Șoferii vor plăti rovinietă în funcție de cât timp stau pe autostradă. De când se va întâmpla asta?

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 04.06.2024 - 12:36
România schimbă sistemul de taxare a șoferilor pe drumuri cu 45.000.000 €. Rovinietă „time based”? - Foto: Colaj/ Imagine cu caracter ilustrativ
România schimbă sistemul de taxare a șoferilor pe drumuri cu 45.000.000 €. Rovinietă „time based”? - Foto: Colaj/ Imagine cu caracter ilustrativ

România schimbă sistemul de taxare a șoferilor pe drumuri cu 45.000.000 €, fără TVA. Șeful CNAIR spune că inclusiv autoturismele, dubele și microbuzele de până la 3,5 tone vor plăti o rovinietă „time based”.

SHARE

Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere vrea să modernizeze taxarea autovehiculelor care circulă pe rețeaua rutieră națională prin dezvoltarea și implementarea unui nou sistem de 224,68 milioane de lei (45.000.000 €), fără TVA, pentru rovinietă, de tip „time based”.

Adică, șoferii ar putea plăti rovinieta și în funcție de timpul efectiv petrecut pe șosele și autostrăzi și nu doar ca acum, pe intervale prestabilite de 1 zi, 10 zile, 30 zile, etc. 

Citește și: Autostrada Ploiești – Brașov nu va fi construită nici în 2030. Dar se știe că va fi cu taxă

România schimbă sistemul de taxare a șoferilor pe drumuri cu 45.000.000 €. Rovinietă „time based”?

„A fost depusă astăzi o ofertă pentru noul sistem electronic de tarifare a autovehiculelor care circulă pe rețeaua rutieră națională.

Contractul prevede atât servicii de dezvoltare și implementare a soluției informatice cât și furnizarea de echipamente software de bază. (...) 

Durata contractului este de 84 luni din care 24 de luni pentru serviciile de dezvoltare şi implementare a soluţiei informatice și pentru furnizarea echipamentelor și a programelor.

Citește și: De câte ori poți fi amendat într-o zi pentru că nu ai rovinietă? Poți plăti și 11.000 de lei

Prin această investiție dorim să construim un nou sistem informatic integrat destinat gestionării tarifului de utilizare a infrastructurii rutiere, în conformitate cu prevederile Uniunii Europene.

Noul sistem de tarifare va îngloba atât un mod de tarifare bazat pe perioada de utilizare a infrastructurii rutiere (time based) pentru autoturisme, autobuze, autocare si autovehiculele de transportmarfă cu masa totala maxima autorizata (MTMA) ≤ 3,5 tone cât și un mod de tarifare în funcție de distanta parcursă (distance based) pentru autovehiculele de transport marfa cu MTMA> 3,5 tone”, a informat directorul CNAIR Cristian Pistol, pe pagina sa de Facebook. 

Cât costă rovinieta? S-a scumpit în 2024

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a modificat, începând cu 11 martie 2024, modul de calcul al taxei pentru folosirea rețelei naționate de autostrăzi și drumuri. 

Concret, a apărut rovinieta pentru o zi, a dispărut rovinieta pentru 7 zile, a apărut rovinieta pentru 10 zile, a dispărut rovinieta pentru 90 de zile și a apărut rovinieta pentru 60 de zile. 

Dacă până pe 10 martie, șoferul unui automobil plătea, de exemplu, 14,91 lei sau 3 euro pentru rovinieta pe 7 zile, din 11 martie taxa de drum costă 12,43 lei sau 2,5 euro pentru o singură zi ori poate lua rovinietă pe 10 zile, care costă 16,4 lei, echivalentul a 3,3 euro. Pe scurt, rovinieta pentru o zi costă aproape cât era înainte pe săptămână. 

Citește și: Cât costă taxa de drum în Bulgaria, Austria. În Germania, gratis

În cazul rovinitei pe 30 de zile, tariful a scăzut de la 34,79 lei (7 euro), cât era până pe 10 martie, la 26,34 lei (5,3 euro) din 11 martie. 

Taxa de drum pentru 90 de zile, care costa 64,61 lei (13 euro) a dispărut, iar în locul ei a apărut rovinieta pentru 60 de zile - 41,75 lei (8,4 euro). 

Tarifele pentru rovinieta pe un an nu au crescut - 139,16 lei sau 28 euro. 

Tarife rovinietă începând cu 11 martie 2024

Tarife rovinietă până la 10 martie 2024

Cât e amenda pentru neplata taxei de drum în România

Din a doua jumătate a lunii august 2023, amenzile pentru lipsa rovinietei au crescut exponențial, putând ajunge și la 11.900 de lei (2.400 euro) în cazul camioanelor cu minimum 4 axe de peste 12 tone.

Cuantumul amenzii pentru lipsa rovinietei în cazul autoturismelor este de minimum 275 de lei şi de maximum 550 de lei (limite majorate de la 250 lei, respectiv 500 lei)

Pentru vehicule de transport marfă cu MTMA (Masa Totală Maximă Admisă) mai mică sau egală cu 3,5 tone, amenda este de minimum 950 de lei şi de maximum 1.900 de lei (limite majorate de la 750 lei, respectiv 1.250 lei)

Pentru vehicule de transport marfa cu MTMA mai mare de 3,5 tone şi mai mică sau egală cu 7,5 tone, amenda este de minimum 1.550 de lei şi de maximum 3.100 de lei (limite majorate de la 1.250 lei, respectiv 1.750 lei)

Pentru vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 7,5 tone şi mai mică de 12 tone, amenda este de minimum 2.750 de lei şi de maximum 5.500 de lei (limite majorate de la 1.750 lei, respectiv 2.250 lei)
 
Pentru vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12 tone, cu maximum 3 axe (inclusiv), amenda este de minimum 3.550 de lei şi de maximum 7.100 de lei (limite majorate de la 2.750 lei, respectiv 3.000 lei)

Pentru vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12 tone, cu minimum 4 axe (inclusiv), amenda este de minimum 5.950 de lei şi de maximum 11.900 de lei (limite majorate de la 3.000 lei, respectiv 4.500 lei)

Pentru vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv șoferul) şi maximum 23 de locuri pe scaune (inclusiv șoferul), amenda este de minimum 1.550 de lei şi de maximum 3.100 de lei.
 
Pentru vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv șoferul), amenda este de minimum 2.750 de lei şi de maximum 5.500 de lei.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te