Constanța - București - Pitești - Sibiu - Deva - Nădlac este cel mai important traseu de autostradă din România pentru șoferi și mărfuri.
Tronsonul București - Pitești a fost făcut aproape integral pe vremea lui Ceaușescu (96 km, între 1967 și 1972), iar tronsonul București - Constanța (A2 - Autostrada Soarelui) a fost terminată integral în 2012.
Apoi, urmează marea provocare, Autostrada Pitești - Sibiu, cei 122,11 km care traversează Valea Oltului și „Autostrada rușinii naționale”.
Citește și: FOTO „Autostrada rușinii naționale” are 9 km și în 2 ani lucrările abia au depășit 3%. Gata în 2026?
Termenele contractuale indică finalizarea tuturor loturilor în intervalul 2025-2027.
În ce an vor circula șoferii pe autostradă de la Constanța până în Ungaria? Provocarea Pitești-Sibiu
Conform Programului de guvernare al coaliţiei PSD-PNL-UDMR-minorităţi, șoferii vor circula, însă, de la Marea Neagră până la granița cu Ungaria pe autostradă „până la finalul anului 2028”.
„Până la finalul anului 2028, în România va fi finalizată integral legătura rutieră rapidă dintre Marea Neagră și Europa Centrală. De asemenea, se va finaliza prima autostradă montană, care va traversa Munții Carpați și vor fi finalizate primele tuneluri montane la pofil de autostradă;
Vor fi finalizate loturile lipsă de pe autostrăzile A0, A1, A3, A7 și A8, care asigură conexiunea continuă între marii poli de creștere economică;
Finalizarea în următorii patru ani a autostrăzii A0 plus drumurile radiale”, prevede Programul de guvernare al coaliţiei PSD-PNL-UDMR-minorităţi.
Citește și: Ungaria face 80 km de autostradă cu 3 benzi. România va avea autostradă de la Est la Vest în 2027
Termenele contractuale pe Autostrada Pitești - Sibiu
- Centura Sibiu (Selimbar - Sura Mica), 17,56km, deschisa in decembrie 2010
- Sectiunea 1 Sibiu - Boita, 13,17km. Constructor: Porr; cost: 613 milioane lei (fara TVA); termen: 12 luni pentru proiectare si 3 ani pentru executie. Contract semnat in aprilie 2019. Deschis in decembrie 2022
- Sectiunea 2 Boita - Cornetu, 31,33km. Constructor: asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret AS - Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret; cost: 4,250 miliarde lei fara TVA; termen: 18 luni de proiectare si 50 de luni de executie a lucrarilor. Contract semnat in februarie 2022. Termen de deschidere: 2027
- Sectiunea 3 Cornetu - Tigveni, 37,40km. Constructor: asocierea Astaldi/WeBuild - Tancrad; cost: 5,32 miliarde lei (fara TVA); termen: 12 luni pentru proiectare si 45 de luni pentru executie. Contract semnat in august 2022. Termen de deschidere: 2027
Citește și: RUȘINOS Autostrada București, nicio șansă să fie gata până în 2027. 100 km la câmpie, în 9 ani
- Sectiunea 4 Tigveni - Curtea de Arges, 9,86km. Licitatie lansata in martie 2019. Constructor: Porr Construct SRL; cost: 1.678.873.121,77 lei (fara TVA); termen: 16 luni de proiectare si 44 luni de executie a lucrarilor. Contract semnat in noiembrie 2021. Termen de deschidere: 2026
- Sectiunea 5 Curtea de Arges - Pitesti, 30,35km. Contract semnat in Mai 2020. Constructor: Astaldi; cost: 1.710.277.069,34 lei (fara TVA); termen de executie: 12 luni de proiectare si 48 de luni de realizare a lucrarilor. Termen de deschidere: decembrie 2024 pentru Pitesti - Baiculesti (15,77km), diferenta in 2025.