Publicitatea care, în orice mod, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce în eroare persoanele cărora i se adresează poate fi amendată de Finanţe.
Ministerul Finanţelor poate amenda firmele cu zeci de mi de lei
Este vorba despre persoanele care iau contact cu publicitatea înşelătoare, ce poate afecta comportamentul economic al potenţialilor cumpărători sau care, din acest motiv, prejudiciază ori poate prejudicia un concurent.
Aceasta reprezintă "publicitate înșelătoare". Este o definiţie a unei sintagme mai noi, care acum începe să fie reglementată.
Dacă publicitatea pe care o folosește comerciantul identifică explicit sau implicit un concurent ori bunuri sau servicii oferite de acesta, atunci vorbim de publicitate comparativă, conform Avocatnet.
Citeşte şi: EIDOS Talks: Cum ajung investițiile în publicitate să finanțeze uneori fenomenul fake news
Ne-am obișnuit destul de mult să vedem operatori economici care spun că practică cel mai mic sau cel mai bun preț, că sunt numărul 1 în sector sau că oferă cel mai bun produs sau serviciu.
E posibil să fi normalizat pentru acest tip de publicitate, nelegal de altfel. "Costin, ai acum ocazia să cumperi de pe site-ul nostru cele mai bune aspiratoare!".
Legea nr. 158/2008 privind publicitatea înșelătoare și publicitatea comparativă nu a mai fost modificată în ultimii zece ani.
Citeşte şi: Raport CE: Fondurile pentru publicitatea de stat, instrument pentru interferenţa în presă
Conținutul ei s-ar putea să fie complet necunoscut pentru comercianții mai noi de pe piață sau complet uitat, pentru cei cu vechime.
Pentru încălcarea regulilor privind publicitatea, se pot aplica amenzi de mii sau zeci de mii de lei. Organul de control, care aplică sancțiunile, este nu doar ANPC, cum ne-am aștepta, ci și Ministerul Finanțelor Publice.
Ce e rău în spune clienților sau potențialilor clienți că ai produsul sau serviciul de top pe piață? De principiu, nimic rău (adică nelegal) în asta, doar că, așa cum e firesc, trebuie să și dovedeşti afirmațiile pe care le faci.
Pierde clientul
Dacă le spui clienților că ai cel mai bun preț, trebuie să dovedeşti printr-un comparator sau altcumva că oferi cel mai mic preț.
În realitate probabil, chiar dacă azi am face această afirmație, evoluția prețurilor concurenților noștri s-ar putea să ne arate că mâine nu mai este cel mai mic preț pe piață.
Practicile de acest fel, în publicitate, sunt nelegale pentru că induc în eroare consumatorul. Operatorul promite că furnizează cel mai bun serviciu, la cel mai bun preț, dar realitatea e alta. Cine are de pierdut? Clientul.
WallaceMiller.com dă altă definiţie. "Publicitatea falsă se referă la o companie care folosește afirmații false sau înșelătoare, despre serviciul sau produsul său, inclusiv informații despre scop, calitate sau preț.
Acest lucru poate influența deciziile de cumpărare ale consumatorului. Cu toate acestea, consumatorii realizează în cele din urmă că produsul nu se ridică la nivelul promisiunilor".