UMB anunță încetarea lucrului pe 140 de km de autostradă. Înștiințarea nu a ajuns, oficial, la CNAIR

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 05.07.2022 - 16:14
Scumpirile materialelor pun stop construcției de autostrăzi. Lucrul, oprit pe 140 km de șantiere - INQUAM PHOTOS / Bogdan Danescu
Scumpirile materialelor pun stop construcției de autostrăzi. Lucrul, oprit pe 140 km de șantiere - INQUAM PHOTOS / Bogdan Danescu
România are în lucru 391 km de autostrăzi și drumuri expres, UMB construiește peste 140 km (36%). / Foto: Asociația Pro Infrastructură
România are în lucru 391 km de autostrăzi și drumuri expres, UMB construiește peste 140 km (36%). / Foto: Asociația Pro Infrastructură

Unul dintre cei mai mari constructori de drumuri din România, UMB Spedition, oprește lucrul pe toate șantierele începând cu data de 11 iulie.

SHARE

Pe 1 iulie, UMB a trimis CNAIR cereri de reziliere a tuturor contractelor în desfășurare din cauza creșterii prețurilor.

UPDATE Surse Newsweek România susțin că la CNAIR nu au ajuns, încă, înștiințări oficiale din partea UMB privind oprirerea lucrărilor pe șantierelor de autostradă. Pe șantirele UMB se lucrează 3 săptămâni continu și apoi se stă o săptămână. Muncitoprii ar fi în săptămâna de pauză.

Fondul problemei există. Creșterile la numeroase categorii de materiale de construcții au explodat, la care se adaugă inflația și alte evenimente, cum ar fi conflictul ucrainean, toate puse peste metehnele vechi ale pieței (forța de muncă, de exemplu), creând presiune în plus.  

Nemulțumirea lui Umbrăerescu e legată de faptul că CNAIR promite constructorilor de peste jumătate de an că guvernul va adopta prin OUG formula polinomială de ajustare a prețului contractelor. Surse susțin că ordonanța trebuie promovată de Ministerul Fondurilor Europene și nu de Ministerul Transporturilor. Asta pentru că autostrăzile sunt făcute cu bani europeni.

„Unul dintre cei mai importanți antreprenori generali de pe proiectele majore de infrastructură rutieră a luat o decizie fără precedent: începând de luni, 11 iulie 2022, nu își va mai chema oamenii la muncă. Săptămâna curentă este una de odihnă, conform procedurilor interne, angajații UMB lucrând 14 ore pe zi plus sâmbetele”, anunță Asociația Pro Infrastructură, pe pagina sa de Facebook.

Newsweek România a cerut un punct de vedere oficial de la CNAIR dar nu a primit răspuns.

România are în lucru 391 km de autostrăzi și drumuri expres, UMB construiește peste 140 km (36%)

„Sunt în pericol 7 proiecte care împreună depășesc 140 de kilometri, adică mai bine de O TREIME (aproape 36%) din totalul de 391 kilometri de autostradă și drum expres veritabil pe care România are în prezent contracte de execuție semnate!

Excepție face doar DEx12 Centura Slatina, acolo unde cei de la UMB sunt foarte aproape de final și au confirmat că vor continua astfel încât să dea drumul la trafic în jurul datei de 28 iulie”, spune Asociația Pro Infrastructură.

CNAIR promite de peste jumătate de an o formulă polinomială de ajustare a prețului contractelor

„Motivul? Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere le promite constructorilor, nu doar celor de la UMB, de peste jumătate de an că guvernul va adopta prin OUG formula polinomială de ajustare a prețului contractelor.

Dar una este să promiți, alta este să faci. Așa că, până la noi ordine, cei de la UMB joacă tare și intră într-un soi de "grevă", asumându-și niște riscuri contractuale semnificative: penalități de întârziere sau, în caz extrem, pierderea garanției de bună execuție.

Situația este FOARTE gravă. Ar fi un dezastru dacă lucrurile ar degenera și s-ar ajunge la încetarea de comun acord sau rezilierea unui singur contract, darămite a tuturor, adică a 36% din totalul kilometrilor de autostradă și drum expres aflați în execuție!”, afirmă Asociația Pro Infrastructură. 

CNAIR a primit mai multe cereri de reziliere

UMB Spedition, a trimis CNAIR pe 1 iulie cereri de reziliere a tuturor contractelor în desfășurare.

Constructorul spune că în condițiile actuale de creștere a prețurilor la materiale și utilități nu mai poate continua lucrările.

Grupul de companii UMB, deținut de familia Umbrărescu, a trimis CNAIR încetarea de comun acord a contractelor pe Autostrada A0 Nord lot 4 și Autostrada A3 Nădășelu-Zimbor, potrivit primelor documente apărute în presă.

Asociația Pro Infrastructură susține, însă, că, potrivit informațiilor sale, antreprenorul ar fi trimis notificări similare pe toate contractele pe care le are în derulare, adică pe autostrăzile A3 Zimbor-Poarta Sălajului, A0 Nord lot 2 și drumurile expres DEx12 tronsoanele 3 și 4 și DEx6 Brăila-Galați.

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te