Autoritățile se plâng că în România sunt prea multe mașini, realitatea e alta. Media UE e dublă

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 07.05.2024 - 16:39
Autoritățile se plâng că în România sunt prea multe mașini, realitatea e alta. Media UE e dublă - Foto: INQUAM PHOTOS/Cosmin Enache - Rol ilustrativ
Autoritățile se plâng că în România sunt prea multe mașini, realitatea e alta. Media UE e dublă - Foto: INQUAM PHOTOS/Cosmin Enache - Rol ilustrativ
Autoritățile se plâng că în România sunt prea multe mașini, realitatea e alta. Media UE e dublă - Foto: Eurostat
Autoritățile se plâng că în România sunt prea multe mașini, realitatea e alta. Media UE e dublă - Foto: Eurostat

Autoritățile se plâng că în România sunt prea multe mașini, dar realitatea e alta. Media UE e dublă. Dacă gradul mediu de motorizare în Uniune e de circa 600 de automobile la 1.000 locuitori, în țara noastră media abia trece de 350. Doar în Capitală sare de 600.

SHARE

Conform ultimelor date publicate de Eurostat, la nivelul anului 2022, gradul mediu de motorizare în Uniune era de circa 600 de automobile la 1.000 locuitori, fiecare cetățean UE având, matematic, 0,56 dintr-o mașină.

Evident, există diferențe mari între țări și regiuni. De exemplu, cel mai mare grad de motorizare e în zona Valle d’Aosta, Italia, unde fiecărui localnic îi revin 2,34 mașini, iar cel mai slab grad de motorizare e în zona Mayotte, Franța, unde fiecărui localnic îi revin 0,08 mașini. 

La nivel de țară, însă, România se află printre țările europene cu cel mai slab grad de motorizare a populației. Și Bulgaria, și Ungaria e peste noi. 

Citește și: Autostrada Ploiești – Brașov nu va fi construită nici în 2030. Dar se știe că va fi cu taxă

Autoritățile se plâng că în România sunt prea multe mașini, realitatea e alta. Media UE e dublă

Când vine vorba despre infrastructura rutieră deficitară și lipsa locurilor de parcare, atât autoritățile centrale, cât și cele locale, se plâng că dezvoltarea acestora nu poate ține pasul cu apetitul românilor pentru mașini personale.

Dar datele Eurostat arată că realitatea e cu totul alta.

Deși mașina e principalul mijloc de transport viabil pentru cea mai mare parte dintre români, transportul public, fie el feroviar, rutier, local sau regional, fiind cu mult sub standardele de eficiență și conectivitate din Europa, de exemplu România ajungând abia în 2024 să depășească pragul psihologic de 1.100 de kilometri de autostradă deși se numără printre cele mai mari țări din UE, gradul de motorizare al românilor este la jumătate față de media europeană. 

Dacă gradul mediu de motorizare în Uniune e de circa 600 de automobile la 1.000 locuitori, în țara noastră media abia trece de 350.

Citește și: SCENARIU Rusia atacă România. Cât întârzie tancurile NATO din cauza infrastructurii proaste

Concret, potrivit datelor Eurostat, în zona de nord-est a României, de exemplu, gradul de motorizare abia trece de 300 de mașini la 1.000 de locuitori, iar în Sud-Muntenia, de 362 de mașini la 1.000 de locuitori, cele două zone figurând în Top 10 cele mai slab motorizate regiuni din UE. 

În zona de centru a României, gradul de motorizare urca la 400 de mașini la 1.000 de locuitori, iar în zone de vest, până la 447 de mașini la 1.000 de locuitori. 

Singura zonă din România cu un grad de motorizare a populației similar cu media UE este cea a Bucureștiului, cu 640 de mașini la 1.000 de locuitori. Sigur, cifrele trebuie privite cu rezervă, în București-Ilfov fiind înregistrate cele mai multe firme de leasing auto, automobilele înregistrate de acestea putând circula, de fapt, oriunde în țară. 

Citește și: TOP 10 orașe din Europa cu trafic de coșmar: Bucureștiul, pe 2. Cât timp și câți bani pierd șoferii?

Practiv, conform cifrelor Eurostat, România stă cel mai prost din UE la gradul de motorizare a populației. Așa cum se observă și din grafic, Bulgaria e peste România, cu o medie de peste 400 de mașini la 1.000 de locuitori. Iar Ungaria e și mai departe, gradul de motorizare în cele mai „slabe” două regiuni fiind de 378 și, respectiv, 382 de mașini la 1.000 de locuitori.

Citește și: Trenurile metropolitane, doar un vis în 2024. În 1948, se mergea pe CFR din București la Snagov

Gradul de motorizare a populației, „oglinda” economiei

Ratele regionale de motorizare (autoturisme la 1 000 de locuitori) sunt adesea legate de condițiile economice, dar pot fi afectate și de circumstanțe specifice. De exemplu, rata record din Valle d'Aosta a fost influențată de normele fiscale favorabile, apreciază Eurostat.

În 2022, primele trei regiuni cu cea mai mare rată de motorizare s-au aflat în Italia: Valle d'Aosta, cu 2.339 mașini la 1.000 de locuitori, urmată de Provincia Autonoma di Trento, cu 1.431 mașini la 1.000 de locuitori și Provincia Autonoma di Bolzano, cu 935 mașini la 1.000 de locuitori. Dintre cele 10 regiuni cu cea mai mare rată de motorizare, 6 se aflau în Italia, iar câte una în Finlanda, Grecia, Țările de Jos și Cehia.

La polul opus, topul regiunilor cu cel mai slab grad de motorizare a fost în 2022 regiunea franceză Mayotte (83 mașini la 1.000 de locuitori). Este urmată de regiunea Peloponez din Grecia (203 mașini la 1.000 de locuitori) și de Guyana Franceză (217 mașini la 1.000 de locuitori).

Dintre cele 10 regiuni cu cea mai scăzută rată de motorizare, 4 se aflau în Grecia, 2 în Franța, 2 în România și 1 în Germania și Austria. În special, 2 dintre acestea au fost zonele metropolitane din Berlin (331) și Viena (366), notează Eurostat.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te