Lungimea drumurilor publice totaliza, la 31 decembrie 2022, 86.336 km. De asemenea, 41.653 km erau drumuri modernizate, 23.727 km erau drumuri pietruite şi de pământ şi 949 km de autostrăzi, arată datele publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS).
”La 31.XII.2022, lungimea drumurilor publice totaliza 86.336 km, din care 17.582 km (20,4%) drumuri naţionale, 35.132 km (40,7%) drumuri judeţene şi 33.622 km (38,9%) drumuri comunale.
Din punctul de vedere al tipului de acoperământ, structura reţelei de drumuri publice înregistra: 48,2% (41.653 km) drumuri modernizate (în proporţie de 94,1% drumuri modernizate cu îmbrăcăminţi asfaltice de tip greu şi mijlociu), 24,3% (20.956 km) drumuri cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere şi 27,5% (23.727 km) drumuri pietruite şi de pământ”, arată datele INS.
În ceea ce priveşte starea tehnică a drumurilor publice, 29,9% din lungimea drumurilor modernizate şi 41,1% din lungimea drumurilor cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere aveau durata de serviciu depăşită.
Citește și: România, veriga lipsă din autostrada Via Carpatia din flancul estic al NATO
308 km de drumuri cu 3 benzi şi 35 km de drumuri cu 6 benzi
Din lungimea drumurilor naţionale, 6.197 km (35,2%) erau drumuri europene, 949 km (5,4%) autostrăzi, iar din punctul de vedere al numărului de benzi de circulaţie, 2.064 km (11,7%) erau drumuri cu 4 benzi, 308 km (1,8%) drumuri cu 3 benzi şi 35 km (0,2%) drumuri cu 6 benzi.
Lungimea drumurilor judeţene cuprindea în proporţie de 49,2% drumuri modernizate şi 35% dintre drumurile comunale erau drumuri pietruite.
Citește și: Optimism extraterestru, la MT: 2.000 km de autostradă până în 2030, în România. Acum nu avem 1.000
Primul ciot de autostradă inaugurat în 2023, abia în iunie. Are 15 km. Grindeanu anunța 100
România ar urma să inaugureze primul ciot de autostradă în 2023 abia în iunie. Este vorba de 15 km de pe Autostrada Transilvania între Nușfalău - Suplacu de Barcău.
„Tronsonul este unul banal, fără structuri impresionante, cu un relief ca-n palmă - o excepție de la regula dealurilor transilvănene notorii pentru alunecările lor masive”, spunea Asociația Pro Infrastructura care aprecia că acel constructorul ar trebui să finalizeze tronsonul încă din primăvara anului 2023.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunță peste 100 de kilometri de autostradă deschiși în 2023, după un deceniu în care România nu a mai depășit „borna” de 100 de kilometri/an.
Citește și: VIDEO Autostrada din România care a luat-o la vale la 2 ani de la deschidere
Într-un interviu la Antena 3, ministrul Grindeanu a dat asigurări că anul acesta vor fi peste 100 de kilometri de autostradă (n.r și drum expres), pentru că așteaptă finalizarea celor trei loturi de pe Autostrada București Sud (50 km), a 30 de kilometri de pe Autostrada Transilvaniei (două din cele trei loturi UMB) și două loturi pe Craiova – Pitești (drum expres unde lucrează UMB).
De la o medie de 26 km de autostradă pe an, la 285 km de autostradă pe an?
Cel mai optimist oficial de la Ministerul Transporturilor este, cel puțin declarativ, secretarul de stat Irinel Scrioșteanu. Într-o postare laudativă pe Facebook, în care subliniază „noi premiere pentru infrastructura rutieră din România”, acesta afirmă că „trendul ascendent din ultimii 3 ani în ceea ce privește investițiile în infrastructura rutieră, ne permite să spunem că vom atinge borna de 2000 km până în anul 2030”.
Citește și: 4,6 miliarde € de la Comisia Europeană pentru infrastructura României: Lista proiectelor
„Anul acesta vom avea parte de câteva premiere pentru infrastructura rutieră din România, și anume:
La Revoluție, România avea 113,5 kilometri de autostradă. Între 1987 și 2004 „viteza medie” de construcție de autostrăzi a fost de 5,72 km/an
Primii 96 de kilometri de autostradă din România, A1 București - Pitești, au fost construiți în 5 ani, între 1967 și 1972, cu o „viteză medie” de 19,2 kilometri de autostradă pe an. Apoi, în 1987, au fost dați în folosință cei 17,54 kilometri ai „ciotului” de autostradă Fetești - Cernavodă. Prin urmare, în 1990, România avea 113,54 kilometri de autostradă.
Primii kilometri de autostradă construiți după Revoluție au fost inaugurați abia în 2004. Este vorba despre primii 97,3 kilometri ai Autostrăzii Soarelui (A2), tronsoanele București-Fundulea, Fundulea-Lehliu și Lehliu-Drajna.
Prin urmare, între 1987 și 2004, în 17 ani, „viteza medie” de construcție a fost de 5,72 kilometri de autostradă pe an.
În 2006, au fost inaugurate Varianta Ocolire Pitesti (13,6 km) și tronsonul Drajna - Fetesti al A2, în total 50,2 kilometri de autostradă.
În 2009, s-a dat drumul la trafic pe 41,5 km din Autostrada Câmpia Turzii-Gilau, iar în 2010 au fost inaugurați 26,76 km de autostradă (Varianta de ocolire Sibiu - secțiunea I - 14,86 km, Varianta de ocolire Sibiu - sectiunea II - 2,7 km și încă 10,2 km din Autostrada Câmpia Turzii-Gilau).
În 2011, s-a tăiat panglica la 69,120 km de autostradă: Medgidia -Constanta (A2) - 14,47 km, Varianta de Ocolire Constanța - 8,6 km și primii 13,8 km ai Autostrăzii București - Ploiești (A3).
2012 și 2013 au fost și sunt „anii record”
Apoi, 2012 și 2013 au fost și sunt „anii record” în ceea ce privește inaugurarea de kilometri de autostradă în România.
În 2012, au fost dați în trafic 116,791 kilometri de autostradă: Varianta de ocolire Arad - 12,25 km, Autostrada Deva-Orăștie - 14,8 km, Cernavodă - Medgidia - 20,491 km, Medgidia -Constanța - 16,35 km, Varianta de Ocolire Constanța - 11,2 km și Autostrada Bucuresti - Ploiesti - 41,7 km.
În 2013, au fost dați în trafic 117,903 kilometri de autostradă: Autostrada Lugoj-Deva, Lotul 1 - 38,138 km, Autostrada Deva-Orăștie - 17,7 km, Autostrada Orăștie-Sibiu, lotul 1 - 24,11 km, Autostrada Orastie-Sibiu, lotul 2 - 19,745 km, Autostrada Orastie-Sibiu, lotul 4 - 16,235 km, Varianta de Ocolire Constanța - 1,975 km.
Din 2014 până în 2020 nu s-a ajuns la 50 km de autostradă inaugurată pe an. Zero kilometri, în 2016
În 2014, s-a tăiat panglica la 49,048 kilometri de autostradă: Autostrada Nadlac - Arad, Lot I - 20,418 km, Autostrada Nadlac - Arad, Lot 2 - 6,52 km și Autostrada Orăștie-Sibiu, Lot 3 - 22,11 km.
În 2015, ritmul a scăzut la 40,749 kilometri de autostradă: Autostrada Nadlac - Arad, Lot I - 1,8 km, Autostrada Nadlac - Arad, Lot 2 - 10,144 km, Autostrada Timisoara - Lugoj, Lot 2 - 25,625 km și Autostrada București - Ploiești - 3,18 km.
În 2016, nu s-a dat în trafic niciun metru de autostradă. Dar, în 2017, au fost inaugurați 24,14 kilometri de autostradă: Autostrada Lugoj-Deva, Lotul 2 - 15,44 km și Autostrada Transilvania, Tronson 3A1 Gilău - Nădășelu - 8,7 km.
În 2018, au fost dați în trafic 46,738 kilometri de autostradă: Autostrada Bucuresti - Ploiesti - 3,33 km (intrarea în Capitală), Autostrada Sebeș - Turda, Lot 3 - 12,45 km, Autostrada Sebeș - Turda, Lot 4 - 16,3 km, Autostrada Ungheni - Ogra, Lot 2 - 10,105 km, Autostrada Ogra - Campia Turzii, Lot 1 - 3,6 km și Podul peste Someș - 0,953 km.
În 2019, au fost dați în trafic 43,28 kilometri de autostradă: Autostrada Lugoj-Deva, Lotul 3 - 21,141 km și Autostrada Lugoj-Deva, Lotul 4 - 22,139 km.
În 2020, ritmul inaugurărilor a crescut la 61,919 kilometri de autostradă: Autostrada Transilvania, Secțiunea 3C,
Subsectiunea 3C3, Biharia - Borș - 5,35 km, Autostrada Transilvania - Nod Chetani Lot 3 - 1,3 km, Autostrada Transilvania Lot 2 Iernut - Chețani - 17,9 km, Varianta de ocolire a Municipiului Bacău - 16,269 km, Autostrada Sebeș-Turda, lot 1 (Sebeș - Pârâul Iovului) - 14,8 km și A3 Comarnic - Brașov, lot 5 (Râșnov - Cristian) - 6,3 km.
Apoi, în 2021, s-a tăiat panglica la 38,45 kilometri de autostradă: Autostrada Sebeș - Turda, Lot 3 - 2,8 km, Autostrada Sebeș-Turda, lot 1 (Pârâul Iovului - Aiud) - 2,2 km, Autostrada Sebeș-Turda, lot 2 (Pârâul Iovului - Aiud) - 24,25 km, Târgu Mureș - Ogra, lot 1 (Târgu Mureș - Ungheni) - 4,5 km și Drum de legatura Targu Mures (la profil de drum expres) - 4,7 km.
2022, anul rușinii. Doar 13 kilometri de autostradă inaugurați
Anul 2022 va rămâne în istoria României drept unul mediocru în ceea ce privește numărul de kilometri de autostradă dați în trafic. Primii și singurii kilometri, „ciotul” de 13,17 km ai lotului A1 Sibiu-Boița au fost inaugurați pe 15 decembrie.
Iar odată cu deschiderea lotului A1 Sibiu-Boița în 15 decembrie 2022, România a ajuns la 994,6 kilometri de autostradă și drum expres aflați în exploatare.
167 de kilometri de autostradă și drum expres, dați în trafic în 2023, dacă se aliniază planetele
Dacă se aliniază planetele, într-un scenariu ultra-optimist, în România, ar putea fi dați în trafic în 2023 puțin peste 167 kilometri de autostradă și drum expres.
Situația pe fiecare proiect care are șanse să fie gata în 2023:
„Autostrada A0: Pe sud, loturile 1 (16,93 km) și 2 (16,3 km) sunt scadente în 2023 și turcii de la Alsim Alarko nu rup norii, dar avansează într-un ritm decent care ne dă speranțe că vom circula între DN6 și A2 cel mai târziu la sfârșitul toamnei. Pe nord, lotul 2 are termen 2024, dar antreprenorul (UMB) are forța de a livra în 2023 secțiunea DN1-A3 (aproximativ 10 km), dacă și CNAIR îi cere asta.
Autostrada A3: Sectorul Nădășelu-Zimbor (30,06 km) are din ce în ce mai puține șanse să fie dat în trafic anul viitor. De ce? CNAIR nu a aprobat nici până astăzi cele două modificări de soluții tehnice la Nădășelu și Topa Mică. Fiecare zi de indecizie și tergiversare amână deschiderea, tot mai improbabilă. Mai departe, pe tronsonul Zimbor-Poarta Sălajului inaugurarea înainte de termen, în 2023, este practic imposibilă.
Certă în 2023 este inaugurarea celor 13,55 km dintre Nușfalău și Suplacu de Barcău, sperăm în luna mai. Dar, clasic, CNAIR este prinsă iar cu temele nefăcute: nu s-a hotărât ce soluție de conectare va cere turcilor de la Nurol să execute la Porț. Fără ea, lotul este muzeu.
Drumurile Expres: Tronsonul 3 al DEx12 Craiova-Pitești, între Slatina Nord-Est și Colonești (31,75 km) este aproape o certitudine pentru 2023. Ba chiar, cu multă determinare din partea constructorului (UMB) și multă muncă de rezolvare a birocrației făcută de CNAIR și instituțiile responsabile, putem visa și la segmentul Colonești-Albota (circa 18 km).
Din păcate, pe DEx12 Craiova-Balș (17,7 km) italienii de la Tirrena Scavi sunt mai aproape de reziliere decât de finalizare. Sperăm să își revină și să ducă la bun sfârșit șantierul în 2023, depășind cu multe, multe luni termenul contractual.
În nord-vest, pe drumul de legătură dintre Autostrada A3 și Centura Oradea, austriecii de la Strabag fac o demonstrație de forță și au șanse foarte bune să deschidă cei aproximativ 13 km de drum expres veritabil spre finalul anului 2023, înainte de termen”, relatează Asociația Pro Infrastructură.