Maia Morgenstern s-a născut în Bucureşti pe 1 mai 1962. A avut primul rol memorabil în „Balanța” unde a jucat alături de Răzvan Vasilescu. A cunoscut recunoașterea internațională după interpretarea remarcabilă din peliculă a mamei lui Iisus în „Patimile lui Hristos“, film realizat de Mel Gibson.
Numele său, Morgenstern, în traducere liberă înseamnă „Steaua de dimineaţă”.
Citește și: Prietenul lui Piersic fuge din țară cu cea mai frumoasă femeie din România. Avea numai 45 de ani
A absolvit Academia de Teatru și Film din București în 1985, după care a jucat la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ între anii 1985 şi 1988. Au urmat doi ani la Teatrul Evreiesc de Stat şi, din 1990, când a plecat de acolo, până în prezent, a jucat la Teatrul Naţional din Bucureşti.
„Tata a fost cel care mi-a recomandat şi m-a făcut să înţeleg că asta îmi doresc, de fapt. Pentru că n-aş fi avut curajul să-mi mărturisesc mie, poate nici celorlalţi, sunt un om timid, dar tata a înțeles din felul în care ascultam piesele la radio, dragostea pentru teatru. Am ascultat mult teatru radiofonic, din felul în care mă comportam la spectacole, dragostea cu care urmăream şi îmi doream să merg la teatru, tata a înţeles acest lucru chiar fără să fie nevoie de o mărturisire. Se pare că el a văzut în mine ce trebuia.”
A debutat în cinematografie în anul 1983, cu filmul „Prea cald pentru luna mai”, în regia Mariei Callas Dinescu.
Citește și: Joacă în 50 de filme, dar refuză să devină o vedetă. Singuratic, „moare în mizerie, frig și sărăcie”
De-a lungul timpului, a jucat roluri memorabile pe scena Teatrului Național din Bucureși, a Teatrului Bulandra sau a Teatrului Evreiesc de stat, dar și în filme, alături de mari actori precum Gheorghe Dinică, Ștefan Iordache, Horațiu Mălăele, etc. Recunoașterea internațională a venit odată cu rolul Fecioarei Maria din filmul „The Passion of the Christ”, în regia lui Mel Gibson.
Joacă în Patimile lui Hristos, film regizat de Mel Gibson
„Totul a fost așa de intens. Este așa de frumos. Am ajuns. De la aeroport m-au dus direct la Cinecitta. Într-un birou mă aștepta Mel Gibson. Am intrat. Acasă am spus nu povestiți nimănui unde mă duc. Nu o să mă creadă nimeni că Mel Gibson m-a chemat pe mine la o discuție, la o probă pentru filmul ”The Passion of Christ” să o interpretez pe Maria, mama lui Iisus. Eram vulnerabilă, eram speriată. Am ajuns acolo și dacă o să mă întrebați cum au fost primele trei secunde, trei minute... nu știu. Emoția a fost puternică.
Nu știu cum au fost primele minute. Emoția a fost prea mare, copleșitoare. Apoi am vorbit normal. Ce înseamnă normal. Înseamnă respect, presupunând și emoție. A vorbit cu mine omenește încercând să-mi risipească emoțiile, panica”, a spus pentru Pro TV.
Intr-un alt interviu, Maia a mai povestit că a fost pedepsită pentru rolul pe care l-a acceptat în acest film controversat și de aceea, cariera ei la Hollywood nu a mai continuat, după colaborarea cu Mel Gibson. „E normal, pentru că am fost pedepsită, mi s-a și spus lucrul ăsta! Mi s-a spus textual”.
Cadou de ziua ei - a pierdut conexiunea la Tarom
Într-o postare pe pagina de FB, Maia vorbește cu umor de faptul că a pierdut avionul spre casă venind din New York.
„Dragă avionule! Te rog! Te rog frumos, te rog din tot sufletul meu! Ia-mă și pe mine-n zbor! Că am spectacol la Teatrul Național București! În seara asta! Și vin de departe, tocmai de la...peste Ocean. De la noi, De la New York. De, mare succes, mare triumf!
Da' a întârziat avionul, și n-am mai prins cursa de București, conexiunea. Că n-au vrut să m-aștepte.
Stăteam la poartă - Gate, c-așa se cheamă - și nu au vrut să mă mai lase. Priveam avionul, cu burdufu' lui cu tot și-mi înghițeam lacrimile. Am spectacol diseară, la Național și trec orele. Și celălalt zbor s-a amânat și...și e ziua mea. Și n-am dormit de...nu mai contează. Dar vreau să ajung la spectacol.
Vă rog, te rog avionule, te rog eu mult ia-mă și du-mă și pe mine acasă, la Teatru. Teatrul Național București.
Te rog frumos, dragă Tarom, că sunt și eu pe lista de așteptare. Tarom drag, nu mă lăsa.
Te rog
La mulți ani!
Mulțumesc mult, oricum”, a scris Maia.
Un număr impresionant de roluri
Filmografia sa include „Anotimpul iubirii”, regia Iulian Mihu, 1985, „Cei care plătesc cu viaţa”, regia Şerban Marinescu, şi rolul Maria – în „Maria şi marea”, regia Mircea Mureşan, ambele în 1988, „Cel mai iubit dintre pământeni”, regia Şerban Marinescu, 1992, „Casa din vis”, regia Ioan Cărmăzan, şi rolurile Deţinuta – „Trahir”, regia Radu Mihăileanu, şi Nela – „Balanţa”, regia Lucian Pintilie, toate în 1993,
„Faţă în faţă”, regia Marius Teodor Barna, şi rolul Regina Maria – „Triunghiul morţii”, regia Sergiu Nicolaescu, ambele în 1999. De asemenea, printre filmele în care actriţa a jucat, se numără rolul Doamna T – „Patul lui Procust”, regia Sergiu Prodan, Viorica Mesina, 2001,
Mary – „Patimile lui Christos”, regia Mel Gibson, Alexandra – „Damen Tango”, regia Dinu Tănase şi Amalia Frunzetti – „Orient Express”, regia Sergiu Nicolaescu, toate în 2004, Mama lui Margo – „Margo”, regia Ioan Cărmăzan, 2006, Mădălina – „Mar Nero”, regia Federico Bondi, Italia şi Bogdana – „Zweite Frau”, regia Hans Steinbichler, ambele în 2008, „O secundă de viaţă”, regia Ioan Cărmăzan şi Simona – „Luna verde”, regia Alexa Visarion, ambele în 2009.
După 2010 a jucat rolul Beatrice – „Iubire elenă”, regia Geo Saizescu, coproducţie România, Grecia, Italia, Maria, mama Evei – „Eva”, regia Adrian Popovici şi Mama – „Sânge tânăr, munți și brazi” , regia Valentin Andrei, toate în 2010, Anne – „La fin du silence”, regia Roland Edzard, Franţa – Austria şi „Fata din Tansilvania”, regia Sabin Dorohoi, scurtmetraj, ambele în 2011, Mama – „Drama Karma”, regia Valentin Andrei,
Dna Moscu – “Domnișoara Christina”, regia Alexandru Maftei şi Doctor Janos – „Carmen”, regia Doru Niţescu, toate în 2013 şi Markova – „High strung”, regia Michael Damian şi Sister Martina – „What about Love”, regia Klaus Menzel, ambele în 2015.