11 firme se bat pe proiectul „Autostrăzii camionagiilor”. A fost schițată de pe vremea lui Ceaușescu

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 20.12.2024 - 13:45
11 firme se bat pe proiectul „Autostrăzii camionagiilor”. A fost schițată de pe vremea lui Ceaușescu -  Foto: Facebook - Pod nou Giurgiu - Ruse, randare
11 firme se bat pe proiectul „Autostrăzii camionagiilor”. A fost schițată de pe vremea lui Ceaușescu - Foto: Facebook - Pod nou Giurgiu - Ruse, randare

11 firme, din țări precum Turcia, Macedonia, Ungaria, Polonia, Spania și România, se bat pe proiectul „Autostrăzii camionagiilor”. A fost schițată încă din anii 1970, de pe vremea lui Ceaușescu, dar nu a prioritizat-o nimeni, deși e vitală pentru traversarea Est-Vest a țării.

SHARE

Ideea unei autostrăzi București - Giurgiu a fost trasată pe hartă prima dată în anii 1970 și, de câțiva ani buni, figurează și în Coridorul de Transport Pan-European nr. IX. Însă, abia în 2024, autoritățile de la București s-au hotărât să lanseze licitația pentru realizarea Studiului de Fezabilitate (SF) pentru A5, drumul de viteză ce ar putea fi supranumit „Autostrada camionagiilor”, având în vedere că ar prelua cel mai mare trafic de TIR-uri care tranzitează România de la Arad spre Bulgaria, Turcia și Grecia. 

Citește și: Ungaria ridică un pod de 1.000.000.000€ peste Dunăre. România face studiu de fezabilitate în 2 ani

11 firme se bat pe proiectul „Autostrăzii camionagiilor”. A fost schițată de pe vremea lui Ceaușescu

„𝗥𝗲𝗰𝗼𝗿𝗱 𝗱𝗲 𝗼𝗳𝗲𝗿𝘁𝗲 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗕𝘂𝗰𝘂𝗿𝗲𝘀𝘁𝗶 - 𝗚𝗶𝘂𝗿𝗴𝗶𝘂

Au fost depuse 11 oferte pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate necesar construirii 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝘇𝗶𝗶 𝗕𝘂𝗰𝘂𝗿𝗲𝘀𝘁𝗶 - 𝗚𝗶𝘂𝗿𝗴𝗶𝘂, licitație în curs desfășurată de CNIR.

Ofertanții sunt:
1️⃣ 3TI PROGETTI ITALIA - INGEGNERIA INTEGRATA S.P.A. -STUDIO CORONA S.R.L. CIVIL ENGINEERING (Asociere)
2️⃣ ACTIV PROIECTARE INFRASTRUCTURĂ S.R.L. (Leader) -EMAY Uluslararasi Muhendislik ve Mușavirlik Anonim Șirketi (Asociere)
3️⃣ Civil Engineering Institute "Macedonia" JSc. Skopje (Ofertant unic)
4️⃣ DP CONSULT (Leader) -EXPLAN (Asociere)
5️⃣ EGIS ROMANIA (Ofertant unic)
6️⃣ ELECTROPROIECT (Leader) -INTECSA -INARSA S.A.U.
7️⃣ EURO FINANCE ADVISORS S.R.L. -Urban Connect, B-Act Spolka Akcyjna, Pro Toby, Transprojekt Gdansk isp. z.o.o (Asociere)
8️⃣ SC PROIECT-CONSTRUCT REGIUNEA TRANSILVANIA (Leader) -Roads Design (Asociere)
9️⃣ SPECIALIST CONSULTING SRL (Leader) PERFECT CONSULT EUROPE-SPECIALIST SMART GROUP (Asociere)
1️⃣0️⃣ TPF INGINERIE SRL (Ofertant unic)
1️⃣1️⃣ VENTRA PROJECT MANAGEMENT (Leader)-UTIBER Kozuti Beruhazo kft. (Asociere)

Citește și: Un nou pod peste Dunăre va lega România de Bulgaria. Când va fi gata și pe unde va trece?

Termenul de elaborare a Studiului de Fezabilitate este de 18 luni, urmând ca în cadrul acestuia să fie stabilite detaliile tehnice privind profilul, traseul, structura și conexiunile cu infrastructura rutieră existentă sau viitoare.

Valoarea contractului este estimată la 44 milioane lei, fără TVA, Sursa de finanțare fiind asigurată din fonduri europene nerambursabile și bugetul de stat.

𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗕𝘂𝗰𝘂𝗿𝗲𝘀𝘁𝗶 - 𝗚𝗶𝘂𝗿𝗴𝗶𝘂 reprezintă un proiect important de dezvoltare a infrastructurii rutiere din România, desfășurat pe raza județului Giurgiu, care va avea impact major asupra întregii rețele naționale de tranzit mărfuri și călători dinspre și spre Europa de Vest.

Referitor la 𝘁𝗿𝗮𝘀𝗲𝘂 și 𝗰𝗼𝗻𝗲𝘅𝗶𝘂𝗻𝗶, consider că este foarte important ca noul drum București - Giurgiu să fie gândit mai departe de Autostrada Bucureștiului A0, până la Autostrada București - Pitești A1, putând, pe viitor, să facă parte din 𝗮𝗹 𝗱𝗼𝗶𝗹𝗲𝗮 𝗶𝗻𝗲𝗹 𝗱𝗲 𝗮𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗱𝗲 𝗰𝗲𝗻𝘁𝘂𝗿𝗮 𝗮 𝗖𝗮𝗽𝗶𝘁𝗮𝗹𝗲𝗶, care se află la nivel de intenție.

Referitor la 𝘀𝘁𝗿𝘂𝗰𝘁𝘂𝗿𝗮, consider că o structură de beton, precum a fost realizat și drumul de legătură dintre DN5 și Podul Prieteniei (drumul de beton pe care l-am dat în trafic în decembrie 2021, denumit și Autostrada Nemțească) este mult mai adecvată, întrucât:
✅️ are rezistență la schimbări climatice: drumurile din beton sunt mai puțin afectate de temperaturile ridicate, neavând tendința de a se deforma din cauza sarcinii grele și a valorilor temperaturii, iar pe porțiunea aceasta avem un volum mare de mașini grele și tiruri care tranzitează teritoriul României dinspre și spre Vama Giurgiu;
✅️ crește și sprijină economia locală și națională, întrucât nu va mai trebui să importăm bitum (în prezent, importăm 90%);
✅️ întreținerea drumului este mai puțin costisitoare, deoarece betonul necesită intervenții mai rare decât asfaltul;
✅️ are o durabilitate crescută”, informează secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Irinel Scrioșteanu, pe pagina sa de Facebook. 

Autostradă sau drum expres, cu taxă sau fără. Încep lucrările în 2027?

În cadrul Studiului de Fezabilitate, proiectantul care va câștiga licitația pentru A5 București – Giurgiu va trebui să analizeze variantele de traseu, profilul (autostradă sau drum expres), structura drumului (asfalt sau beton), conexiunile cu alte obiective de investiții, precum și soluțiile de finanțare, inclusiv prin parteneriat public – privat (PPP), adică cu taxă. 

SF-ul pentru A5 - „Autostrada camionagiilor” are termen de predare 18 luni. Deci, dacă contractul se semnează acum, proiectul ar trebui să fie gata prin iunie 2026. Apoi, lucrările ar putea începe în 2027, dacă licitația pentru construcție va fi atribuită rapid. 
Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te