Povestea singurilor 2 români care au câștigat Raliul Monte Carlo. Start din Atena, să evite România

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 20.01.2025 - 14:31
Povestea singurilor 2 români care au câștigat Raliul Monte Carlo. Start din Atena, să evite România - Foto: Facebook
Povestea singurilor 2 români care au câștigat Raliul Monte Carlo. Start din Atena, să evite România - Foto: Facebook
Povestea singurilor 2 români care au câștigat Raliul Monte Carlo. Start din Atena, să evite România - Foto: Facebook
Povestea singurilor 2 români care au câștigat Raliul Monte Carlo. Start din Atena, să evite România - Foto: Facebook

Cu o istorie de 114 ani, Raliul Monte Carlo se numără printre cele mai prestigioase și vechi din lume. Prima ediție a avut loc în 1911, iar ediția 2025 se desfășoară între 23 și 26 ianuarie. Evenimentul a fost câștigat doar de 2 români, în 1936, în urma unei experințe de poveste.

SHARE

Primul autovehicul a apărut în București în 1889. Primul autovehicul a fost înmatriculat în București în 1900 cu numărul „1B“, prima fabrică Ford din Europa Centrală și de Est a fost ridicată în București la sfârșitul anilor 1930, iar primii și singurii români care au câștigat Raliul Monte Carlo au fost pilotul Petre Cristea și copilotul Ion Zamfirescu. 

Citește și: Prima fabrică Ford din Europa Centrală și de Est, ridicată în București în anii 1930. Au mai rămas doar zidurile

Povestea singurilor 2 români care au câștigat Raliul Monte Carlo. Start din Atena, să evite România

S-a întâmplat în iarna anului 1936, cu un Ford V8 decapotabil, asamblat și modificat la București.

Alegerea unei mașini cabrio, fără vreun sistem de încălzire, chiar dacă pe atunci iernile nu erau ca acum, nu a fost întâmplătoare. Ford-ul V8 decapotabil, cu motor de 3.622 centimetri cubi și 65 cai putere, utilizat de Petre Cristea și Ion Zamfirescu era mai mult mai ușor decât alte automobile de la acea vreme, având caroserie din aluminiu și două locuri. 

Citește și: Victoria BMW 328 la Mille Miglia, o poveste de opt decenii cu conexiuni și în România

În Raliul Monte Carlo din 1936 s-au înscris 105 echipaje, dar doar 91 au luat startul și 72 au ajuns la final.

Cum până în 1997, când i-a fost schimbat formatul, cursa era mai mult una de anduranță (nu contau doar timpii, ca acum, ci câștigătorul era desemnat în funcție de mai multe criterii, printre care distanța parcursă, viteza medie, starea tehnică a mașinii la final, numărul de persoane din mașină, etc.), piloții având voie să ia startul din mai multe orașe europene, precum Berlin, Geneva, Paris, Viena sau Atena, și să-și aleagă propriul traseu până la Finish-ul din Monte Carlo, cu condiția să treacă prin anumite puncte de control, echipajul românesc Petre Cristea - Ion Zamfirescu a ales să pornească din Atena.

De ce Atena? Pentru că, astfel, din capitala Greciei, Petre Cristea și Ion Zamfirescu puteau să evite iarna drumurile din România, Ungaria, Austria, etc., urmând pe cât posibil drumurile de pe malurile Mării Adriatice.

Iar vremea a fost și blândă în acel an în această zonă, ceea ce a constituit un avantaj pentru echipajul românesc și nu numai, în fața echipajelor care au luat startul din orașe din nordul Europei.

Citește și: FOTOREPORTAJ Lumea auto a Bucureștiului interbelic. Prima mașină: o trăsură cu 4 CP de la Peugeot

Pe locul 2 în Raliul Monte Carlo din 1936, s-a clasat echipajul din SUA format de Lucy O'Reilly Schell și Laury Schell, la volanul unui Delahaye 135 Sport, cu motor de 3.557 centimetri cubi, care a luat startul tot din Atena. 

Iar locul 3 a fost ocupat tot de un echipaj plecat din capitala Greciei, format de Charles Lahaye și René Quatresous, Franța, pe un Renault Vivasport cu motor de 4.085 centimetri cubi. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te