Necunoscute sunt căile tramvaiului

DE Petru Zoltan | Actualizat: 11.09.2021 - 10:52
BANI Liniile de tramvai generează contracte foarte bune - Foto: INQUAM PHOTOS/ George Călin
BANI Liniile de tramvai generează contracte foarte bune - Foto: INQUAM PHOTOS/ George Călin

Când sumele neeligibile sunt mici, suspiciunile de corupție sunt mari.

SHARE

4,5 milioane euro a plătit Primăria Municipiului București pentru a reduce poluarea cu 613 tone de CO2 echivalent pe an prin modernizarea unui tronson de cale dublă de tramvai lung de 1,1 km.

Banii au ajuns la firma Urban Profile Grele, ai cărei patroni au fost parteneri de afaceri cu Ion Dedu, fostul director general de infrastructură din cadrul Primăriei Capitalei. 

Firea a anunțat, Nicușor a atribuit

Primăria Municipiului București, în mandatul de primar al Gabrielei Firea, a accesat o finanțare de 28 de milioane de lei, adică în jur de 5,7 milioane euro, pentru a reduce emisiile de echivalent CO2 generate de transportul rutier motorizat cu 613 tone pe an.

Cum? Prin modernizarea unui tronson de 1,1 kilometri de cale dublă de tramvai pe bulevardul Vasile Milea, de la intersecția cu bulevardul Timișoara până în dreptul intrării la benzinăria OMV. Pe respectiva cale de tramvai circulă tramvaiele 1 și 10.

Prin acest proiect se dorește „creșterea atractivității și îmbunătățirea eficienței transportului public de călători, a frecvenței și a timpilor de parcurs, accesabilității și implicit a transferului către acesta de la transportul privat cu autoturism“.

Specialiștii primăriei susțin că, până în 2025, pe acest tronson, va crește numărul de călători cu 17%. 

Licitația pentru modernizarea tronsonului a început în mandatul Gabrielei Firea și a fost atribuită de edilul Nicușor Dan, pe 30 decembrie 2020.

Conform documentelor obținute de Newsweek România de la Primăria Capitalei, contractul în valoare de 22 de milioane lei a fost atribuit firmei Urban Profile Grele SA, deținută în mod egal de Vlad Zamfir și Adrian Augustin Drăghici. 

Până în acest moment, Comisia Europeană a cerut înapoi sub 21.000 de lei din acest proiect.

_______________________________

Citește dosarul complet  „Miliardul pierdut”

1 euro din 5 primiți de la Bruxelles de Primăria Capitalei trebuie returnat

Tramvaie chinezești cu bani europeni

PMB s-a curentat în autobuzele electrice

Stația care epurează Apa Sâmbetei

______________________________

Cumetrii, dosare și șpăgi

Conform contractului, Urban Profile Grele va reface infrastructura căii de rulare pe cele două sensuri de mers ale tramvaiului pe o distanță de 1,1 km.

Adică vor fi înlocuite traverse, șine, prinderi, amortizoare de zgomote și vibrații. Totodată, vor fi înlocuiți stâlpii de susținere ai rețelei de contact și se vor reface peroanele de pe tronson. 

O parte din aceste lucrări vor fi făcute de subcontractanții Swietelsky Construcții Feroviare SRL și TIAB SA. Compania austriacă Swietelsky a fost implicată într-unul dintre cele mai mari cazuri de corupție din România.

Reprezentantul austriecilor, Josef Hornegger, a dat mită o sumă de 20 de milioane de euro mai multor politicieni români, inclusiv lui Sebastian Vlădescu, pentru reabilitarea căii ferate București – Constanța. Austriacul și-a recunoscut faptele și a fost condamnat la trei ani cu suspendare. 

Vlad Zamfir și Adrian Drăghici mai dețin împreună firma Urban Proiect Grup, societate în care au fost asociați cu Ion Dedu, fostul director general al direcției Transport, Drumuri și Sistematizare din cadrul Primăriei Capitalei.

Potrivit presei, Ion Dedu a fost director de infrastructură la RATB, iar din 2005 a intrat în acționariatul firmei Urban Proiect Grup. Totodată, a fost recompensat cu funcția de director general.

În anul 2006, și-a cedat părțile sociale Elenei Mirela Toma, iar doi ani mai târziu a revenit asupra deciziei. La începutul anului 2009, s-a retras din nou din acționariatul firmei pentru a se angaja la Primăria Municipiului București.

Părțile sociale le-a cedat celor doi asociați, Vlad Zamfir și Adrian Augustin Drăghici. Zamfir ar fi chiar nașul de cununie al lui Ion Dedu. Ion Dedu și-a dat demisia „din motive personale“ de la Primăria Capitalei în 2015.  

_______________________________

Citește dosarul complet  „Miliardul pierdut”

1 euro din 5 primiți de la Bruxelles de Primăria Capitalei trebuie returnat

Tramvaie chinezești cu bani europeni

PMB s-a curentat în autobuzele electrice

Stația care epurează Apa Sâmbetei

______________________________

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te