Putin a blocat transportul în Marea Neagră. România implicată în „operațiuni de liberă navigație”

DE Adina Mutăr | Actualizat: 21.07.2023 - 21:19
Putin amenință transportul internațional în Marea Neagră (imagine cu rol ilustrativ)-Foto: Creative Commons
Putin amenință transportul internațional în Marea Neagră (imagine cu rol ilustrativ)-Foto: Creative Commons

Putin a blocat transportul în Marea Neagră. România implicată în „operațiuni de liberă navigație”, iar Statele Unite și-ar putea folosi prezența aeriană în țară pentru a efectua misiuni de escortă ale transporturilor de cereale.

SHARE

Putin a blocat transportul în Marea Neagră. România implicată în „operațiuni de liberă navigație”, exporturile de cereale ale Ucrainei fiind importante pentru a hrăni lumea. 

Președintele turc Recep Tayyip Erdogan a interpretat greșit în mod intenționat Convenția de la Montreux din 1936 pentru a interzice navelor NATO accesul la Marea Neagră, în timp ce a închis ochii la unele încălcări ale navelor rusești.

Putin a blocat transportul în Marea Neagră. România implicată în „operațiuni de liberă navigație”

Dar nu există niciun motiv legal pentru a interzice accesul navelor de război în apele internaționale pentru a escorta navele din țări terțe.

Chiar dacă Erdogan nu mizează pe libertatea de navigare sau încearcă să obțină alte concesii, Statele Unite și-ar putea folosi prezența aeriană în România pentru a efectua misiuni de escortă, potrivit 19fortyfive.com.

Sau și-ar putea trimite grupurile de luptă tot pentru a apăra un drept internațional, așa cum a făcut-o deseori.

Ministerul rus al Apărării a declarat că, începând cu 20 iulie, va considera orice navă din Marea Neagră ce se îndreaptă către un port ucrainean ca fiind un „transport militar ostil”.

Citește și: Ucraina vrea să-şi exporte cerealele prin apele teritoriale ale României: „Obiectivul e deblocarea”

De fapt, Kremlinul vrea să restricționeze transportul în apele internaționale.

Președinții americani s-au confruntat de multe ori cu astfel de provocări în ceea ce privește libera trecere în apele internaționale.

Timp de șapte decenii, administrațiile succesive au contestat încercările unor regimuri de a restricționa transportul maritim, recurgând chiar la forța militară pentru a face acest lucru.

Citește și: Războiul se extinde în Marea Neagră. Ucraina consideră ostile navele ce intră în porturile rusești

Fiecare președinte al SUA a trimis grupuri de luptă pentru a-și demonstra angajamentul față de libertatea navigației.

Gaddafi a provocat SUA de multe ori și de fiecare dată a pierdut 

Regimul lui Moammar Gaddafi din Libia a revendicat întregul drept asupra Golfului Sidra, ca fiind strict libian.

În timpul administrațiilor Nixon și Carter, avioanele de luptă libiene au hărțuit avioane de supraveghere americane în această regiune.

La scurt timp după preluarea mandatului, președintele Ronald Reagan a ordonat o „operațiune de liberă navigație”, trimițând două grupuri de portavioane în Golful Sidra.

La 19 august 1981, două avioane de vânătoare sovietice Sukhoi Su-22 au tras asupra aeronavelor americane, iar avioanele americane F-14 le-au doborât imediat.

Reagan a mai trimis trei grupuri de portavioane în Golful Sidra pentru o altă operațiune de liberă navigație.

În ianuarie și februarie 1986, navele americane au trecut fără incidente în apele pe care Libia le-a revendicat ca fiind proprii.

Dar când navele americane au traversat din nou „linia morții” autodeclarată a lui Gaddafi în martie 1986, liderul libian a trimis corvete și ambarcațiuni de patrulare pentru a provoca forțele americane, în timp ce avioanele libiene făceau curse simulând atacuri asupra navelor americane.

În încăierarea care a urmat, Libia a pierdut cel puțin patru nave. 

Forțele americane au distrus mai multe silozuri de rachete sol-aer și au rănit șase tehnicieni sovietici.

Chiar și în apogeul Războiului Rece, Reagan nu a permis prezenței sovietice să descurajeze SUA. În total, câteva zeci de libieni au murit.

Cu doar câteva săptămâni înainte ca Reagan să părăsească mandatul, Gaddafi a încercat din nou să conteste libertatea de navigație.

În timp ce USS John F. Kennedy și escortele sale navigau spre est, spre Haifa, menținând o distanță de 120 de mile de coasta Libiei, Gaddafi a ordonat ca două MiG-23 Flogger să se apropie de navele americane.

Acestea au provocat în mod repetat două F-14 americane care escortau portavionul.

Pe măsură ce libienii continuau să hărțuiască avioanele F-14, piloții americani au primit autorizația de a trage. Au doborât aeronavele libiene, ucigând ambii piloți.

Astfel de incidente pot duce la escaladare, dar sunt socotite mai degrabă „acțiuni de intimidare” decât provocări de război, iar SUA au dovedit de fiecare dată că nu ezită să-și folosească forța militară.

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te