Șeful statului a trimis Parlamentului, spre reexaminare, legea care reglementează măsurile pe piaţa energiei şi gazelor naturale. Este vorba despre Legea privind aprobarea ordonanţei de urgenţă 153/2022 pentru modificarea şi completarea ordonanţei de urgenţă 27/2022 şi modificarea ordonanţei de urgenţă 119/2022, acte normative privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022 - 31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei.
Iohannis a trimis la reexaminare legea care reglementează măsurile pe piaţa energiei
„Legea supusă reexaminării aprobă, cu modificări şi completări, măsurile adoptate de Guvern în luna noiembrie 2022 în domeniul energiei, ca ajustare a unor măsuri anterior adoptate, în luna martie 2022, şi care vizau protecţia clienţilor
finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022 – 31 martie 2023, în contextul creşterii preţului pe pieţele de energie electrică şi gaze naturale la nivel internaţional, precum şi al efectelor provocate de aceste
creşteri, ţinând cont de prevederile Regulamentului (UE) 2022/1.854 al Consiliului din 6 octombrie 2022 privind o intervenţie de urgenţă pentru abordarea problemei preţurilor ridicate la energie.
Considerăm, însă, că o parte dintre dispoziţiile nou-introduse prin legea de aprobare a OUG nr. 153/2022 sunt de natură a genera disfuncţionalităţi şi dezechilibre în implementare şi, prin urmare, se impun a fi reanalizate de către Parlament”, arată şeful statului, în textul cererii de reexaminare.
Parlamentul i-a transmis legea președintelui pe 10 mai în vederea promulgării, potrivit Agerpres.
Klaus Iohannis a precizat că este o aşteptare rezonabilă ca noile dispoziţii să aibă inclusiv impact asupra bugetului general consolidat.
Președintele mai argumentează că noile dispoziţii sunt susceptibile a diminua veniturile provenite din contribuţii la Fond ale producătorilor de energie electrică, în special cei din surse regenerabile, prin limitarea reţinerii la sursă a
diferenţelor din contractele de hedging doar la entităţile stabilite în România, respectiv prin scutirea de la plată şi a „companiilor care furnizează servicii de echilibrare cu putere instalată mai mică de 10 MW”.
Referitor la impactul asupra cheltuielilor bugetare, în cazul consumatorilor noncasnici de gaze naturale, dacă în anul 2022 consumul anual a scăzut sub pragul de 50.000 Mwh/an, întreg consumul de gaze naturale pe 2022 se va refactura cu preţul plafonat de 0,37 lei/kWh, compensarea urmând a fi decontată de la bugetul de stat.
Astfel, în condiţiile în care iniţiativa legislativă implică, în mod evident, modificări ale prevederilor bugetului de stat, legiuitorul avea obligaţia ca aspectele de natura celor indicate să fie corect şi complet detaliate, respectiv în fişa financiară.
„În contextul crizei energiei, ca parte a măsurilor destinate consolidării securităţii energetice şi protecţiei clienţilor finali din piaţa de energie electrică, a fost instituit un Mecanism de achiziţie centralizată de energie electrică şi că prin legea transmisă spre promulgare,
Parlamentul a intervenit, pe fond, asupra unor aspecte din cadrul Anexei nr. 11, fără a detalia însă, în mod adecvat, modul în care noile dispoziţii afectează sau nu funcţionarea echilibrată şi conformă a pieţei de profil, în ansamblul său, în special prin modificarea modului de funcţionare a Mecanismului de achiziţie centralizată de energie electrică.
Considerăm necesară reanalizarea soluţiilor legislative de modificare şi completare a dispoziţiilor privind Mecanismul de achiziţie centralizată de energie electrică.
O fundamentare temeinică şi detaliată a soluţiilor legislative în discuţie este necesară şi obligatorie nu doar în scop de informare, ci şi pentru a permite o evaluare adecvată a modului în care sunt respectate limitele impuse prin art. 8 din Regulament, avut în vedere la emiterea OUG nr. 153/2022”, conchide preşedintele Klaus Iohannis, în solicitarea de reexaminare transmisă Parlamentului.