bătrânului continent”, motocicletele BMW de poliție cu cardan au ajuns, de exemplu, până în SUA, Israel, Dubai și Australia.
Iar în crederea în motocicletele BMW de poliție merge și mai departe de cardan. Recent, BMW Motorrad Authorities a dezvoltat pentru autoritățile din Singapore un prototip de CE 04-P, versiunea de poliție a scuterului 100% electric BMW CE 04, care are 42 de cai putere, ajunge la 100 km/h în 2,6 secunde și oferă o autonomie de până la 130 de kilometri.
Relația dintre Poliția Română și motocicletele BMW a început de pe vremea Miliției
Pe lângă motociclete IJ-49, Mobra, MZ, Ural M-72 și Jawa, oamenii legii din România au avut motociclete BMW încă din anii 1950. Modele precum BMW R26, BMW R60/5, BMW R 80RT sau BMW R 850RT.
Securitatea a avut și BMW R27, BMW R50, BMW R60/5 și BMW R75/5.
În august 1969, când președintele SUA Richard Nixon a venit în România, dictatorul Nicolae Ceaușescu l-a primit cu o coloană oficială deschisă de motociclete de poliție BMW și l-a plimbat cu o limuzină Mercedes 600 Pullman Presidential Landaulet.
Iar pe liderul Uniunii Sovietice Mihail Gorbaciov, într-una dintre cele două vizite ale sale la București, Ceaușescu l-a plimbat cu Aro-ul prezidenția. Coloana era deschisă, evident, tot de motociclete BMW de poliție.
După Revoluție, Poliția Română a continuat dotarea cu motociclete BMW cu cardan, chiar dacă a mai luat și câteva Honda ST, Honda Cross Tourer sau Honda NT700 Deville, până când aceste modele au trecut pe lanț.
Cum se prezintă noul BMW R 1250 RT, model din care Poliția Română vrea să cumpere 75 de unități
Ca idee, Poliția Capitalei are, de exemplu, o flotă de 56 de motociclete BMW cu cardan, achiziționate în anii 2002, 2007, 2014 și 2018. Par a fi destul de uzate, dacă avem în vedere faptul că, în aprilie 2022, a scos la licitație în SICAP un pachet de servicii de reparații și mentenanță pe o perioadă de 18 luni pentru aceste motoare în valoare de până la 38,77 milioane de lei.
Poliția Română a demarat în iulie 2022 a procedură de achiziție prin licitație a multor tipuri de autovehicule, printre care și 75 de motociclete BMW de poliție cu cardan, la un preț estimat la 1,8 milioane de euro. Adică, 24.000 de euro/bucată. În comparație, pe site-ul BMW Motorrad România prețul de bază al unui BMW R 1250 RT obișnuit, de stradă, fără vreo dotare specifică poliției, este de 19.690 de euro, TVA inclusă.
De aproape 40 de ani, motorul boxer cu doi cilindri al modelului BMW Motorrad RT înseamnă propulsie fiabilă, puternică și tehnologie de ultimă oră.
Motorul noului R 1250 RT folosește tehnologia distribuției cu 4 supape pe cilindru, combinată cu injecția electronică de benzină și convertizorul catalitic în buclă închisă, pentru a obține cele mai bune cifre de putere și de cuplu, plus consum redus de combustibil și compatibilitate cu mediul înconjurător, potrivit producătorului. De asemenea, tehnologia BMW ShiftCam ajută la obținirea unui plus de putere pe întreaga plajă de turații, emisii și consum de combustibil reduse.
Cilindreea motorului boxter a crescut de la 1.170 cmc, la 1.254 cmc, iar puterea și cuplul au crescut și față față de modelul precedent: 100 kW (136 CP) la 7.750 rpm și 143 Nm la 6.250 rpm, față de 92 kW (125 CP) la 7.750 rpm și 125 Nm la 6.500 rpm înainte.
Motocicleta oferă două moduri de pilotaj de bază, ASC și Hill Start Control (sistem de asistare la plecarea din rampă) în echiparea standard. Iar R 1250 RT are standard și modurile de pilotaj „Pro”, care includ moduri de pilotaj suplimentare, Dynamic Traction Control (DTC), ABS Pro, Hill Start Control Pro și Dynamic Brake Assistant (DBC).
Modurilor de pilotaj „Pro” oferă și mai multă siguranță pe frânare, chiar și cu motocicleta înclinată. Noul sistem Dynamic Brake Control DBC asigură și mai multă siguranță la frânare, chiar și în situațiile dificile, prin evitarea acționării neintenționate a manșonului de accelerație. Prin intervenția în sistemul de control al motorului, cuplul acestuia este redus în timpul frânării, pentru a se putea folosi la maximum forța de frânare la roata spate. Astfel, motocicleta este mai stabilă pe frânare și distanța de oprire este redusă.
De asemenea, R 1250 RT are suspensie electronică Dynamic ESA „Next Generation”, cu compensare complet automată a sarcinii. Astfel, amortizarea se adaptează automat situației, în funcție de suprafața de rulare și de manevrele executate și există și pretensionarea automată a suspensiei în toate stările de sarcină. Aceasta permite adaptarea precisă și fină a motocicletei la toate situațiile de pilotaj, atingând un confort optim al amortizării și o ținută de drum foarte stabilă.