Ciolacu spune că Grindeanu va bate recordul de 100 km autostradă/an. În 2022, au fost sigur 13 km

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 20.06.2023 - 16:01
Ciolacu spune că Grindeanu va bate recordul de 100 km autostradă/an - Foto: INQUAM PHOTOS / George Călin
Ciolacu spune că Grindeanu va bate recordul de 100 km autostradă/an - Foto: INQUAM PHOTOS / George Călin

Premierul Marcel Ciolacu a declarat că recordul României este de 100 de km de autostradă construiţi pe an şi că este ferm convins că ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu va bate acest record, după ce a văzut cât de ambiţioasă este întreaga echipă de la MT.

SHARE

Premierul Marcel Ciolacu a declarat marţi, 20 iunie, după o vizită la Ministerul Transporturilor, că recordul României este de 100 de km de autostradă construiţi pe an şi că este ferm convins, la cum îl cunoaşte pe ministrul Sorin Grindeanu şi după ce a văzut cât de ambiţioasă este întreaga echipă, că vom depăşi şi acest record. Premierul a mai spus că prioritatea o constituie fondurile europene, relatează News.ro. 

Marcel Ciolacu are aproape dreptate și este foarte optimist, însă, având în vedere datele statistice.

„Anii record” ai României la construcția de autostrăzi au fost 2012 și 2013, cu 116,791 km și, respectiv, 117,903 km dați în trafic.

Din 2014 până în 2020, nu s-a ajuns la 50 km de autostradă inaugurată pe an. Iar, de exemplu, 2022 a fost anul rușinii. Doar 13 kilometri de autostradă inaugurați.

Citește și: Drumurile din România 2023, o rușine: 23.700 km de pământ și piatră, 41% din asfalt cu gropi

Ciolacu spune că Grindeanu va bate recordul de 100 km autostradă/an

”Cred că am ales corect ca prima vizită să fie la Ministerul Transporturilor, deoarece în cei un an şi şapte luni de mandat ale ministrului Sorin Grindeanu, Ministerul Transporturilor a fost cel mai performant minister în ceea ce priveşte investiţiile atât din fondurile de la bugetul de stat cât şi din fondurile europene.

Sunt ferm convins că vom avea o absorbţie record pe exerciţiul financiar trecut, 2016-2020, cu extensia de 3 ani, acest lucru se datorează şi echipei şi ministrului de la Transporturi care ultima suplimentare deja au cheltuit-o şi sunt ferm convins că va avea din nou discuţii cu ministrul de la Fonduri, domnul Câciu, pentru o nouă suplimentare, să vedem ce nu s-a închis în acest moment.

Ştim cu toţii că după 31 decembrie aceşti bani se vor pierde”, a afirmat Ciolacu.

Citește și: Optimism extraterestru, la MT: 2.000 km de autostradă până în 2030, în România. Acum nu avem 1.000

El l-a felicitat pe Sorin Grindeanu şi a menţionat că speră ca în următorii ani să batem şi alte recorduri de număr de kilometri de autostradă finalizaţi.

”Mi se pare că recordul României este de 100 de km pe an, s-a întâmplat acest lucru. Eu sunt ferm convins, la cum îl cunosc pe domnul ministru şi acum după ce am văzut cât de ambiţioasă este întreaga echipă, vom depăşi şi acest record”, a mai spus Ciolacu.

La 33 de ani de la Revoluție, încă România nu are 1.000 km de autostradă

România nu are încă 1.000 de kilometri de autostradă. Pragul psihologic va fi atins abia anul acesta. Și deși după Revoluție s-au construit doar 841,5 km, se spune că, până în 2030, România va avea 2.000 km.

La sfârșitul anului 2022, România abia a ajuns la 955 km de autostradă. La Revoluție, avea 113,5 km. Iar în cei 33 de ani care au trecut s-au construit 841,5 km de autostradă. Adică, 26 km de autostradă pe an sau 72 de metri/zi. 

La Revoluție, România avea 113,5 kilometri de autostradă. Între 1987 și 2004 „viteza medie” de construcție de autostrăzi a fost de 5,72 km/an

Primii 96 de kilometri de autostradă din România, A1 București - Pitești, au fost construiți în 5 ani, între 1967 și 1972, cu o „viteză medie” de 19,2 kilometri de autostradă pe an. Apoi, în 1987, au fost dați în folosință cei 17,54 kilometri ai „ciotului” de autostradă Fetești - Cernavodă. Prin urmare, în 1990, România avea 113,54 kilometri de autostradă.

Primii kilometri de autostradă construiți după Revoluție au fost inaugurați abia în 2004. Este vorba despre primii 97,3 kilometri ai Autostrăzii Soarelui (A2), tronsoanele București-Fundulea, Fundulea-Lehliu și Lehliu-Drajna.

Prin urmare, între 1987 și 2004, în 17 ani, „viteza medie” de construcție a fost de 5,72 kilometri de autostradă pe an. 

În 2006, au fost inaugurate Varianta Ocolire Pitesti (13,6 km) și tronsonul Drajna - Fetesti al A2, în total 50,2 kilometri de  autostradă.

În 2009, s-a dat drumul la trafic pe 41,5 km din Autostrada Câmpia Turzii-Gilau, iar în 2010 au fost inaugurați 26,76 km de autostradă (Varianta de ocolire Sibiu - secțiunea I - 14,86 km, Varianta de ocolire Sibiu - sectiunea II - 2,7 km și încă 10,2 km din Autostrada Câmpia Turzii-Gilau). 

În 2011, s-a tăiat panglica la 69,120 km de autostradă: Medgidia -Constanta (A2) - 14,47 km, Varianta de Ocolire Constanța - 8,6 km și primii 13,8 km ai Autostrăzii București - Ploiești (A3). 

2012 și 2013 au fost și sunt „anii record”

Apoi, 2012 și 2013 au fost și sunt „anii record” în ceea ce privește inaugurarea de kilometri de autostradă în România.

În 2012, au fost dați în trafic 116,791 kilometri de autostradă: Varianta de ocolire Arad - 12,25 km, Autostrada Deva-Orăștie - 14,8 km, Cernavodă - Medgidia - 20,491 km, Medgidia -Constanța - 16,35 km, Varianta de Ocolire Constanța - 11,2 km și Autostrada Bucuresti - Ploiesti - 41,7 km.

În 2013, au fost dați în trafic 117,903 kilometri de autostradă: Autostrada Lugoj-Deva, Lotul 1 - 38,138 km, Autostrada Deva-Orăștie - 17,7 km, Autostrada Orăștie-Sibiu, lotul 1 - 24,11 km, Autostrada Orastie-Sibiu, lotul 2 - 19,745 km, Autostrada Orastie-Sibiu, lotul 4 - 16,235 km, Varianta de Ocolire Constanța - 1,975 km.

Din 2014 până în 2020 nu s-a ajuns la 50 km de autostradă inaugurată pe an. Zero kilometri, în 2016

În 2014, s-a tăiat panglica la 49,048 kilometri de autostradă: Autostrada Nadlac - Arad, Lot I - 20,418 km, Autostrada Nadlac - Arad, Lot 2 - 6,52 km și Autostrada Orăștie-Sibiu, Lot 3 - 22,11 km.

În 2015, ritmul a scăzut la 40,749 kilometri de autostradă: Autostrada Nadlac - Arad, Lot I - 1,8 km, Autostrada Nadlac - Arad, Lot 2 - 10,144 km, Autostrada Timisoara - Lugoj, Lot 2 - 25,625 km și Autostrada București - Ploiești - 3,18 km.

În 2016, nu s-a dat în trafic niciun metru de autostradă. Dar, în 2017, au fost inaugurați 24,14 kilometri de autostradă: Autostrada Lugoj-Deva, Lotul 2 - 15,44 km și Autostrada Transilvania, Tronson 3A1 Gilău - Nădășelu - 8,7 km. 

În 2018, au fost dați în trafic 46,738 kilometri de autostradă: Autostrada Bucuresti - Ploiesti - 3,33 km (intrarea în Capitală), Autostrada Sebeș - Turda, Lot 3 - 12,45 km, Autostrada Sebeș - Turda, Lot 4 - 16,3 km, Autostrada Ungheni - Ogra, Lot 2 - 10,105 km, Autostrada Ogra - Campia Turzii, Lot 1 - 3,6 km și Podul peste Someș - 0,953 km.

În 2019, au fost dați în trafic 43,28 kilometri de autostradă: Autostrada Lugoj-Deva, Lotul 3 - 21,141 km și Autostrada Lugoj-Deva, Lotul 4 - 22,139 km.

În 2020, ritmul inaugurărilor a crescut la 61,919 kilometri de autostradă: Autostrada Transilvania, Secțiunea 3C,
Subsectiunea 3C3, Biharia - Borș - 5,35 km, Autostrada Transilvania - Nod Chetani Lot 3 - 1,3 km, Autostrada Transilvania Lot 2 Iernut - Chețani - 17,9 km, Varianta de ocolire a Municipiului Bacău - 16,269 km, Autostrada Sebeș-Turda, lot 1 (Sebeș - Pârâul Iovului) - 14,8 km și A3 Comarnic - Brașov, lot 5 (Râșnov - Cristian) - 6,3 km.

Apoi, în 2021, s-a tăiat panglica la 38,45 kilometri de autostradă: Autostrada Sebeș - Turda, Lot 3 - 2,8 km, Autostrada Sebeș-Turda, lot 1 (Pârâul Iovului - Aiud) - 2,2 km, Autostrada Sebeș-Turda, lot 2 (Pârâul Iovului - Aiud) - 24,25 km, Târgu Mureș - Ogra, lot 1 (Târgu Mureș - Ungheni) - 4,5 km și Drum de legatura Targu Mures (la profil de drum expres) - 4,7 km. 

2022, anul rușinii. Doar 13 kilometri de autostradă inaugurați

Anul 2022 va rămâne în istoria României drept unul mediocru în ceea ce privește numărul de kilometri de autostradă dați în trafic. Primii și singurii kilometri, „ciotul” de 13,17 km ai lotului A1 Sibiu-Boița au fost inaugurați pe 15 decembrie. 

Iar odată cu deschiderea lotului A1 Sibiu-Boița în 15 decembrie 2022, România a ajuns la 994,6 kilometri de autostradă și drum expres aflați în exploatare. 

167 de kilometri de autostradă și drum expres, dați în trafic în 2023, dacă se aliniază planetele

Dacă se aliniază planetele, într-un scenariu ultra-optimist, în România, ar putea fi dați în trafic în 2023 puțin peste 167 kilometri de autostradă și drum expres. 

Situația pe fiecare proiect care are șanse să fie gata în 2023:

Autostrada A0: Pe sud, loturile 1 (16,93 km) și 2 (16,3 km) sunt scadente în 2023 și turcii de la Alsim Alarko nu rup norii, dar avansează într-un ritm decent care ne dă speranțe că vom circula între DN6 și A2 cel mai târziu la sfârșitul toamnei. Pe nord, lotul 2 are termen 2024, dar antreprenorul (UMB) are forța de a livra în 2023 secțiunea DN1-A3 (aproximativ 10 km), dacă și CNAIR îi cere asta.

Autostrada A3: Sectorul Nădășelu-Zimbor (30,06 km) are din ce în ce mai puține șanse să fie dat în trafic anul viitor. De ce? CNAIR nu a aprobat nici până astăzi cele două modificări de soluții tehnice la Nădășelu și Topa Mică. Fiecare zi de indecizie și tergiversare amână deschiderea, tot mai improbabilă. Mai departe, pe tronsonul Zimbor-Poarta Sălajului inaugurarea înainte de termen, în 2023, este practic imposibilă.

Certă în 2023 este inaugurarea celor 13,55 km dintre Nușfalău și Suplacu de Barcău, sperăm în luna mai. Dar, clasic, CNAIR este prinsă iar cu temele nefăcute: nu s-a hotărât ce soluție de conectare va cere turcilor de la Nurol să execute la Porț. Fără ea, lotul este muzeu.

Drumurile Expres: Tronsonul 3 al DEx12 Craiova-Pitești, între Slatina Nord-Est și Colonești (31,75 km) este aproape o certitudine pentru 2023. Ba chiar, cu multă determinare din partea constructorului (UMB) și multă muncă de rezolvare a birocrației făcută de CNAIR și instituțiile responsabile, putem visa și la segmentul Colonești-Albota (circa 18 km).

Din păcate, pe DEx12 Craiova-Balș (17,7 km) italienii de la Tirrena Scavi sunt mai aproape de reziliere decât de finalizare. Sperăm să își revină și să ducă la bun sfârșit șantierul în 2023, depășind cu multe, multe luni termenul contractual.

În nord-vest, pe drumul de legătură dintre Autostrada A3 și Centura Oradea, austriecii de la Strabag fac o demonstrație de forță și au șanse foarte bune să deschidă cei aproximativ 13 km de drum expres veritabil spre finalul anului 2023, înainte de termen”, relatează Asociația Pro Infrastructură.

URMĂREŞTE-NE PE GOOGLE NEWS

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te