Regele Marocului, Mohammed al VI-lea, inaugurează joi, 15 noiembrie, primul tren de mare viteză (TGV) din Africa, în prezența președintelui francez Emmanuel Macron. În cadrul călătoriei inaugurale, vor fi deschise și noile gări TGV, Tanger-Ville și Rabat-Agdal, precum și linia de mare viteză Tanger-Kenitra, botezată LGV Maroc. Stațiile din Casablanca și Kenitra vor fi terminate în scurt timp.
Între timp, în România viteza comercială a trenurilor de călători a scăzut sub 50 km/h, iar cea a trenurilor de marfă ajunge și la 15 km/h.
„În acest moment drumul din vama Curtici până la Craiova durează 11 ore, iar dacă trenul ratează un slot, poate dura şi 24 de ore. Viteza medie în acest moment este de 15 km/h (...) Producţia este afectată de infrastructura feroviară şi rutieră subdezvoltată. Durează mult ca piesele să ajungă la uzină şi ca maşinile să fie livrate. Aşa cum am transmis Guvernului României în repetate rânduri, îmbunătăţirea infrastructurii este vitală pentru Ford Craiova şi întregul sector auto din România“, a explicat, de exemplu, Ian Pearson, preşedintele Ford România, cu ocazia prezentării rezultatelor din S1 2018.
Proiectul este rezultatul unui parteneriat strategic franco-marocan parafat în 2007 și a fost dezvoltat de ONCF, compania publică de transport feroviar din Maroc, cu ajutorul omoloagei sale din Franța, SNCF. Investiția de 2,1 miliarde de euro a fost finanțată în proporție de 50% de francezi.
Investiție pentru Renault-Dacia și Peugeot
Tanger, Casablanca și Kenitra. Cele trei orașe marocane legate de noua linie ferată de mare viteză au o legătură extrem de strânsă cu industria auto, iar autoritățile par a face totul pentru ca Marocul să devină din ce în ce mai competitiv la acest capitol. Renault produce Dacia în Maroc în două uzine, una in Tanger, alta în Casablanca. Iar preşedintele director general Renault, Carlos Ghosn, a estimat că producția Dacia din uzina Somaca din Casablanca se va dubla până în 2022, ajungând până la 160.000 de unităţi pe an. De asemenea, Peugeot a anunțat că anul viitor va demara producția în Maroc, în noua sa uzină din apropierea orașului Kenitra, producția fiind estimată la 200.000 de vehicule pe an în 2020.
Pentru facilitarea transportului de piese și mașini, autoritățile marocane au construit deja, în ultimii cinci ani, peste 400 de kilometri de autostradă, rețeaua Marocului ajungând la peste 1.800 de kilometri, iar până în 2030 au în plan ca aceasta să ajungă la 3.000 de kilometri. Și, doar în câțiva ani, au fost făcute două porturi noi, Tanger Med 1 și Tanger Med 2. Un al treilea este deja în faza de proiect.
În același timp, în România doar PSD a promis construirea a mii de kilometri în 2012, iar în campania electorală din 2016 a plusat cu cinci noi autostrăzi, deși nu a inițiat nici măcar un proiect. Despre dezastrul CFR și starea infrastructurii feroviare din România nici nu mai vorbim. Raportul Boston Consulting Group( BCG) privind performanța infrastructurii feroviare în Europa, publicat în 2017, a plasat România și Bulgaria pe ultimul loc. Iar în raportul privind competitivitatea publicat de World Economic Forum (WEF), România se situează pe locul 78 la capitolul calității infrastructurii feroviare. Explicabil având în vedere faptul că din cei 10.777 de km de cale ferată, doar 4.029 de kilometri sunt linii electrificate (sub 40%), viteza comercială a trenurilor de călători este de numai 43 km/h, iar pe șine sunt impuse circa 1.800 de restricții de viteză pentru a evita riscul unor tragedii produse din cauza stării deplorabile a infrastructurii.