Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a emis ordinul de începere a lucrărilor pentru segmentul Leghin – Moțca, ceea ce reprezintă debutul construirii Autostrăzii Unirii - A8, Târgu Mureș – Iași – Ungheni. Segmentul este capătul estic al tronsonului montan și are o lungime de aproape 30 km.
Citește și: 2.000.000.000 € costă tronsonul de autostradă despre care e greu de crezut că va fi gata anul acesta
A început primul șantier pe autostrada de 5.300.000.000 € care leagă Vestul și Estul României
Lucrările au fost adjudecate de grupul de firme UMB, iar utilajele au intrat în teren pe 3 februarie 2025, la aproape un an după începerea proiectării. Inițial, etapa proiectării trebuia să dureze 6 luni, notează apix.ro.
„Am emis Ordinul de începere a lucrărilor iar Spedition UMB trebuie să finalizeze construcția celor aproximativ 30 km pănă la finalul anului 2026”, a anunțat, pe 31 ianuarie 2025, șeful CNAIR Cristian Pistol.
Contractul are o valoare de 1,5 miliarde lei, iar fondurile sunt asigurate prin intermediul PNRR.
Pe traseul Leghin – Moțca, vor fi făcute amenajări precum: 24 poduri și pasaje, 2 viaducte, 2 spații de servicii tip S1 și unul tip S3, (inclusiv parcare securizată), un Centru de întreținere și coordonare și 2 noduri rutiere la DN15B și la DN15C.
Citește și: După 22 de ani de promisiuni, Autostrada „Valea Prahovei” nu e prioritate. Nimic, în planul CNIR!
Lucrările se vor desfășura pe teritoriul unităților administrative Vânători – Neamț, Agapia, Târgu-Neamț, Grumăzești, Petricani, Urecheni, Timișești, Păstrăveni (județul Neamț) și pe raza unității administrative Moțca (județul Iași).
În anul 2025, nu vor fi lucrări pe teritoriul județului Iași: acestea vor fi realizate în anul 2026, potrivit autorizației emise de Ministerul Transporturilor și consultată de apix.ro.
În Iași, contractul vizează construirea a 672 metri pe raza comunei Moțca, la care se adaugă cei 534 metri ai podului peste râul Moldova, râu care delimitează județele Neamț și Iași.
În acest 2025, vor mai începe lucrări pe capătul vestic al sectorului montan al Autostrăzii Unirii, între Târgu Mureș și Miercurea Nirajului. De asemenea, va fi „prima lopată” la podul de peste Prut de la Ungheni.
Blocaj birocratic, pe tronsonul Leţcani-Ungheni al Autostrăzii Unirii
Cătălin Urtoi, președintele Consiliului de Administrație al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR), a anunțat, pe 2 februarie 2025, că proiectul autostrăzii A8, care leagă estul de vestul țării, a ajuns într-un impas.
Potrivit sursei citate, 'se întârzie prea mult cu predarea documentației către Consiliul de Administrație' pentru tronsonul cuprins între Lețcani și Ungheni, din județul Iași, motiv pentru care care scoaterea la licitație pe SEAP (Sistemul Electronic de Achiziții Publice - n.r) pentru proiectare și execuție este întârziată.
'Acum trei ani de zile A8 era o linie pe hartă. Toate loturile montane (din autostrada A8 - n.r) au trecut prin Consiliul de Administrație și au ajuns la SEAP. În momentul de față este o situație mai complicată pe tronsonul Lețcani-Ungheni, unde sper ca în cel mai scurt timp să se ajungă la deblocarea sa, fie că ne place sau nu. În acest moment pe acest tronson există un blocaj. De aceea insist ca și acest tronson să intre pe un făgaș normal, adică să terminăm această procedură birocratică pentru cele trei loturi ale tronsonului și să le vedem pe SEAP', a declarat Cătălin Urtoi, duminică, la o conferință de presă.
El a afirmat totodată că speră ca în zilele următoare acest impas să fie depășit.
'Să lăsăm luptele interne. Deși, repet, așa zisele lupte interne din Consiliul de Administrație al CNIR nu au legătură cu proiectul. Acolo, în CNIR, sunt niște oameni care își fac treaba foarte bine. Mă refer la oamenii din direcții, specialiști. (...) Așteptăm documentația pentru aprobarea în Consiliul de Administrație, documentație care trebuie să vină de la Executivul CNAIR', a declarat presei Cătălin Urtoi.
Autostrada A8, denumită și Autostrada Unirii, va lega Estul de Vestul României. Cu o lungime totală de 310 kilometri, autostrada începe de la granița cu Republica Moldova, din Ungheni, și face legătura cu Târgu Mureș.
Pe hârtie, se lucrează de 18 ani la Autostrada Unirii
Studiul de pre-fezabilitate pentru Autostrada Unirii - A8 Târgu Mureș – Iași a fost gata în 2007. Dar, a fost făcut pe genunchi de Iptana, firma de casă a CNADNR, actuala CNAIR.
„Începem în 2007 când s-a derulat licitația și realizarea studiului de pre-fezabilitate făcut pe genunchi de către defuncta Iptana, firma de proiectare de casă a CNAIR, pardon CNADNR. O cariocă groasă pe hartă.
2012: Comisia Europeană acceptă A8 în rețeaua TEN-T Core
Citește și: VIDEO Unde se construiește prima intersecție de autostrăzi de tip turbion din România
Timpul trece, leafa merge
Legea Autostrăzii A8
Citește și: Autostrada Unirii, ţinută pe dreapta: Cinci ani pe hârtii oficiale şi niciun metru de asfalt
În prezent, sunt două autorități care gestionează Autostrada A8, CNAIR și CNIR. Care e stadiul proiectelor
- capătul estic al sectorului montan, între Leghin și Moțca (30 km): constructorul desemnat este grupul de firme UMB – a fost încheiată etapa de proiectare, iar, din februarie, vor începe lucrările (este primul segment din A8 care ajunge în fază de lucrări)
- Miercurea Nirajului – Sărățeni (23,4 km), parte din sectorul montan: sunt depuse oferte de două companii cu experiență din Turcia (Nurol și Ozaltin). Termenul de evaluare a ofertelor este 31 decembrie 2025
- Pipirig – Vânători/Leghin (19,3 km): CNAIR a anunţat luni, 20 ianuarie 2025, că UMB a câştigat licitația.
- podul de peste Prut de la Ungheni – a fost semnat contractul în septembrie 2024 cu firma Ness Proiect Europe, iar primele 6 luni sunt dedicate proiectării
- Joseni-Ditrău (14,4 km) – segment în fază de licitație, sunt depuse cinci oferte: Nurol, Geiger, Danlin XXL, MIS Grup și UMB. Termenul de evaluare este 16 iunie 2025
- Ditrău-Grințieș (37,9 km) – segment în fază de licitație, iar singura ofertă a fost depusă de UMB. Termenul de evaluare este 19 iunie 2025
- Grințieș-Pipirig (31,5 km) – segment în fază de licitație, iar ofertele pot fi depuse până pe 27 februarie, cu termen de evaluare a acestora până pe 15 iulie 2025
- Moțca – Tg Frumos (31,5 km) – documentația tehnică a fost transmisă spre validare în vederea publicării anunțului de licitație (încă din 18 decembrie)
- Tg Frumos – Lețcani (28,6 km) – urmează să fie transmisă documentația tehnică pentru publicarea anunțului de licitație
- Lețcani – Iași – Ungheni (33,2 km) – se lucrează la o nouă lotizare astfel încât să fie prioritizate anumite secțiuni