Ministrul francez de Finanțe, Bruno Le Maire, a propus ca țările din Uniunea Europeană să limiteze subvențiile pentru achiziționarea de mașini electrice, gen „Rabla Plus”, la automobilele produse în Europa, după model american, pentru a proteja industria auto de pe „bătrânul continent”.
La sfârșitul lunii august, administrația Biden a decis ca bonusul federal pentru mașini electrice și plug-in hybrid, în valoare de 7.500 de dolari, să fie acordat doar modelelor fabricate în SUA și cu baterii asamblate pe teritoriul american.
„Americanii își rezervă bonusurile pentru modelele produse pe pământ american. Vreau să deschid această discuție... Nu ar trebui să rezervăm bonusul ecologic pentru modelele produse în Franța sau în Europa? Trebuie să ne întrebăm!”, a declarat ministrul francez de Finanțe, Bruno Le Maire.
„Trebuie să respectăm aceleași reguli, dacă vrem să ne apărăm industria, locurile de muncă și tehnologia”, a adăugat Le Maire, relatează automobile-magazine.fr.
Dacă propunerea ministrul francez de Finanțe va fi luată în calcul la nivelul UE, cei mai afectați vor fi producătorii chinezi, precum și constructorii auto europeni sau americani care fabrică modele electrice în China și le importă pe „bătrânul continent”. De exemplu, Dacia Spring, Tesla Model 3 și Tesla Model Y se aduc cu vaporul din China. Sigur, nici mașinile electrice fabricate în SUA, Tesla, Rivian, Hummer, etc. nu s-ar mai încadra în condițiile „Rabla UE”.
În prezent, guvernul francez acordă, de exemplu, o subvenție de 6.000 de euro pentru achiziționarea unui vehicul electric cu un preț de achiziție sub 47.000 de euro, sumă ce va fi redusă la 5.000 de euro din 2023.
În România, ecobonusul Rabla Plus pentru mașini 100% electrice este de 45.000 lei (aprox. 9.000 euro) în 2022, dar, atenție, pentru a-l obține trebuie casat un „cazan”. Concret, dacă în 2021 puteați achiziționa o mașină electrică cu o reducere Rabla de până la 10.700 euro (primă de casare de 7.500 lei + ecobonus Rabla Plus), în 2022 statul dă maximum 46.500 lei (45.000 lei ecotichet + 1.500 lei ecobonus vechime peste 15 ani), adică, 9.300 euro.