Botezat „Elsa”, primul BMW i4 M50 transformat în mașină electrică de competiție pentru curse de coastă din lume de echipa Engage Racing din Brașov, este pregătit de specialiști pentru sezonul de curse 2025, pe baza datelor prețioase adunate în ultimele competiții din 2024 (un prim podium în clasă în luptă cu modele pe benzină şi prima participare a unui model electric de curse într-o competiție pe circuit de viteză din România).
Citește și: Cea mai vândută marcă electrificată este „Made in China”. Tesla e departe. Surpriza vine de la BMW
Primul BMW i4 de curse, dezvoltat 100% în România, transformat în sania lui Moș Crăciun
Dar, până începe noul sezon de teste și curse, BMW i4 Racing a fost scos din garaj pentru o „cursă specială” pe străzile Brașovului.
„Elsa” nu a primit îmbunătățiri de performanță, ci un livery de sărbători, pentru ca, la nevoie, să poată servi drept sanie pentru Moș Crăciun.
Pentru aceasta, mașina a fost acoperită cu 300 de metri de lumini de brad, totalizând aproximativ 5.300 lumini LED.
Transformarea nu afectează performanțele mașinii de curse, luminițele de brad ne fiind un consumator de mare impact, în contextul în care consumul în regim de competiție al BMW i4 Racing poate depăși 150 kWh/100 km.
Citește și: Șeful BMW: Interzicerea motoarelor termice, o „greșeală uriașă”. Industria auto UE se va înjumătăți
Primul BMW i4 M50 transformat în mașină de curse de coastă din lume, realizat 100% în România
Modelul electric i4 de curse a fost botezat „Elsa”, e pregătit pentru viteză în coastă și, dacă vor ieși toate calculele, anul viitor va lua startul la Pikes Peak 2025, cea mai faimoasă cursă de viteză în coastă din lume, care e supranumită „Cursa către nori”.
„Elsa” este o premieră mondială absolută – primul automobil de competiţie dezvoltat pe baza modelului de serie BMW i4 M50.
Citește și: FOTO Primul BMW i4 M50 transformat în mașină de curse de coastă din lume, realizat 100% în România
Echipa Engage Engineering a asigurat pregătirea proiectului susținut de BMW Group România cu un pachet extins de transformări, păstrând însă sistemul de propulsie de serie, cu cele două motoare electrice şi bateria de înaltă tensiune. Adică, 544 de cai putere, cuplu de 795 Nm și acumulator de 83,9 kWh (util, 81,3 kWh).
Conceptul maşinii a fost dezvoltat pe baza unui studiu aerodinamic dezvoltat special de echipă pentru a face faţă provocărilor Pikes Peak. Cursa de viteză în coastă din Statele Unite vine cu o serie de viraje deosebit de rapide la mare altitudine, unde, datorită presiune atmosferice scăzute, eficiența aerodinamică scade cu până la 40%.
Un prim podium în clasă în luptă cu modele pe benzină şi prima participare a unui model electric de curse într-o competiție pe circuit din România
Echipa Engage Racing a prezentat prima dată proiectul de curse BMW i4 Racing “Elsa” pe 27 august în acest an, după o perioadă de câteva luni de dezvoltare intensă. A urmat un calendar aglomerat de evenimente şi prezențe competiționale.
Până la pauza de iarnă, Elsa a participat în 5 curse în 3 campionate. De fiecare dată pilotul proiectului a fost Horia Platona, cel care are de asemenea şi calitate de inginer şef al proiectului.
În plus “Elsa” a strălucit la mai multe evenimente publice, de la prezentarea de gală în cadrul “Ţiriac Collectiont”, la o participare spectaculoasă la Brand Minds, cel mai mare eveniment de management din Europa Centrală şi de Est.
Ultimele două participări competiționale au marcat două premiere importante.
În cadrul etapei de Super Rally de la Mangalia de pe 19 octombrie, “Elsa” pilotată de Horia Platona a încheiat pe locul trei în cadrul grupei 2B, dedicată modelelor cu tracţiune integrală. Aceasta a marcat primul podium obţinut de proiect în luptă directă cu automobile cu motoare cu ardere internă după numai patru competiţii.
Chiar şi în contextul unei grupe restrânse cu 5 maşini la start, Elsa s-a confruntat cu o competiție serioasă cu modele clasice în pregătire de fabrică: Skoda Fabia Rally 2 sau Mitsubishi Lancer Evo 9. Cu cel mai bun timp de 2:42.397, Horia a încheiat pe locul 11 în clasamentul Open dintr-un total de 22 maşini înscrise la start.
Ultima cursă a sezonului a fost în cadrul Campionatului Naţional de Time Attack, pe circuitul Transilvania Motor Ring de la Târgu Mureş. Aceasta a mai marcat o premieră pentru motorsportul românesc – prima participare a unui automobil electric pregătit pentru competiţii într-o cursă pe circuit. Cu aproape 30 de piloţi la start, în condiţii de vreme dificilă şi cu o prezenţă limitată pe circuit din cauza timpilor mari de încărcare, Horia a reuşit locul 6 în clasamentul open la prima prezenţă pe un circuit de viteză.