Potrivit unui proiect de hotărâre de guvern pus în dezbatere de Ministerul de Finanțe, prețurile polițelor RCA vor fi plafonate încă 3 luni, până la data de 30 iunie 2025.
Teoretic, prețurile polițelor RCA sunt plafonate din aprilie 2023. Dar, practic, tarifele au crescut și cu peste 20%.
Pentru o maşină de oraş înmatriculată în Bucureşti, de exemplu, un şofer de 37 de ani plăteşte acum cu aproape 300 de lei mai mult pentru RCA decât anul trecut. Iar preţurile RCA din România depăşesc deja media din alte state europene, precum Germania, unde RCA-ul costă, în medie, 330 de euro (circa 1.600 lei).
Citește și: O mașină banală, un lux pentru un tânăr în București. Plătește 4.750 lei fără s-o miște de pe loc
O veste bună și una rea, pentru șoferi! Guvernul plafonează RCA încă 3 luni, dar pentru ultima dată
Conform proiectului de HG pentru prelungirea plafonării tarifelor RCA, „în prezent, în piața asigurărilor RCA din România se manifestă în continuare o reticență în ceea ce privește apetitul la risc al asigurătorilor RCA pentru anumite categorii de asigurați și există un grad ridicat de concentrare care continuă să reprezinte o vulnerabilitate a pieței atât din prisma expunerii pe clase de asigurare, cât şi din perspectiva cotelor de piață semnificative deținute de un număr relativ mic de societăţi de asigurare ceea ce arată un grad scăzut de concurență.
Citește și: Atenție, șoferi! Amendă de 1.000-2.000 lei, dacă nu aveți acest document. Rămâi și fără talon
În ceea ce privește evoluția pieței de asigurări RCA este important de reținut faptul că valoarea totală a primelor de asigurare subscrise pentru asigurările RCA de societățile autorizate și reglementate de A.S.F., sucursale și societățile care își desfășoară activitatea în baza libertății de a presta servicii (FoS) s-a situat la aproximativ 9,94 miliarde lei în anul 2024, în creștere cu 7% comparativ cu anul precedent.
Citește și: Cum îţi înjumătăţeşti simplu valoarea primei de asigurare RCA, mult sub tariful de referinţă?
Cu referire la valoarea activelor lichide la finalul anului 2024, aceasta este în creștere cu 20% față de valoarea
de la finalul anului 2023, iar indicatorul de lichiditate se păstrează la un nivel solid peste cerința legală.
Totodată, în anul 2024, rezultatul tehnic înregistrat de asigurătorii RCA autorizați și supravegheați de A.S.F. pentru clasa de asigurări de răspundere civilă auto este pozitiv, atât în valoare brută, cât și în netă de reasigurare, iar rata combinată în valoare netă a devenit subunitară în anul 2024 scăzând cu aproximativ 3 p.p. față de anul anterior.
Citește și: Asigurările auto cresc continuu. Prețurile pieselor s-au dublat în 10 ani. Piesele uzate, o soluție?
În ceea ce privește dezechilibrele existente în piața asigurărilor RCA este de menționat numărul ridicat de
cazuri prelucrate încadrate în categoria asiguraților cu risc ridicat, observându-se o creștere semnificativă a
acestora cu aproximativ 24.600 de cazuri față de începutul lunii decembrie 2024, societățile preluând în
asigurare un număr de aproximativ 7.500 de astfel de cazuri în anul 2024.
În primele 2 luni ale anului 2025, numărul mediu de cazuri preluate lunar de societățile de asigurare a crescut la aproximativ 8.000.”
30% din autovehiculele înregistrate în România nu au RCA
Potrivit ultimelor statistici publicate la sfârșitul anului 2024 exista un număr total de 10.785.260 de vehicule în parcul național, față de sfârșitul primelor 6 luni ale anului 2024, când exista un număr total de 10.566.656 de vehicule.
La data de 13 martie 2025 sunt asigurate un număr de 7.651.668 dintre acestea, față de luna decembrie 2024 când erau asigurate un număr total de 7.567.130, gradul de cuprindere în asigurare a parcului național auto fiind în continuare
scăzut.
Totuși, numărul de contracte RCA în vigoare la 13 martie 2025 este cu aproximativ 5% mai mare decât la finalul anului 2023.
„Totodată, se observă existența în continuare a acelorași împrejurări excepționale, care denotă un dezechilibru între cerere și ofertă și are potențialul de a genera consecințe negative, în sensul unei presiuni suplimentare asupra prețurilor după data de 31 martie 2025, data la care încetează efectele HG nr. 1326/2023, cu modificările ulterioare, situație cu impact social și economic, printre acestea enumerându-se:
- imposibilitatea acoperirii riscului la care sunt supuși ceilalți participanți la trafic, în cazul în care vehiculele
neasigurate ies în trafic;
- creșterea riscului la care sunt supuși participanții la trafic atunci când sunt produse accidente de vehicule
în care sunt implicate vehicule neasigurate, mai ales atunci când rezultă vătămări corporale grave sau deces;
- creșterea nevoii de finanțare a Fondului național de protecție ca urmare a obligației acestuia de a acoperi
prejudiciile produse terțelor persoane prin intermediul unor vehicule neasigurate;
- obligația persoanelor neasigurate, responsabile de producerea accidentelor, de a acoperi din resurse proprii
prejudiciile plătite din disponibilul Fondului național de protecție
Totodată, trebuie avut în vedere faptul că în prezent se află pe parcursul legislativ o serie de modificări ale
legislației naționale privind asigurările RCA care propun a corecta dezechilibrele existente”, a spune în textul HG-ului.
Tarifele de referință RCA valabile din decembrie 2024
Tarifele RCA sunt calculate în funcție de:
- puterea motorului (KW) pentru vehicule destinate transportului de călători, SUV-uri și autovehicule mixte cu o masă autorizată maximă de sub 3,5 tone și maxim 9 locuri;
- vârsta asiguratului pentru vehicule destinate transportului de călători, SUV-uri și autovehicule mixte cu o masă autorizată maximă de sub 3,5 tone și maxim 9 locuri/ persoane fizice;
- zona/regiunea geografică: București/Ilfov, Restul județelor;
- masa vehiculului (kg) pentru vehicule destinate transportului de marfă.