Compania de car-sharing cu mașini electrice Spark a anunțat că iese de pe piața din România începând cu data de 1 februarie 2024, invocând mediul de afaceri nefavorabil și introducerea taxei de parcare în București.
Decizia Spark, serviciul de car-sharing cu cea mai mare flotă de mașini exclusiv electrice din România, vine după aproape 5 ani de activitate și oarecum în paralel cu decizia gigantului rent-a-car Hertz de a renunța parcul său de mașini electrice Tesla din SUA, prin vânzarea a circa 20.000 de vehicule, pentru că întreținerea și exploatarea acestora s-a dovedit mult mai scumpă decât în cazul mașinilor echivalente cu motoare termice.
Citește și: Hertz închiriază zeci de mii de mașini electrice. E dezamăgit. Reparațiile costă dublu ca la termice
Spark are o flotă de aproximativ 500 de mașini 100% electrice în Capitală, formată din cinci modele diferite – Dacia Spring, Skoda Citigo-e iV, Renault ZOE, Nissan Leaf și BMW i3. Potrivit informațiilor furnizate în toamna anului 2023, Spark avea peste 46.000 de clienți care folosesc serviciul de car-sharing electric, media de utilizare fiind de 3.500 de curse pe săptămână, cu o distanță medie de aproximativ 15 kilometri per cursă.
Businessul cu mașini electrice de închiriat șchioapătă și în România. Spark iese de pe piață
Oficialii Spark dau vina, în principal, pe introducerea taxei de parcare în București pentru plecarea din România. Dar, ar trebui evaluată și competitivitatea tarifelor de car-sharing practicate pentru mașinile electrice în comparație cu serviciile de taxi, ride-sharing și rent-a-car din București.
„Ca urmare a pierderilor financiare înregistrate și a reglementărilor locale referitoare la parcaje, ce afectează în mod substanțial activitatea societății, s-a decis sistarea activității desfășurate de Spark în România, urmând ca, în perioada imediat următoare, societatea să inițieze demersurile necesare închiderii societății.
Citește și: Sixt nu mai vrea să închirieze mașini electrice Tesla. Se depreciază repede. Cu ce le înlocuiește
De la lansarea noastră, în 2019, am fost onorați să avem alături o comunitate dedicată, gata să facă schimbări de mentalitate și rutine, pentru a avea un oraș mai verde, cu emisii reduse de CO2 și mai puțin zgomot.
Decizia de închidere a fost luată în contextul unui mediu de business nefavorabil și în lipsa unui sprijin concret al autorităților locale pentru soluțiile de transport public alternativ, eco-friendly, printre care amintim și introducerea taxei de parcare pentru companiile care au în portofoliu vehicule electrice și desfășoară activități de car-sharing”, a transmis compania lituaniană.
Cât costă o mașină electrică în sistem car-sharing la Spark, în România, și care sunt tarifele la Munchen, în Germania
Dacia Spring, cea mai ieftină mașină electrică de închiriat din oferta Spark, costă, de exemplu, 28 de lei pe oră (5,6 €/h), plus 0,59 lei (0,11 €/km) pentru fiecare kilometru parcurs. Iar tariful pentru o zi este de 89 de lei (17,8 €/zi), plus 0,59 lei (0,11 €/km) pentru fiecare kilometru parcurs.
Un BMW i3 în sistem car-sharing la Spark costă 47 de lei pe oră (9,4 €/h), plus 0,59 lei (0,11 €/km) pentru fiecare kilometru parcurs. Iar tariful pentru o zi este de 159 de lei (31,8 €/zi), plus 0,59 lei (0,11 €/km) pentru fiecare kilometru parcurs.
Dacă în București e mai avantajos să folosești o mașină cu șofer, taxi sau ride-sharing, decât să conduci o mașină electrică în sistem car-sharing, având în vedere tarifele de mai sus, la Munchen, în Germania, e invers.
De exemplu, la Munchen, poți lua un BMW i3 în sistem car-sharing de la compania Share Now cu 0.09 €/minut și conduce maximum 200 de kilometri. O oră costă 11,99 € (cu 2,59 € mai scump ca la București), plus 0,22 €/km (0,11 €/km la București), dacă rezervi mașina între 2 și 6 ore. Iar BMW-ul i3 pentru o zi costă 34,98 € (cu 3,18 € mai scump ca la București).
Citește și: Prețurile asigurărilor Casco, mai mari cu 72% pentru mașinile electrice. Care este motivul
Prin urmare, dacă la tarifele Spark de la București se adaugă parcarea acestea ajung cel puțin egale cu cele de la Munchen în cazul i3, deși costurile de operare în Germania sunt cu siguranță mult mai mari.