A început primul șantier pe autostrada de 5.300.000.000 € care leagă Vestul și Estul României

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 03.02.2025 - 15:03
A început primul șantier pe autostrada de 5.300.000.000 € care leagă Vestul și Estul României - Foto: Arhivă - Imagine cu rol ilustrativ
A început primul șantier pe autostrada de 5.300.000.000 € care leagă Vestul și Estul României - Foto: Arhivă - Imagine cu rol ilustrativ
A început primul șantier pe autostrada de 5.300.000.000 € care leagă Vestul și Estul României - Foto: Facebook/CNAIR - Imagine cu rol ilustrativ
A început primul șantier pe autostrada de 5.300.000.000 € care leagă Vestul și Estul României - Foto: Facebook/CNAIR - Imagine cu rol ilustrativ

A început primul șantier pe autostrada de 5.300.000.000 € care leagă Vestul și Estul României, după ce, de 18 ani, s-a lucrat doar pe hârtie. Când va fi gata e greu de estimat, având în vedere că 82% din lungimea totală a traseului de 310 km e încă în stadiu de planificare.

SHARE

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a emis ordinul de începere a lucrărilor pentru segmentul Leghin – Moțca, ceea ce reprezintă debutul construirii Autostrăzii Unirii - A8, Târgu Mureș – Iași – Ungheni. Segmentul este capătul estic al tronsonului montan și are o lungime de aproape 30 km.

Citește și: 2.000.000.000 € costă tronsonul de autostradă despre care e greu de crezut că va fi gata anul acesta

A început primul șantier pe autostrada de 5.300.000.000 € care leagă Vestul și Estul României

Lucrările au fost adjudecate de grupul de firme UMB, iar utilajele au intrat în teren pe 3 februarie 2025, la aproape un an după începerea proiectării. Inițial, etapa proiectării trebuia să dureze 6 luni, notează apix.ro.

„Am emis Ordinul de începere a lucrărilor iar Spedition UMB trebuie să finalizeze construcția celor aproximativ 30 km pănă la finalul anului 2026”, a anunțat, pe 31 ianuarie 2025, șeful CNAIR Cristian Pistol.

Contractul are o valoare de 1,5 miliarde lei, iar fondurile sunt asigurate prin intermediul PNRR.

Pe traseul Leghin – Moțca, vor fi făcute amenajări precum: 24 poduri și pasaje, 2 viaducte, 2 spații de servicii tip S1 și unul tip S3, (inclusiv parcare securizată), un Centru de întreținere și coordonare și 2 noduri rutiere la DN15B și la DN15C.

Citește și: După 22 de ani de promisiuni, Autostrada „Valea Prahovei” nu e prioritate. Nimic, în planul CNIR!

Lucrările se vor desfășura pe teritoriul unităților administrative Vânători – Neamț, Agapia, Târgu-Neamț, Grumăzești, Petricani, Urecheni, Timișești, Păstrăveni (județul Neamț) și pe raza unității administrative Moțca (județul Iași).

În anul 2025, nu vor fi lucrări pe teritoriul județului Iași: acestea vor fi realizate în anul 2026, potrivit autorizației emise de Ministerul Transporturilor și consultată de apix.ro.

În Iași, contractul vizează construirea a 672 metri pe raza comunei Moțca, la care se adaugă cei 534 metri ai podului peste râul Moldova, râu care delimitează județele Neamț și Iași.

În acest 2025, vor mai începe lucrări pe capătul vestic al sectorului montan al Autostrăzii Unirii, între Târgu Mureș și Miercurea Nirajului. De asemenea, va fi „prima lopată” la podul de peste Prut de la Ungheni. 

Blocaj birocratic, pe tronsonul Leţcani-Ungheni al Autostrăzii Unirii

Cătălin Urtoi, președintele Consiliului de Administrație al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR), a anunțat, pe 2 februarie 2025, că proiectul autostrăzii A8, care leagă estul de vestul țării, a ajuns într-un impas.

Potrivit sursei citate, 'se întârzie prea mult cu predarea documentației către Consiliul de Administrație' pentru tronsonul cuprins între Lețcani și Ungheni, din județul Iași, motiv pentru care care scoaterea la licitație pe SEAP (Sistemul Electronic de Achiziții Publice - n.r) pentru proiectare și execuție este întârziată.

'Acum trei ani de zile A8 era o linie pe hartă. Toate loturile montane (din autostrada A8 - n.r) au trecut prin Consiliul de Administrație și au ajuns la SEAP. În momentul de față este o situație mai complicată pe tronsonul Lețcani-Ungheni, unde sper ca în cel mai scurt timp să se ajungă la deblocarea sa, fie că ne place sau nu. În acest moment pe acest tronson există un blocaj. De aceea insist ca și acest tronson să intre pe un făgaș normal, adică să terminăm această procedură birocratică pentru cele trei loturi ale tronsonului și să le vedem pe SEAP', a declarat Cătălin Urtoi, duminică, la o conferință de presă.

El a afirmat totodată că speră ca în zilele următoare acest impas să fie depășit.

'Să lăsăm luptele interne. Deși, repet, așa zisele lupte interne din Consiliul de Administrație al CNIR nu au legătură cu proiectul. Acolo, în CNIR, sunt niște oameni care își fac treaba foarte bine. Mă refer la oamenii din direcții, specialiști. (...) Așteptăm documentația pentru aprobarea în Consiliul de Administrație, documentație care trebuie să vină de la Executivul CNAIR', a declarat presei Cătălin Urtoi.

Autostrada A8, denumită și Autostrada Unirii, va lega Estul de Vestul României. Cu o lungime totală de 310 kilometri, autostrada începe de la granița cu Republica Moldova, din Ungheni, și face legătura cu Târgu Mureș.

Pe hârtie, se lucrează de 18 ani la Autostrada Unirii

Studiul de pre-fezabilitate pentru Autostrada Unirii - A8 Târgu Mureș – Iași a fost gata în 2007. Dar, a fost făcut pe genunchi de Iptana, firma de casă a CNADNR, actuala CNAIR.

„Începem în 2007 când s-a derulat licitația și realizarea studiului de pre-fezabilitate făcut pe genunchi de către defuncta Iptana, firma de proiectare de casă a CNAIR, pardon CNADNR. O cariocă groasă pe hartă.

Ajungem repede în 2009 cu licitații și apoi 2010 până la început de 2011 cu întocmire studii de fezabilitate pe 3 sectoare: Târgu Mureș-Ditrău (Search, 3,3 milioane lei), Ditrău-Târgu Neamț (Iptana, 3,8 milioane lei), Târgu Neamț-Iași-Ungheni (Inocsa, 3,14 milioane lei).

Bani de nimic, aproximativ 0,03% din valoarea estimată a autostrăzii când experții recomandă vreo 2%. Documentații făcute din birou și băgate la sertar”, au explicat, cu ceva timp în urmă, specialiștii Asociației Pro Infrastructură, pe Facebook. 

2012: Comisia Europeană acceptă A8 în rețeaua TEN-T Core

„Martie 2012: Comisia Europeană acceptă A8 în rețeaua TEN-T Core, adică este coridor principal de transport rutier la nivel comunitar. Vine iulie 2012 când se aprobă indicatorii tehnico-economici: 8,9 miliarde euro costuri estimate pentru 311 kilometri de autostradă.

2013. Să râdem cu Ponta și Șova. Bâlbe și poticneli cu-al lor minister al "Marilor Proiecte". A8 ba e prioritate, ba nu. Nu se mișcă nimic, an irosit complet.

30.05.2014. Se lansează trei licitații de actualizare a studiilor de fezabilitate vechi din 2009/2010 la costuri ceva mai aproape de realitate: 99,1 milioane lei pe toate cele trei secțiuni însă se contractează doar tronsonul Târgu Mureș-Ditrău, cu Search, pe suma de 22,7 milioane lei. Preț de vreo 7 ori mai mare decât la maculatura ieftină anterioară, dar tot puțin ca să iasă ceva de calitate. Celelalte două sunt anulate, rămânem cu ce aveam în 2010, adică nimic.

Citește și: VIDEO Unde se construiește prima intersecție de autostrăzi de tip turbion din România

Contractul cu Search se semnează în 20.05.2015. Iulie 2015-septembrie 2016: nu există finanțare, contractul este suspendat de CNAIR. Ordinul de începere este dat în 20.11.2016.

Decembrie 2016: șase-șase vine Curtea de Conturi și apoi apare și DNA! Funcționarul român rămâne ca căprioara în fața farurilor și, în loc să explice organelor de control de ce este nevoie de actualizarea studiilor, bagă capul în nisip ca struțul și blochează complet atât contractul cu Search, cât și re-lansarea licitațiilor similare pe Ditrău-Târgu Neamț și Târgu Neamț-Iași. 8 luni de zile nicio veste, niciun fel de asumare a răspunderii.

Data stelară 10.08.2017. La o conferință cu organizațiile de mediu la care am participat și noi, chiar la Ditrău, CNAIR anunță din senin că reziliază contractul cu Search, motivând că "studiile" vechi din 2010/2011 sunt bune și pot sta la baza licitației de lucrări”, continuă Asociația Pro Infrastructură.

Timpul trece, leafa merge

„Șefii CNAIR reziliază pe furiș contractul semnat cu Search în 19.01.2018, deși nu erau obligați (...)
Blocaj total. Timpul trece, leafa merge! Adunăm încă un an aruncat pe geam. Vă aduceți aminte de Neaga? Narcis Neaga, șeful CNAIR. Promite în 06.07.2018 că lansează în "trimestrul IV 2018" licitațiile cerute exasperant de noi.

Realitatea? Nu se întâmplă nimic. Ministrul Lucian Șova anunță că se actualizează Târgu Mureș-Ditrău-Târgu Neamț, iar de acolo până la Iași se face PPP. Doar o fumigenă. 2018 este daună totală cu povești PPP vândute de guvernul Dăncilă”, mai scrie API.

Legea Autostrăzii A8

„În 29.11.2018 Parlamentul aprobă în premieră Legea Autostrăzii A8 (nr. 291/2018), completată în octombrie 2021 cu o ordonanță care dă și termene de finalizare: sfârșit de 2026 pe Târgu Neamț-Iași, respectiv de 2030 pentru zona montană până la Târgu Mureș. Am susținut și noi inițiativa însă, fără sancțiuni, legea este doar o palidă "asumare" politică și cam atât, realitatea tehnică fiind cea pe care o citiți în aceste rânduri.
 
Într-un final, în 05.02.2019, CNAIR scoate la licitație completarea studiului de fezabilitate al Autostrăzii A8 Târgu Mureș-Târgu Neamț. Am explicat atunci de ce prețul estimat de 30 milioane lei pentru 211 kilometri este o glumă. Proastă. De fapt, și mai proastă este vestea că, în 27.05.2019, se atribuie contractul spaniolilor de la Acciona pe doar 17,6 milioane lei fără TVA, având un singur concurent, pe cei de la Search.

Citește și: Autostrada Unirii, ţinută pe dreapta: Cinci ani pe hârtii oficiale şi niciun metru de asfalt

Prin comparație, contractul reziliat cu Search pe cei aproximativ 100 kilometri Târgu Mureș-Ditrău a fost de 22,7 milioane lei, iar cu Acciona s-a parafat înțelegerea pentru 211 kilometri pe doar 17,6 milioane lei. Aici este sursa problemelor care ne duc în prezent...

În 01.09.2020, CNAIR lansează licitația și pe Târgu Neamț-Iași-Ungheni. Pe lângă completarea SF, se face și proiectul tehnic. CNAIR primește 3 oferte în 25.11.2020 și în 13.04.2021 atribuie contractul celor de la Consitrans. Valoare estimată pentru 100 kilometri? 62 milioane lei, iar Consitrans câștigă cu 58,8 milioane”, conchide API.

În prezent, sunt două autorități care gestionează Autostrada A8, CNAIR și CNIR. Care e stadiul proiectelor

În prezent, sunt două autorități care gestionează autostrada A8: Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), explică apix.ro.
 
CNAIR gestionează, la acest moment, patru segmente din autostrada A8: două licitații sunt adjudecate, iar celelalte două sunt în curs de adjudecare. La acestea se adaugă și podul de la Ungheni, parte din A8. Pentru a afla detalii despre fiecare segment în parte, accesați linkul vizibil în cazul fiecărui tronson.
 
Stadiul la zi al fiecărui segment:
 
- capătul vestic al sectorului montan, între Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km) și legătura A8 cu A3 (2,4 km): constructorul desemnat este firma turcă Nurol – în prezent se desfășoară etapa de proiectare

- capătul estic al sectorului montan, între Leghin și Moțca (30 km): constructorul desemnat este grupul de firme UMB – a fost încheiată etapa de proiectare, iar, din februarie, vor începe lucrările (este primul segment din A8 care ajunge în fază de lucrări)

- Miercurea Nirajului – Sărățeni (23,4 km), parte din sectorul montan: sunt depuse oferte de două companii cu experiență din Turcia (Nurol și Ozaltin). Termenul de evaluare a ofertelor este 31 decembrie 2025

- Pipirig – Vânători/Leghin (19,3 km): CNAIR a anunţat luni, 20 ianuarie 2025, că UMB a câştigat licitația.

- podul de peste Prut de la Ungheni – a fost semnat contractul în septembrie 2024 cu firma Ness Proiect Europe, iar primele 6 luni sunt dedicate proiectării
 
CNIR a preluat de la CNAIR patru loturi din sectorul montan (între Sărățeni și Pipirig), respectiv 116 km.
 
Toate cele patru loturi sunt în fază de licitație. CNIR va gestiona și autostrada Iașului, parte din A8, între Moțca, Iași și Ungheni, iar, pe acest tronson, licitațiile sunt în curs de lansare.
 
Stadiul la zi a segmentelor gestionate de CNIR:
 
- Sărățeni-Joseni (32,4 km) – segment în fază de licitație, iar singura ofertă a fost depusă de UMB. Termenul de evaluare este 16 iunie 2025

- Joseni-Ditrău (14,4 km) – segment în fază de licitație, sunt depuse cinci oferte: Nurol, Geiger, Danlin XXL, MIS Grup și UMB. Termenul de evaluare este 16 iunie 2025

- Ditrău-Grințieș (37,9 km) – segment în fază de licitație, iar singura ofertă a fost depusă de UMB. Termenul de evaluare este 19 iunie 2025

- Grințieș-Pipirig (31,5 km) – segment în fază de licitație, iar ofertele pot fi depuse până pe 27 februarie, cu termen de evaluare a acestora până pe 15 iulie 2025

- Moțca – Tg Frumos (31,5 km) – documentația tehnică a fost transmisă spre validare în vederea publicării anunțului de licitație (încă din 18 decembrie)

- Tg Frumos – Lețcani (28,6 km) – urmează să fie transmisă documentația tehnică pentru publicarea anunțului de licitație

- Lețcani – Iași – Ungheni (33,2 km) – se lucrează la o nouă lotizare astfel încât să fie prioritizate anumite secțiuni
Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te