MOTORSPORT Legendele nu mor – Sir Stirling Moss

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 14.04.2020 - 13:00

Cel mai mare pilot britanic de F1 care nu a obținut un titlu de campion mondial și, probabil, ultimul gentleman din motorsport, Sir Stirling Moss a trecut linia de Finish a vieții la 90 de ani. Însă, nici astăzi recordul său de la Mille Miglia din 1955 nu a fost doborât.

SHARE

Moss s-a născut pe 17 septembrie 1929, la Londra, și a câștigat 212 din cele 529 de curse în care a luat startul. Puțină lume știe, însă, că a luat microbul de la părinții săi, ca și sora sa mai mică, Par Moss, de altfel. Alfred Moss, tatăl său, a fost primul dentist care, în 1924, a concurat în celebra cursă Indianapolis 500 (a terminat pe locul 16). Iar mama sa, Aileen, a participat și ea la curse de viteză în coastă, la volanul unui Singer Nine. Pat Moss a fost un pilot de raliuri de succes, fiind încoronată, de exemplu, de cinci ori ”European Ladies’ Rally Champion”.

Sir Stirling Moss a făcut pasul în motorsport în 1948, într-o vreme în care piloții alergau cu orice mașină le pica în mâini. Și a fost un pilot complet, cu rezultate la toate ”discipliniele” – raliuri, curse de anduranță (primul pilot non-american care a câștigat 12 Hours of Sebring) și Formula 1.

Prima mașină pilotată a fost BMW-ul 328 al tatălui său, iar prima victorie importantă a obținut-o la vârsta de 21 de ani la volanul unui Jaguar XK120 împrumutat. În general, a prefetat mașinile britanice, spunând că ”este mai bine să pierzi onorabil cu o mașină britanică, decât cu una străină”. Dar, ca idee, de-a lungul carierei sale de pilot, care a luat sfârșit destul de repede, în 1962, în urma unui accident suferit la Goodwood, Stirling Moss a pilotat 84 de mărci diferite – de la Cooper 500 și Vanwall, până la Mercedes, Ferrari, Maserati și Porsche.

În Formula 1, Sir Stirling Moss a avut o carieră de zece ani. Între 1951 și 1961, a participat la 66 de Grand Prix-uri, a câștigat 16 curse, fiind până în 1991, când l-a depășit Nigel Mansell, pilotul birtanic cu cele mai multe victorii în F1, și s-a duelat de la egal la egal cu Juan Manuel Fangio și Alberto Ascari.

Cel mai important rezultat din cariera lui Sir Stirling Moss a fost victoria din 1955 în faimoasa cursă pe drumuri publice Mille Miglia. Moss și navigatorul său, jurnalistul Denis Jenkinson, au parcurs cele 993 de mile ale traseului din acel an în 10 ore și 7 minute. Viteza medie? 157,7 km/h, un record ce nu a fost depășit până în prezent.

Din cauza zgomotului infernal al Mercedes-ului 300 SLR, cu motor cu opt cilindri în linie și 310 cai putere, cu care concurau, Jenkinson i-a dictat traseul prin semne lui Moss. ”A fost o cursă care m-a înspăimântat, chiar m-a înspăimântat, pentru că știam cât de repede treia să merg și cât de puțin știam încotro mergeam”, a povestit Sir Moss, care a făcut adesea să zboare 300 SLR-ul cu viteze de peste 270 km/h pe îngustele drumuri ale cursei originale Mille Miglia, uneori fără vizibilitate.

După ce a fost nevoit să se retragă din motorsportul de top, Sir Moss nu a părăsit lumea Formulei 1, fiind corespondent sportiv și observator până în 2018, când s-a retras din viața publică.

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te