Petrolul, la preţul maxim al ultimelor 4 luni. De ce nu se scumpesc carburanţii încă, în România

DE Florin Budescu | Actualizat: 14.01.2025 - 11:57
Petrolul, la preţul maxim al ultimelor 4 luni. De ce nu se scumpesc carburanţii încă, în România - Foto: Pexels/Loïc Manegarium
Petrolul, la preţul maxim al ultimelor 4 luni. De ce nu se scumpesc carburanţii încă, în România - Foto: Pexels/Loïc Manegarium
Petrolul, la preţul maxim al ultimelor 4 luni. De ce nu se scumpesc carburanţii încă, în România - Foto: Pexels/Selim Karadayı
Petrolul, la preţul maxim al ultimelor 4 luni. De ce nu se scumpesc carburanţii încă, în România - Foto: Pexels/Selim Karadayı

Petrolul, la preţul maxim al ultimelor 4 luni. De ce nu se scumpesc carburanţii încă, în România. Prețurile petrolului au scăzut azi, dar au rămas aproape de maximele din ultimele patru luni.

SHARE

Petrolul, la preţul maxim al ultimelor 4 luni. De ce nu se scumpesc carburanţii încă, în România. Prețurile petrolului au scăzut azi, dar au rămas aproape de maximele din ultimele patru luni, deoarece impactul proaspetelor sancțiuni americane asupra petrolului rusesc a rămas principalul obiectiv al pieței, înaintea datelor privind inflația din SUA, de săptămâna aceasta.

Contractele futures Brent au scăzut cu 53 de cenți, sau 0,7%, până la 80,48 dolari barilul până la 0746 GMT, în timp ce țițeiul american West Texas Intermediate (WTI) a scăzut cu 44 de cenți sau 0,6%, până la 78,38 dolari pe baril.

Petrolul, la preţul maxim al ultimelor 4 luni. De ce nu se scumpesc carburanţii încă, în România

Prețurile au crescut cu 2% luni, după ce Departamentul de Trezorerie al SUA a impus vineri sancțiuni Gazprom Neft și Surgutneftegas, precum și celor 183 de nave, care comercializează petrol, ca parte a așa-numitei „flote din umbră” de petroliere a Rusiei.

„Primele titluri din jurul sancțiunilor petroliere din Rusia au fost motorul dominant al prețurilor petrolului în ultima săptămână și, combinate cu datele economice rezistente din SUA, dinamica mai strictă a cererii și ofertei a cunoscut un anumit impuls”, a declarat strategul de piață IG Yeap Jun Rong.

„Cu prețurile în creștere rapidă și furioasă cu aproape 10% de la începutul anului, acest lucru determină luarea de profit, deoarece riscurile de evenimente legate de viitoarele date privind inflația din SUA se profilează”.

Citeşte şi: Turcia vrea resursele de petrol și gaze ale Siriei pentru a elimina Rusia de pe piața europeană

Dar este influenţat preţul carburanţilor auto, la pompele din România. Răspunsul este complex. Încă nu, pentru că stocul de petrol mai scump încă nu a ajuns la rafinare şi astfel creşterea indusă în preţ, de la măririle de preţ al petrolului, pe piaţa globală, nu se văd.

De regulă, cu un decalaj, apar, în asemenea situaţii, creşteri. Cât sunt acestea rămâne neclar, pentru că sunt foarte mulţi factori de intrare. Pe de altă parte, marii benzinari au o serie de metode de a amortiza, dacă doresc, astfel de creşteri ale costurilor de producţie.

Mai apoi, există şi posibilitatea ca statele OPEC+ să arunce pe piaţa globală cantitatea de petrol necesară pentru a ţine sub control sau a păstra la un anumit nivel, chiar mai scăzut, preţul petrolului. Depinde în primul rând de ceea ce face Arabia Saudită. Dacă gigantul Aramco aruncă pe piaţă petrol, problema e rezolvată.

Citeşte şi: Finlanda menține arestarea petrolierului Eagle S, suspectat de sabotaj în Marea Baltică

Indicele prețurilor de producție din SUA (IPP) va fi lansat mai târziu, în cursul zilei, cu date despre indicele prețurilor de consum (IPC) de miercuri. Orice creștere a inflației de bază mai mare decât prognoza de 0,2% pentru miercuri ar amenința să închidă ușa pentru noi reduceri ale ratei dobânzii, la Rezerva Federală, în acest an.

Ratele mai mici ale dobânzilor ajută de obicei la stimularea creșterii economice, ceea ce ar putea susține cererea de petrol.

„Recenta revenire la un maxim de trei luni semnalează o îmbunătățire a sentimentului, dar, în timp ce presiunile mari s-au atenuat pentru moment, este încă nevoie de un catalizator mai puternic pentru a alimenta o tendință susținută și mai largă”, a adăugat Yeap Jun Rong, market strategist la IG, conform Reuters.

Impactul

În timp ce analiștii încă se așteptau la un impact semnificativ asupra prețului livrărilor de petrol rusești, de la proaspete sancțiuni, impactul fizic ar putea fi mai mic.

„Aceste sancțiuni au potențialul de a elimina până la 700.000 b/zi de aprovizionare de pe piață, ceea ce ar șterge surplusul pe care îl așteptăm, pentru acest an”, au spus analiștii ING.

„Cu toate acestea, reducerea efectivă a fluxurilor va fi probabil mai mică, pe măsură ce Rusia și cumpărătorii găsesc modalități de a evita aceste sancțiuni. În mod clar, va exista mai multă presiune asupra navelor nesancționate din flota-fantomă”.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te