Ungaria găzduieşte expansiunea unor companii multinaţionale, anul acesta. Patru facilităţi noi, de tip greenfield, sunt chiar lângă frontiera României.
Maghiarii au constatat probabil că, de la intrarea României în Spaţiul Schengen, zona de maximă prosperitate de la frontiera de vest a României devine un teritoriu de tranzit comercial şi încearcă să profite de asta.
Problema este că, dintre cele patru investiţii, trei sunt chinezeşti. China foloseşte cu prevădere Ungaria, pentru astfel de investiţii cu rol strategic, în războiul său economic, în timp ce Polonia şi România foloseşte China ca să îi construiască tronsoane de autostradă.
Ungaria aduce investitori ce bagă miliarde de euro în fabrici, la câteva zeci de kilometri de România
"Pe măsură ce Ungaria și Uniunea Europeană se confruntă cu provocări economice tot mai mari, corporațiile multinaționale privesc din ce în ce mai mult Ungaria ca o bază strategică pentru expansiune.
Economia deschisă a țării și concentrarea pe atragerea investițiilor străine directe (ISD) au poziționat-o ca un jucător cheie în peisajul global al producției și serviciilor", scrie DailyNewsHungary.
Câteva multinaționale de profil vor începe operațiuni în Ungaria până la finalul anului acesta, cu impact substanțial așteptat asupra economiei și forței de muncă a țării.
Citeşte şi: România a cumpărat probabil gaz rusesc, via Ungaria. Care ar putea fi cauza?
Gigantul chinez de vehicule electrice BYD va deschide prima sa fabrică europeană în Szeged, capabilă să producă 300.000 de vehicule anual.
Fabrica, un proiect de mai multe miliarde de euro, va începe producția la sfârșitul anului 2025, creând oportunități pentru IMM-urile maghiare de a se integra în lanțul global de aprovizionare cu vehicule electrice.
Compania multinațională de automobile BMW investește peste 2 miliarde de euro în uzina sa de ultimă generație din Debrecen, concentrându-se exclusiv pe vehicule electrice.
Citeşte şi: Ungaria s-a prăbușit în recesiune economică. Cum a scăpat România la mustaţă?
Capacitate anuală de producţie este de 150.000 de unități. E de aşteptat ca această facilitate, programată să fie lansată tot anul acesta, să atragă furnizori suplimentari și să susțină dezvoltarea economică regională.
Producătorul chinez de baterii CATL își deschide cea de-a doua fabrică europeană la Debrecen, cu o investiție de 7,34 miliarde de euro.
Oamenii vizitează standul BYD în timpul Expoziției Internaționale de Automobile Hainan 2025 și Haikou - Foto: Profimedia Images (Imagine cu caracter ilustrativ)
Fabrica va angaja între 2.000 şi 3.000 de salariaţi și va avea o capacitate de producție anuală de 40 GWh, potențial extinsă la 100 GWh.
Citeşte şi: Pensie mai mare în România decât în Ungaria. Amănuntul semnificativ care schimbă tot
Experienţa cu investiţiile ruseşti ne-a învăţat însă că este bine să nu te bucuri niciodată prea mult. Ruşii de la Mechel au lăsat în România, la Târgovişte, deşert industrial, acolo unde anterior a fost Combinatul de Oţeluri Speciale.
O altă firmă chineză de baterii, Sunwoda, intenționează să îşi înceapă operațiunile la sfârșitul anului 2025, cu o investiție inițială de 245 de milioane de euro, care ar putea crește la 1,5 miliarde de euro.