Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a anunţat, vineri, la Târgu Mureş, că în două săptămâni va fi semnat contractul de proiectare şi execuţie pentru încă 30 de kilometri din Autostrada Transilvania, fiind vorba de sectorul Biharia - Chirbiş.
"În două săptămâni vom semna contractul de proiectare şi execuţie pentru încă 30 de kilometri de autostradă din Autostrada Transilvania pe tronsonul Biharia - Chirbiş. Astăzi, pe Autostrada Transilvania se lucrează pe Iernut - Cheţani, Cheţani - Câmpia Turzii, se lucrează pe Biharia - Borş. Avem şanse foarte mari să terminăm cei 17 kilometri din Iernut - Cheţani şi descărcările de pe acest tronson”, a afirmat Lucian Bode.
27 milioane de euro / kilometru
Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până în 2013.
Între 2010 și 2014 nu s-a muncit deloc.
În 2014, fostul ministru al Transporturilor, Dan Șova, a semnat rezilierea contractului, dar numai după ce Bechtel a primit o despăgubire de 60 de milioane de euro.
Când s-a rupt contractual cu Bechtel, statul român plătise pentru fiecare kilometru construit suma de 27 milioane de euro (aproape 1,5 miliarde de dolari pentru aproximativ 50 kilometri de autostradă).
Autostrada Transilvania în cifre
Lungime: 415 km. S-au făcut deja plăți de 1,5 miliarde de euro.
Pe 1 decembrie 2009 s-au deschis 42 de kilometri din această autostradă, dintre Turda și Cluj-Napoca Vest (Gilău), iar pe 13 noiembrie 2010, încă 10 km între Turda. În 2018, s-au ianugurat 10 kilometri între Gilău–Nădășelu.
Situația critică este pe Brașov – Târgu Mureș, în lungime de161 de kilometri, unde nu se lucrează. Trebuia finalizat în 2013. Nu se lucrează nici pe Suplacu de Barcău – Borș. Celelalte secțiuni ale autostrăzii trebuiau finalizate în anul 2010.
Citește și: Autostrada lui Manole.