„SRCF Galați a redeschis astăzi (7 iulie 2022, n.r.), la ora 08.00, linia de cale ferată, cu ecartament larg, 706 J Galați Largă Ana - Galați Bazin - Galați Mărfuri - Port Docuri.
Din acest moment trenurile de marfă care vin din Ucraina, via Republica Moldova, pot descărca cerealele direct în Portul Galați, fară a mai avea nevoie de transbordare la frontieră.
Cerealele care vor ajunge astfel rapid în Portul Galați pot fi transferate mult mai eficient pe barje sau pot fi depozitate în silozul din port, care are o capacitate de 25.000 de tone”, a explicat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, într-o postare pe pagina sa de Facebook.
Avantajele redeschiderii liniei cu ecartament larg din Portul Galați
Ce lucrări au fost efectuate după 22 de ani în Portul Galați
Căile ferate cu ecartament larg, specifice Rusiei și țărilor foste membre ale Uniunii Sovietice
- căi ferate cu ecartament normal, de 1.435 mm, caracteristic celor mai multe țări europene, asiatice, și africane;
- căi ferate cu ecartament larg, mai mare de 1.435 mm:cu ecartament de 1.524 mm, specific pentru Rusia și țările foste membre ale Uniunii sovietice, Mongolia;
- căi ferate cu ecartament cu ecartament de peste 1.600 mm, specific pentru Spania, India, Chile;
- căi ferate cu ecartament îngust, sub 1.435 mm (700–1.200 mm), folosite în zonele montane, forestiere, agricole și pe șantiere.
În România, ecartamentul adoptat este cel de 1.435 mm (1.432 mm pentru metrou), însă există și căi ferate istorice cu ecartament îngust (Mocănița, 760 mm), precum și căi ferate cu ecartament larg (tipic rusesc). Orașul Sighetu Marmației (județul Maramureș) a avut aceste trei tipuri de ecartament până la desființarea transportului feroviar pe ecartament îngust între oraș și exploatările forestiere din regiune. În prezent, între Câmpulung la Tisa și Valea Vișeului, calea are și ecartament normal, pentru CFR, și ecartament larg, pentru trenurile ucrainene care circulă pe aici.
În Republica Moldova, ecartamentul adoptat este cel de 1.520 mm. Schimbarea ecartamentului, pentru intrarea în România sau ieșirea de acolo se face la hotarul moldo-român, la depourile speciale în acest scop, conform Wikipedia.