Potrivit unui studiu publicat recent de Organizația Internațională pentru Transporturi Rutiere (Internațional Road Transportation Organization, IRU), la care au participat peste 1.500 de operatori de transport rutieri comerciali din 25 de țări din America de Sud, America de Nord, Asia și Europa, cel mai mare deficit de șoferi de camion de pe „bătrânul continent” este înregistrat cel mai mare deficit e înregistrat în Germania (100.000 locuri de muncă neocupate), Polonia (80.000) și România (71.000).
Per total, în Europa, deficitul de șoferi de camion a crescut cu 42% din 2020 până în 2021, în timp ce în China acesta a crescut cu 140%.
„Lipsa acută de șoferi profesioniști se agravează, milioane de posturi rămânând neocupate. Acest lucru pune presiune și mai mare pe economiile și comunitățile locale, putând duce chiar la un colaps al lanțurilor de aprovizionare”, a declarat secretarul general al IRU, Umberto de Pretto.
Doar Germania va avea nevoie de încă 185.000 de șoferi noi de TIR până în 2027
IRU estimează, de exemplu, că, până în 2027, doar Germania va avea nevoie de încă 185.000 de șoferi noi de TIR.
În momentul de față, în Germania, deficitul de șoferi de camion este de circa 100.000, conform purtătorului de cuvânt al Asociației Companiilor de Transport (BGL) din această țară, iar situația se înrăutăţeşte continuu, întrucât, în fiecare an, se pensionează 30.000 de șoferi, în timp ce numărul celor nou-intraţi în această profesie nu depășește 15.000, relatează kathimerini.gr.
Șoferii de camion tineri reprezintă o minoritate (7% din totalul șoferilor profesioniști), la ora actuală existând de până la cinci ori mai mulți șoferi cu vârste de peste 55 de ani în toate regiunile, cu excepția Chinei și Mexicului. Europa înregistrează cea mai ridicată vârstă medie a șoferilor: 47 de ani, potrivit raportului IRU.
„Operatorii de transport rutier își fac rolul, dar guvernele și autoritățile trebuie să își aducă la rândul lor contribuția, în special pentru a îmbunătăți infrastructura de parcare, accesul la formare și încurajarea accesului la profesie a femeilor și tinerilor”, a punctat Organizația Internațională pentru Transporturi Rutiere.
„Prăpastie” între numărul de șoferi de camion tineri și cei în vârstă
Situație gravă în UK, din cauza plecării șoferilor români și polonezi
Înainte de Brexit, cei mai mulți șoferi de TIR din Marea Britanie erau români și polonezi. După Brexit, cetățenii UE nu mai au posibilitatea de a se deplasa fără formalități prin această țară în căutarea de lucru. Sunt necesare proceduri de viză costisitoare și consumatoare de timp.
Apoi, în timpul pandemiei, mulți șoferi, în special din Polonia și România, au părăsit Marea Britanie pentru a se întoarce la familiile lor și puțini sunt așteptați să se întoarcă.
Expertul în transporturi Markus Ritters a declarat pentru Die Welt că „în perioada pandemiei, mulți șoferi nu au dorit să se înscrie în programe de suspendare sau în regimuri flexibile de muncă și au preferat să schimbe profesiile”, notează kathimerini.gr.
Rezultatul? În UK, deficitul de șoferi crește alarmant, cu circa 50 de noi posturi vacante zilnic.
Ce părere au șoferii de camion
79% dintre șoferii chestionați de IRU consideră că unul dintre principalele motive pentru lipsa personalului din industrie este lipsa atractivității meseriei printre femei. Șoferițele reprezintă doar 2% din numărul total de angajați din sectorul transporturilor din Europa.
Iar 70% dintre șoferii care au răspuns întrebărilor IRU susțin că un alt motiv pentru lipsa de șoferi este faptul că tinerii nu sunt încurajați activ să aleagă aceasta meserie. De ce? Un procent de 57% dintre reprezentanții sindicatelor și 63% dintre conducătorii auto consideră că principalul motiv pentru aceasta este imaginea nefavorabilă a profesiei.
76% dintre șoferi mai menționează și condițiile de muncă, dar și perioadele de separare de familie ca fiind motive serioase care îi descurajează pe tineri.
Totodată, salariul de pornire pentru șoferii de TIR începători este considerat destul de mic, fiind, în medie, de 2.500 de euro/lună, brut. La această sumă se adaugă diurna pentru mâncare, care se plătește de obicei separat, nu este impozitată și se ridică la câteva sute de euro pe lună.