Utilizate și întreținute corect, cutiile de viteze automate, fie ele „clasice”, hidramate, cu convertizor de cuplu, cu dublu-ambreiaj ori „pilotate”, cu ambreiaj controlat electric, sunt, în general, fiabile.
Exploatate necorespunzător și fără a li se schimba uleiul „lifetime” la timp, însă, transmisiile mașinilor automate pot crea probleme costisitoare.
Citește și: Cu un singur tip de mașină nu rămâi în drum dacă te lasă bateria. Dar nu mai e la modă. Cum pornești
Greașeala distrugătoare pe care o fac mașinilor automate unii șoferi obișnuiți cu manuala
Obișnuiți cu cutia de viteze manuală, când ajung la volanul unei mașini automate, unii șoferi fac o greșeală distrugătoare.
Indiferent de tip, cutia de viteze automată nu trebuie pusă în „N” (Neutru), scoasă la punctul mort, cum se spune, când șoferul oprește la semafor ori se târăște câte „un metru” în traficul aglomerat.
Și, de asemenea, mașina automată nu trebuie lăsată să curgă pe liber, pusă în „N” la vale ori în orice altă împrejurare întâlnită în trafic.
Citește și: VIDEO Frânezi și calci ambreiajul? GREȘIT! Pilotul Titi Aur explică de ce și cum frânezi corect
Citește și: Ți s-a blocat cheia în contact? Nu intra în panică. Ce spun specialiștii că pot face șoferii
Transmisia automată e proiectată să funcționeze în „D” (Drive). „N” (Neutru) nu se folosește decât, de exemplu, în cazul în care mașina e remorcată. Când staționează (oprire, să zicem, mai lungă de 3-4 minute) se pune cutia în „P” (Parcare). Iar când se repune mașina în mișcare nu se trece brusc din „P” în „D” și se accelerează brusc. După ce se pune cutia în „D”, șoferul trebuie să aștepte măcar o secundă înainte să accelereze.
De ce nu se pune mașina automată în „N” în mers și de ce nu trebuie accelerat imediat după selectarea „D”? Simplu. În ambele situații, cutia automată, pentru câteva fracțiuni de secundă, nu va avea presiunea de ulei corespunzătoare și nu se va unge cum trebuie, ceea ce, în timp, va duce la o uzură prematură. Și, evident, la probleme costisitoare.
Așadar, la semafor ori în trafic aglomerat, lăsați mașina automată în „D” și țineți-o din frână ori folosiți funcția „Auto Hold”, dacă vehiculul dispune de ea.