Un criteriu din Ghidul de finanțare anulează, însă, mare parte din program.
Un nou program "Rabla", prin care cei care îşi casează maşinile mai vechi de 15 ani pot primi primă de "cel puţin 3.000 de lei", fără a fi obligaţi să cumpere un autovehicul nou, va debuta pe 1 iulie, a anunțat, la începutul lunii mai, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos.
"Venim cu încă un program care va porni pe 1 iulie dacă totul merge bine şi reuşim să ne înţelegem cu autorităţile publice locale. Un program "Rabla" local care va scoate sute de mii de maşini vechi din circulaţie. Vom asigura o primă de cel puţin 3.000 de lei pentru maşinile casate fără obligaţia de a fi cumpărate maşini noi”, a explicat atunci Barna Tanczos.
Toate bune și frumoase, până aici. În data de 2 iunie 2022, pe site-ul Ministerului Mediului a apărut proiectul de ordin pentru aprobarea Ghidului de finanţare a Programului privind casarea autovehiculelor uzate, cu termen de consultare 10 zile pentru primirea propunerilor/observațiilor, în vederea respectării prevederilor Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, precum și pentru avizare și aprobare, însoţit de Referatul de aprobare - instrument de prezentare şi motivare, însuşite de către reprezentantul legal al Administraţiei Fondului pentru Mediu.
„Chichița” care anulează 90% din eficiența programului Rabla Local
„Chichița” care anulează 90% programul Rabla Local este unul dintre criteriile de eligibilitate. La „Articolul 10 - Criterii de eligibilitate a autovehiculului uzat” din Ghidul de finanțare, la litera „b)” scrie că mașina casată trebuie să aibă „o vechime mai mare sau egală cu 15 ani, calculată de la anul fabricației”, iar la litera „c)”, că mașina casată trebuie să aibă „norma de poluare Euro 3 și/sau inferioară”.
Normele de poluare pentru automobilele noi înregistrate în Europa au fost introduse obligatoriu după cum urmează:
- Euro 1: 1992
- Euro 2: 1996
- Euro 3: 2000
- Euro 4: 2005
Prin urmare, majoritatea mașinilor eligibile în Rabla Local trebuie să fie de peste 17 ani vechime, nu 15.
Mai mult, cei mai mulți constructori de automobile au adoptat mai repede normele de poluare. De exemplu, cele mai multe modele Ford vândute în Europa erau conforme Euro 4 din anul 2000, iar BMW-urile, din 2002. Opel a început și el să treacă la Euro 4 din anul 2000. Adică, nu există prea multe mașini cu „norma de poluare Euro 3 și/sau inferioară” fabricate după 2003.
Printre puținele modele care se califică fără probleme în Rabla Local se numără prima generație Dacia Logan, având în vedere că România a aderat la UE în 2007 (Dacia Euro 4 a apărut după această dată), precum și alte câteva mașini produse în afara UE.
Având în vedere că datele INS indică că cele mai multe mașini vechi din România se află în intervalul de vârstă 15 – 20 de ani, pentru ca noul program să-și atingă scopul ar fi trebuit incluse și mașinile Euro 4, cu interdicția achiziționării unui alt automobil cu normă sub Euro 5, adică nu mai vechi de 2009, de pildă.