Copiii din mediul rural au luat de trei ori mai multe medii sub 5 la Evaluarea Naţională faţă de cei din mediul urban. Mai exact, aproape unu din trei copii de la sate n-a reuşit să ia o medie peste 5 faţă de unu din 10 elevi din mediul urban, arată datele oficiale. În acelaşi timp, elevii din oraşe au luat de zece ori mai multe medii de 10 faţă de copiii de la sate.
Diferenţe semnificative se văd şi în privinţa mediilor peste 9 între elevii din mediul urban şi cei din mediul rural. În mediul urban, sunt de zece ori mai mulţi elevi cu medii de 10 faţă de mediul rural, de şapte ori mai multe medii între 9,5 şi 9,99.
Rezultatele din mediul rural şi mediul urban: anul acesta versus anul trecut
Anul trecut, 37,43% dintre copii de la sate au luat sub 5 faţă de 14.35% din mediul urban. Aşadar, se menţine o diferenţă de circa 20% între elevi (în funcţie de mediul de rezidenţă) faţă de anul trecut.
Tot anul acesta, elevii din rural au înregistrat de două ori mai multe medii între 5 şi 5,49 comparativ cu elevii de la oraşe. O diferenţă aproape dublă este şi la notele între 5,5 şi 5, 99.
Citește și: RO Vaccinare a amintit că David Popovici s-a vaccinat. Replică pentru Ciutacu: Când o să zburați
Cauzele clivajului dintre rural şi urban
„Din păcate, vedem aceleaşi diferenţe, mari, ca în anii trecuţi. Cel mai mare clivaj se vede la proba de Matematică, unde peste 36% dintre copiii de la sate au luat sub 5. Comparativ, în mediul urban 14% au obţinut note sub acest prag. La Română, aproape unu din patru elevi de la sate nu au reuşit să obţină o medie sub 5. Aceste cifre dureroase evidenţiază mai multe probleme: elevii din mediile cele mai vulnerabile primesc prea puţin sprijin educaţional acasă şi la scoală, avem foarte mulţi adolescenţi care n-au acces la resurse de bază precum rechizitele, iar şcoala rămâne neatractivă. Având în vedere că 40% dintre elevii care au participat la examen sunt din mediul rural, aceste rezultate ar trebui să fie de interes prioritar pentru toţi decidenţii din educaţie", a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
„Este clar că în comunităţile vulnerabile este nevoie de măsuri integrate care să contribuie la creşterea calităţii educaţiei. Asta presupune investiţii în formarea profesorilor, în infrastructura fizică şi digitală şi implementarea unei metodologii unitare pentru a combate factorii de risc legaţi de abandonul şcolar. Nu în ultimul rând, trebuie să avem în vedere că unul dintre efectele pandemiei a fost pierderile de învăţare", a mai explicat Mihaela Nabăr, conform Agerpres.
Potrivit datelor din ultimele rapoarte realizate de fundaţia World Vision România pe comunităţile cele mai vulnerabile din mediul rural:
- Aproape jumătate dintre părinţii care au copii în clasele V-VIII spun că le este greu să-i ajute cu lecţiile la matematică;
- Pentru unu din cinci părinţi de adolescenţi, cel mai greu a fost să ofere sprijin la Limba Română;
- 24% dintre copii nu sunt ajutaţi de nimeni la teme;
- 14% dintre părinţii elevilor de gimnaziu spun că nu fac nimic dacă ai lor copii nu se descurcă la teme;
- 47% dintre elevii spun că le place doar uneori sau nu le place niciodată;
- Aproape o treime dintre profesori spun că proporţia elevilor cu pierderi de învăţare este între un sfert şi o jumătate din totalul clasei;
- Doar 67% dintre părinţi susţin că profesorii folosesc metode atractive de predare;
- Doar 35% dintre adolescenţi au suficiente rechizite şi cărţi pentru scoală.
Citește și: La ce oră concurează Robert Glință în finala la 50 de metri spate a Campionatului Mondial de Natație
Evaluarea Naţională, prin ochii tinerilor din program
World Vision România a inclus de la începutul acestui an şcolar în programul Vreau în clasa a 9-a încă 30 de copii de clasa a VIII-a, pe lângă cei peste 900 elevi de liceu pe care îi susţine în prezent să continue studiile prin sesiuni de mentorat, meditaţii şi sesiuni de orientare vocaţională şi dezvoltare personală.
Astăzi, când toţi adolescenţii aşteptau cu sufletul la gură rezultatele, Mihai, bursier în cadrul programului Vreau în clasa a 9-a, ne-a scris:„ Am luat 9,70 la română şi 9,80 la matematică." Băiatul de 15 ani îşi doreşte să ajungă dintr-un sat din Ialomiţa la liceu în Bucureşti. Pentru acest lucru, organizaţia World Vision România derulează campania Copiii VOR puterea, menită să îi ajute pe tinerii din mediul rural să-şi atingă potenţialul. Fiecare doritor poate dona prin SMS la 8845 cu textul LICEU (2 euro/ lună) sau direct pe site-ul organizaţiei:https: //bit.ly/3tYx3cK.
Peste 93 % dintre copiii susţinuţi în clasa a VIII-a prin programul Vreau în clasa a 9-a au luat peste 5 la Evaluarea Naţională.
„La matematică a fost mai greu la examen faţă de simulare, iar la română mi s-a părut mai uşor faţă de simulare. Mă bucur că am reuşit să iau la ambele note suficient de mari cât să mă asigur că am media necesară (8.04) pentru a intra la un liceu din Bucureşti", a afirmat Sară (14 ani), absolventă de clasa a VIII-a dintr-un sat din judeţul Ialomiţa.
„Am luat exact notele la care mă aşteptam, conform baremului: 9,50 la Română şi 8,45 la Matematică. Sunt foarte fericit că voi putea să intru la un liceu bun cu profil de Matematică-Informatică", ne-a spus şi Vlad (14 ani), unul dintre colegii Sarei.
Despre World Vision România
World Vision România este o organizaţie care desfăşoară programe de educaţie, intervenţie umanitară, dezvoltare şi advocacy, punând în centrul activităţii sale bunăstarea copilului.
Organizaţia se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile şi comunităţile, în scopul depăşirii sărăciei şi nedreptăţii. Fundaţia lucrează cu persoanele cele mai vulnerabile din lume, indiferent de religie, rasă, etnie sau gen. World Vision România face parte din parteneriatul World Vision Internaţional, prezent în aproape 100 de ţări din întreaga lume. În 30 de ani de prezenţă în România, am ajutat peste 500.000 de copii şi adulţi, în aproape 500 de comunităţi din 18 judeţe.