Primul pod la nivel de autostradă dintre România și Moldova se va construi peste Prut la Ungheni. Are 261,2 metri lungime și face parte din proiectul Autostrăzii Unirii - A8 și va avea și punct de trecere a frontierei.
Sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile, în valoare de peste 156 milioane lei, fără TVA, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei CEF.
Citește și: România și Moldova, legate de 4 noi poduri peste Prut, unul la nivel de autostradă. Când vor fi gata
Cine va construi primul pod de autostradă peste Prut, românii, ucrainenii sau moldovenii?
„𝗔𝘃𝗲𝗺 𝗼𝗳𝗲𝗿𝘁𝗲 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗰𝗼𝗻𝘀𝘁𝗿𝘂𝗰𝘁𝗶𝗮 𝗽𝗿𝗶𝗺𝘂𝗹𝘂𝗶 𝗽𝗼𝗱 𝗹𝗮 𝗻𝗶𝘃𝗲𝗹 𝗱𝗲 𝗮𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗽𝗲𝘀𝘁𝗲 𝗣𝗿𝘂𝘁
Astăzi au fost depuse 3 oferte pentru 𝗰𝗼𝗻𝘀𝘁𝗿𝘂𝗰𝘁𝗶𝗮 𝗽𝗿𝗶𝗺𝘂𝗹𝘂𝗶 𝗽𝗼𝗱 𝗹𝗮 𝗻𝗶𝘃𝗲𝗹 𝗱𝗲 𝗮𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗰𝗮𝗿𝗲 𝘀𝗲 𝘃𝗮 𝗰𝗼𝗻𝘀𝘁𝗿𝘂𝗶 𝗽𝗲𝘀𝘁𝗲 𝗣𝗿𝘂𝘁, 𝗨𝗻𝗴𝗵𝗲𝗻𝗶 (𝗥𝗢) – 𝗨𝗻𝗴𝗵𝗲𝗻𝗶 (𝗠𝗗), pod care face parte din proiectul Autostrăzii A8 și care va avea și punct de trecere a frontierei.
Ofertanții sunt:
Asocierea Automagistral Pivden SRL – SC Perfect Consult Europe SRL
NESS PROIECT EUROPE SRL
Comsales Grup SRL
Principalele caracteristici prevăzute sunt:
261,20 m lungime pod nou peste Prut
2 benzi pe sens + trotuare
13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)
8 m lățime parte carosabilă
1 km lungime traseu
4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură
punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor
Durata contractului va fi de 24 luni, din care 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuție, iar sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile, în valoare de peste 156 milioane lei, fără TVA, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei CEF.
Podul peste Prut de la Ungheni va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).
Reamintesc faptul că am reabilitat deja primul pod peste Prut după Revoluție, 𝗚𝗮𝗹𝗮𝘁𝗶 (𝗥𝗢) - 𝗚𝗶𝘂𝗿𝗴𝗶𝘂𝗹𝗲𝘀𝘁𝗶 (𝗠𝗗) și am demarat procedurile și pentru reabilitarea podurilor:
𝗔𝗹𝗯𝗶𝘁𝗮 (𝗥𝗢) - 𝗟𝗲𝘂𝘀𝗲𝗻𝗶 (𝗠𝗗): lucrările presupun demolarea podului vechi și reconstrucție pod nou pe 4 benzi
𝗦𝗰𝘂𝗹𝗲𝗻𝗶 (𝗥𝗢) - 𝗦𝗰𝘂𝗹𝗲𝗻𝗶 (𝗠𝗗)
𝗢𝗮𝗻𝗰𝗲𝗮 (𝗥𝗢) - 𝗖𝗮𝗵𝘂𝗹 (𝗠𝗗)
Dar și faptul că mai avem în procedură de licitație construcția a încă 4 noi poduri peste Prut, al căror termen de depunere a ofertelor este 29 februarie:
𝗣𝗼𝗱 𝗦𝘁𝗮𝗻𝗰𝗮 (𝗥𝗢) - 𝗖𝗼𝘀𝘁𝗲𝘀𝘁𝗶 (𝗠𝗗)
𝗣𝗼𝗱 𝗕𝘂𝗺𝗯𝗮𝘁𝗮 (𝗥𝗢) - 𝗟𝗲𝗼𝘃𝗮 (𝗠𝗗)
𝗣𝗼𝗱 𝗙𝗮𝗹𝗰𝗶𝘂 (𝗥𝗢) - 𝗟𝗲𝗰𝗮 (𝗠𝗗)
𝗣𝗼𝗱 𝗥𝗮𝗱𝘂𝗰𝗮𝗻𝗲𝗻𝗶 (𝗥𝗢) - 𝗕𝗮𝗿𝗯𝗼𝗶𝗲𝗻𝗶 (𝗠𝗗)
Construcția acestor poduri peste Prut va duce la:
eliminarea blocajelor din punctele de trecere a frontierei
creșterea capacității de transport dintre cele două țări
realizarea conectivității Republicii Moldova cu rețelele europene de transport TEN-T
fluidizarea și optimizarea fluxului de transport mărfuri cu camioanele ce trebuie operate în Portul Constanța
Despre stadiul obiectivelor de investiții de mai sus am discutat astăzi şi cu domnul Victor Chirilă - Ambasadorul Republicii Moldova în România, fiind deja bine cunoscută buna colaborare dintre cele două țări și demersurile comune pentru dezvoltarea și interconectarea infrastructurii de transport”, a anunțat secretarul de stat în ministerul Transporturilor Irinel Scrioșteanu, pe pagina sa de Facebook.