Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a actualizat recent sistemul de calcul al prețului polițelor RCA, România devenind astfel una dintre puținele țări din Europa în care șoferii au posibilitatea de a obține un tarif mai mic pentru RCA, în cazul în care ofertele din piață depășesc un anumit nivel.
Concret, șoferii pot apela la Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) pentru a fi repartizați către un asigurător care să le vândă RCA la un anumit preț, dacă se îndeplinesc următoarele condiții:
– Există cel putin 3 oferte de asigurare aflate în perioada de valabilitate primite de la asigurători RCA diferiți;
– Ofertele sunt calculate pentru perioade de asigurare de 12 luni și reprezintă prima de asigurare totală obținută prin însumarea primei de asigurare nete de cheltuieli de distribuție cu cheltuielile de distribuție aferente canalului de vânzare utilizat de către potențialul asigurat, fără acoperirea serviciului de decontare directă și fără alte clauze și acoperiri suplimentare;
Citește și: Cel mai ieftin RCA, pentru șoferii cu vârste cuprinse între 51 și 60 de ani. Doar +23%
– Toate primele de asigurare totale din ofertele primite, calculate ca mai sus, sunt mai mari, la data formulării respectivelor oferte, decât: tariful de referinta pentru vehicul X factorul N X coeficientul pentru clasa de bonus-malus in care este încadrat asiguratul. În acest moment, factorul N este 36%, ceea ce înseamnă că toate ofertele primite de asigurat trebuie să fie mai mari decât tariful de referință pentru categoria unde se încadrează (în funcție de vârsta solicitantului și capacitatea cilindrică a vehicului asigurat) X36%X coeficientul pentru clasa de bonus malus, potrivit studiifinanciare.ro.
Din acest punct de vedere, condițiile rămân aceleași. Se schimbă, însă, regulile în ceea ce privește stabilirea prețului la care urmează să fie achiziționat RCA de către clientul cu risc ridicat.
Nouă formulă de calcul a tarifului RCA pentru 2023
Norma 18/2022 aduce mai multe modificări necesare la norma 20/2022 privind asigurările auto, în condițiile în care Comisia Europeană a impus, anterior, mai multe schimbări de legislație în sensul liberalizării tarifelor RCA.
Practic, după adoptarea modificărilor impuse de Comisia Europeană, societățile de asigurare au libertatea de a își stabili tarifele în funcție de propriile criterii și propriul istoric de daunalitate, cu condiția ca aceste tarife să fie certificate de actuari independenți avizați de Autoritatea de Supraveghere Financiară. În acest context se impunea și modificarea prevederilor privind asigurații cu risc ridicat.
Astfel, dacă anterior datei de 12.12.2022, alocarea asiguratului cu risc ridicat se făcea la un tarif calculat conform formulei “: Tariful de referință la care se încadreazăX36%, în prezent alocarea se face de către BAAR împreună cu un tarif recomandat calculat după o altă formulă, în care ponderea tarifului de referință este mai mică. Formula este următoarea:
Pr= [Tr+(P1+P2+P3):3]: 2
Pr- Prima de asigurare recomandată
Tr- Tariful de referință la care se încadrează solicitantul
P1,P2,P3- Cele mai mici trei prime nete de comisionul de vânzare primite de solicitant din piață (prima totală- comisionul plătit brokerului, în cazul în care polița a fost cumpărată prin broker
Spre deosebire de vechea formulă, care impunea asigurătorilor unde erau alocați clienții să îi repartizeze pe aceștia la prima respectivă, actuala primă este cu valoarea de recomandare, această modificare fiind necesară, așa cum am arătat și mai sus, în contextul modificărilor mai ample impuse de Comisia Europeană, relatează studiifinanciare.ro.
Tarifele RCA au luat-o razna în 2022
Tarifele RCA au luat-o razna. Noile tarife de referință calculate de KPMG și publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) în august 2022 au crescut spectaculos față de cele din august 2021 la toate categoriile de vârstă. Cea mai scumpă asigurare RCA pentru un automobil personal ajunge la 4.140 de lei/an.
Un șofer tânăr, cu vârsta sub 30 de ani, trebuie să scoată acum din buzunar minimum 1.532 de lei pe an, adică aproximativ un salariu minim net pe economie, pentru cea mai slabă mașină, cu motor sub 1.200 de centimetri cubi (de exemplu, pentru un Logan SCe 65). În august 2021, tariful de referință RCA era de 1.129 de lei. Ceea ce se traduce printr-o scumpire cu circa 40%.
Dacă șoferul sub 30 de ani vrea o mașină de familie, cu motor de 1.401-1.600 cmc, RCA-ul urcă la 1.875 de lei, iar pentru una cu motor de 1.801-2.000 cmc, RCA-ul ajunge 2.163 de lei. Iar dacă șoferul sub 30 de ani se orientează către un automobil mai sportiv, cu motor de 2.001-2.500 cmc, trebuie să pregătească 2.886 de lei.
Pentru un automobil peste 2.500 cmc, un tânăr șofer sub 30 de ani achită cel mai scump RCA: 4.140 de lei/an. În august 2021, era 3.080 de lei/an, adică cu 36% mai ieftin.
Atenție, tarifele de referință RCA nu iau în calcul sistemul Bonus-Malus, prin care asigurarea poate fi și cu 50% mai ieftină, dar și aproape dublă ca preț.
Toate tarifele de referință RCA din august 2021 le puteți consulta aici, iar toate tarifele de referință RCA din august 2022 le puteți consulta aici.
Sitemul Bonus-Malus
Datorită sistemului Bonus-Malus, în funcție de cât de disciplinat ești la volan (câte daune produci), vei plăti mai mult, sau mai puțin pentru RCA. Practic, daca ai fost un șofer exemplar, poți plăti cu 50% mai puțin, iar dacă ai fost spaima șoselelor, poți plăti și aproape dublu pentru asigurarea de răspundere civilă.
Sistemul Bonus-Malus funcționează pe baza unui mecanism de bonusuri și penalizări ce sunt aplicate șoferilor în funcție de istoricul acestora la volan, cu scopul de a încuraja un comportament responsabil în rândul asiguraților, atunci când vine vorba de condus și de a-i penaliza pe șoferii iresponsabili.
Sistemul Bonus-Malus este format din categoria de bază B0 (atribuită unui nou asigurat, fără istoric în asigurare), 8 clase de bonus, care pot atrage o reducere maximă de 50%, şi 8 clase de malus, care pot atrage creșterea prețului poliței cu până la 80%.
Clasa Bonus Malus se atribuie în mod automat în momentul asigurării, calculându-se istoricul de daunalitate. Pentru persoanele fizice, acest istoric se calculează doar în baza CNP-ului. În schimb, pentru persoane juridice, istoricul este calculat pe baza seriei de șasiu și a CUI-ului.