De mai bine de patru decenii, Volkswagen Golf conduce ostilitățile în clasa compactă din Europa, clasă care, neoficial, îi poartă numele.
Iar pentru următoarele locuri, luptele s-au dat și se dau între hatchback-uri europene cu tradiție, precum Ford Focus, Peugeot 308, Seat Leon, Opel Astra sau Renault Megane.
Dar, cum lucrurile se schimbă permanent, în viitorul nu foarte îndepărtat, dacă se mențin pe trend-ul actual, constructorii coreeni și japonezi s-ar putea să-i surprindă pe cei europeni.
Kia Cee’d, de exemplu, a apărut abia în 2007 și, în doar 12 ani, a intrat în „Top 10 cele mai vândute compacte în Europa“ - locul 8, în primul semestru din 2019, cu aproape 53.979 de unități vândute.
Renault Megane e pe 7, cu circa 71.000 de unități. Iar pe locul 9 se află Toyota Corolla (53.848 de unități). Mai mult, cu excepția Kia Ceed (+39%), Toyota Corolla (+56%) și Ford Focus (+9%), celelalte modele din „Top 10“ au înregistrat vânzări negative, față de aceeași perioadă a anului trecut.
Pariurile Ceed-ului
În 2007, Kia Cee’d a pariat pe siguranță (5 stele Euro NCAP) și pe introducerea în premieră pe piața europeană a garanției de șapte ani. Și a câștigat.
În primul an, s-au vândut peste 66.000 de exemplare. Apoi, în 2012, cea de-a doua generație Cee’d a pus mai mult accentul pe design, rafinament și echipamente.
Iar acum, a treia generație Ceed (fără apostrof) plusează pe calitate, experiența la volan, tehnologie și, nu în ultimul rând, emană un parfum nemțesc.
Încă nu merge ca un Golf sau Focus, de exemplu, dar este foarte aproape. Și dacă în 12 ani a ajuns aici și menține ritmul...
Seducătoare, confortabilă și bine echipată
A treia generație Ceed în cinci uși are aceeași lungime cu modelul anterior, 4,31 metri, dar este mai lată (+20 mm) și mai scundă (-23 mm), iar cabina este poziționată mai spre spatele mașinii.
Efectul: o alură mai sportivă. De asemenea, un plus de agresivitate îi conferă și parașocurile sculptate, calandrul tip „nas de tigru“ și blocurile optice față cu design 3D.
Nu, nu seamănă cu Focus, ci Focus cu Ceed, modelul coreean apărând înainte pe piață.
Spuneam mai devreme că Ceed plusează la capitolul calitate. Acest aspect se vede și se simte din plin în habitaclu.
Sigur, există și plastice neprietenoase, dar sunt destul de bine ascunse. Specialiștii centrului de design european al brand-ului din Frankfurt au croit un habitaclu ergonomic și au avut grijă să pună materiale bune în cele mai pipăite locuri – planșă de bord, consolă centrală, fețe de uși etc.
Dar au uitat să mai deseneze și linii cu emoție, ca la exterior. Arhitectura planșei de bord este prea ternă. Ai ce-ți trebuie, unde trebuie, dar nu te impresionează ce vezi. Mai salvează situația volanul și trapa panoramică, dacă e bifată pe lista de opțiuni.
19.825 € este prețul de bază pentru Kia Ceed 1.4 T-GDi DCT Star, TVA inclusă
La capitolul spațiu și confort, Ceed stă mai bine decât Cee’d. Producătorul se laudă cu cel mai mare spațiu din clasă la nivelul umerilor, iar patru adulți pot călători fără niciun stres.
Scaunele sunt bine profilate și oferă un sprijin lateral mulțumitor, iar portbagajul are o capacitate de 395 de litri. E mai generos decât la Golf (380 litri), Focus (375 litri) sau Mazda3 (358 litri), dar, în comparație cu Honda Civic, pare mic (478 litri).
În ceea ce privește tehnologia, am apreciat sistemul de infotaintment cu touchscreen „plutitor“ de 8.0 inch, care face mirroring perfect cu telefonul, prin Apple CarPlay (evident, este compatibil și cu Android Auto), facilitând, de pildă, utilizarea Waze-ului. Dar rezoluția camerei de marșarier și grafica lasă loc de mai bine.
Pe partea de siguranță, Ceed vine standard cu un pachet bogat de tehnologii, ce include sistemul de asistență pentru faza lungă, sistemul de avertizare privind atenția șoferului și sistemul de asistență la păstrarea benzii de rulare și de atenționare la posibilele coliziuni frontale (Lane Keeping Assist with Forward Collision-Avoidance Assist).
De asemenea, este disponibilă și o tehnologie de condus autonom de „Nivel 2“, Lane Following Assist (sistemul de asistență la păstrarea benzii de rulare).
Acest sistem urmărește vehiculele aflate în față, identifică marcajele rutiere (unde există și respectă normele europene) și corectează traiectoria pentru a ține mașina pe bandă.
Sistemul controlează accelerația, frâna și volanul, utilizând senzori radar pentru a menține o distanță de siguranță față de vehiculul din față și operează la viteze cuprinse între 0 și 130 km/h.
Motor agreabil și dublu-ambreiaj
Demonstrând încă odată că este constructorul străin care a înțeles cel mai bine dinamica pieței auto europene și cerințele clienților, adaptându-se din mers, Kia a pus sub capota lui Kia Ceed 1.4 T-GDi DCT un ansamblu aproape perfect.
Motorul turbo este mic, elastic (cuplu de 242 Nm, între 1.500 rpm și 3.200 rpm) și forțos. Iar cutia automată cu dublu-ambreiaj și șapte trepte, DCT, este suficient de rafinată pentru a se bate de la egal la egal cu omoloagele europene.
Nu se compară, însă, cu DSG-ul celor de la Volkswagen, care este un etalon în mai multe segmente.
În modul „Normal“, treptele sunt schimbate lin și motorul trage linear, fără zgomot. Iar în „Sport“, cei 140 CP se trezesc veseli la viață.
Cutia știe să țină motorul în ture, chiar dacă mai ezită din când în când, schimbând o treaptă superioară dacă iei brusc piciorul din gaz. Iar turometrul urcă fără ezitare până la 6.000 rpm.
Zgomotul de sub capotă nu este nici măcar în acest caz deranjant, ci chiar plăcut, cu ușoare tonalități sportive.
Mai mult, combinația 1.4 T-GDi 140 / 7 DCT nu este agresivă cu buzunarul. Consumul urban în test a fost de 10,2-10,4 litri/100 km, în contextul unui trafic aglomerat și a utilizării fără pauză a climatizării, iar extraurban, pe un traseu București – Sinaia - București, de 6.9-7.1 litri/100 km, ceea ce, pentru 140 CP legați la o cutie automată și un stil de condus mai sportiv, nu e rău deloc.
Verdict Newsweek
+ Echipare de bază bogată; ținută de drum bună; motor și cutie de viteze agreabile, cu ușoare tente sportive; design exterior, spațiu interior.
- Direcție precisă, dar artificială - nu transmite aproape niciun fel de feedback în volan; habitaclu tern, atât ca arhitectură, cât mai ales în ceea ce privește alegerea și combinarea culorilor; ergonomia pedalierului.