Tramvaie chinezești cu bani europeni

DE Petru Zoltan | Actualizat: 11.09.2021 - 10:52
A fost nevoie de toată procedura de contestare a licitației, dar și de un proces în instanță, pentru ca licitația tramvaielor să fie adjudecată
A fost nevoie de toată procedura de contestare a licitației, dar și de un proces în instanță, pentru ca licitația tramvaielor să fie adjudecată
Nicușor Dan
Nicușor Dan
Gabriela Firea
Gabriela Firea
Valer Blidar
Valer Blidar

Un sfert din miliardul de lei pentru vehicule trebuie returnat Comisiei Europene.

SHARE

Primarul Capitalei, Nicușor Dan, a semnat un contract de peste 200 de milioane de euro, cu TVA, pentru achiziția a 100 de tramvaie de la asocierea Astra Vagoane Călători și compania chineză de stat CRRC Qingdao Sifang, condusă de membri ai Partidului Comunist Chinez. 

Decizia nu i-a aparținut primarului, ci unei instanțe, care a decis să-i dea dreptate asocierii de firme, după ce aceasta a contestat licitația ca urmare a faptului că procedura fusese câștigată de o firmă turcească ce nu respecta regulile din caietul de sarcini.

Achiziția acestor tramvaie din fonduri europene a fost făcută pentru a reduce emisiile de CO2 echivalent cu 2.844 de tone anual în București. Aproximativ 50 de milioane de euro din suma de achiziție este considerată neeligibilă. 

Bucureștiul în infringement 

Bucureștiul este una dintre cele mai poluate capitale din Uniunea Europeană. Cetățenii din București sunt expuși continuu la niveluri ridicate de poluare atmosferică cu PM10, încă din 2007.

Primăria Capitalei și cele șase primării de sector sunt amendate cu regularitate de Garda Națională de Mediu pentru că nu vor să implementeze măsurile prevăzute în Planul Integrat de Calitate a Aerului pentru a reduce poluarea. 

Comisia Europeană a început formal procedura de infringement împotriva Bucureștiului în 2009. Dar autoritățile de la București, inclusiv Ministerul Mediului, nu au făcut niciun demers pentru a reduce poluarea.

_______________________________

Citește dosarul complet  „Miliardul pierdut”

1 euro din 5 primiți de la Bruxelles de Primăria Capitalei trebuie returnat

Necunoscute sunt căile tramvaiului

PMB s-a curentat în autobuzele electrice

Stația care epurează Apa Sâmbetei

______________________________

PROCES Tramvaiele care pot fi văzute la Cluj vor ajunge la București în mandatul lui Nicușor Dan (foto sus), deși Gabriela Firea (foto jos) a cumpărat altceva

Motiv pentru care nouă ani mai târziu, în anul 2018, Comisia Europeană a chemat România în judecată la Curtea Europeană de Justiție a Uniunii Europene pentru eșecul sistematic în a reduce poluarea la nivelul Bucureștiului. 

În acest context, Primăria Municipiului București, sub conducerea primarului Gabriela Firea, a început să acceseze fonduri europene pentru a reduce poluarea. 

Cât de periculoasă este poluarea? Conform unui studiu făcut de Ecopolis în perioada 2004-2009, la nivelul Bucureștiului au murit 814 adulți și 226 bebeluși cu vârsta mai mică de un an. Astfel, cel puțin 200 de bucureșteni mor anual din cauza poluării. 

Opt proiecte pentru opt linii de tramvai

Sub presiunea infringementului, primarul Gabriela Firea a fost nevoită să facă diligențele pentru a accesa fonduri europene necesare pentru reducerea poluării.

În anul 2018, Primăria Capitalei a obținut finanțare pentru opt proiecte europene prin care se dorea „modernizarea și dotarea“ liniilor de tramvai: 1, 10, 21, 25, 32, 40, 41, 55. Câte un proiect pentru fiecare linie de tramvai. 

De exemplu, în cazul proiectului de „modernizarea și dotarea liniei de tramvai nr. 1“ era prevăzută achiziția a 12 tramvaie noi, lungi de 36 de metri.

Fără a fi inclusă și modernizarea efectivă a liniei de tramvai. Prin această achiziție, municipalitatea susținea că se va face un transfer „sustenabil al unei părți din cota modală de transport cu autoturisme către transportul public și creșterea cu aproximativ 9% a numărului de utilizatori“ pe linia de tramvai nr.1.

Cu alte cuvinte, o parte din șoferi ar urma să renunțe la propriile mașini pentru a folosi noile tramvaie. Ceea ce ar duce la „reducerea emisiilor de echivalent CO2 generate de transportul rutier motorizat la nivelul Municipiului București cu 298 tone/an“. 

_______________________________

Citește dosarul complet  „Miliardul pierdut”

1 euro din 5 primiți de la Bruxelles de Primăria Capitalei trebuie returnat

Necunoscute sunt căile tramvaiului

PMB s-a curentat în autobuzele electrice

Stația care epurează Apa Sâmbetei

______________________________

Un miliard de lei

Valoarea proiectului a fost calculată la puțin peste 120,8 milioane lei, din care cheltuieli totale nerambursabile  89.658.239 lei, reprezentând 98% din cheltuielile totale eligibile. Diferența de 2% reprezintă contribuția municipalității. Alte patru proiecte sunt identice. 

Restul de trei proiecte au același obiectiv, însă diferă numărul de tramvaie cumpărate, valoarea și cantitatea cu care se va reduce CO2 echivalent la nivelul Bucureștiului. 

Noile tramvaie nu
au ajuns 
încă în
București și nici nu

sunt așteptate curând,
chiar dacă au costat
un miliard de lei

Valoarea cumulată a celor opt proiecte a fost de peste 1.000.000.000 lei, cu tot cu TVA, adică echivalentul a 200 de milioane de euro. Banii au fost alocați prin Programul Operațional Regional 2014-2020, axa 3 – reducerea emisiilor de carbon în zonele urbane bazată pe Planul de Mobilitate Urbană Durabilă. 

Conform documentelor obținute de Newsweek România, Primăria Capitalei și-a asumat că prin această achiziție se va reduce emisiile de CO2 echivalent cu 2.884 de tone anual în București. 

Ce înseamnă CO2 echivalent?

CO2 echivalent (CO2e) este o unitate de măsură universală pentru emisiile de gaze cu efect de seră, care reflectă potențialul de încălzire globală corespunzător diferitelor tipuri de emisii. Din categoria gazelor cu efect de seră fac parte dioxidul de carbon (CO2), metanul (CH4), protoxidul de azot (N2O) și hidrofluorocarburile.

Aceste gaze cu efect de seră absorb radiațiile solare, generând astfel efectul de seră.

Ținându-se seama de potențialul lor diferit de încălzire globală, emisiile de gaze cu efect de seră sunt, de obicei, calculate și raportate sub formă de dioxid de carbon echivalent (CO2e).

De exemplu, o tonă de metan este echivalentă cu 25 de tone de CO2. Pentru a se ține seama de acest aspect, cantitatea de emisii pentru fiecare gaz este transformată în dioxid de carbon echivalent (CO2e), astfel încât impactul total din toate sursele să poată fi agregat într-o singură cifră.

Contract cu dedicație pentru turci

Primăria Municipiului București a publicat pe 11 decembrie 2018 anunțul privind achiziția celor 100 de tramvaie. Valoarea estimată a contractului a fost de 845,68 de milioane lei, fără TVA, echivalentul la data respectivă a 180 de milioane de euro.

Conform specificațiilor tehnice, tramvaiele trebuia să aibă o lungime de 36 de metri, lățimea între 2,4 și 2,45 metri, podeaua coborâtă integral şi cinci uşi duble.

Contractul includea piesele de schimb, consumabilele, serviciile de punere în funcţiune, servicii de întreţinere, service şi remedierea defecţiunilor pe perioada garanţiei. Plus școlarizarea vatmanilor. 

La licitație s-au înscris compania Durmazlar Makine Sanayi Ve Ticaret SA, din Turcia, și asocierea
româno-chineză Astra Vagoane Călători SA - CRRC Qingdao Sifang Co. Ltd. Primăria Capitalei, sub administrația Firea, a tergiversat atribuirea licitației. 

În august 2019, municipalitatea a anunțat că va prelungi perioada de examinare până la 15 decembrie. Înainte de termen, însă, primăria condusă de Gabriela Firea a decis ca licitația să fie atribuită companiei turcești. Mai mult, a secretizat întreaga procedură. 

_______________________________

Citește dosarul complet  „Miliardul pierdut”

1 euro din 5 primiți de la Bruxelles de Primăria Capitalei trebuie returnat

Necunoscute sunt căile tramvaiului

PMB s-a curentat în autobuzele electrice

Stația care epurează Apa Sâmbetei

______________________________

Astra Vagoane câștigă în instanță

Reprezentantul companiei Astra Vagoane, Gheorghe Sîrbu, declara în acea perioadă că, „din cataloagele producătorului turc rezultă că tramvaiele produse de acesta au o lungime de 32 de m, lățimea de 2,65, panta de 7% pe lungimea vagonului, trei uși duble și două uși simple, fapt ce ne face să credem că tramvaiul nu respectă cerințele caietului de sarcini“. 

Motiv pentru care producătorul român Astra Vagoane a contestat licitația. Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a constatat că oferta firmei turcești Durmazlar trebuia respinsă pentru că nu a inclus în dosarul cu care s-a prezentat la licitație graficul de livrare a tramvaielor, iar acest document a fost depus ulterior, la clarificări. 

FABRICI La Astra Vagoane, deținută de Valer Blidar (jos), merg în vizită demnitari români; la partenerii chinezi, i se sorb cuvintele lui Xi Jinping (foto sus)

Mai mult, Primăria Capitalei a fost obligată să plătească 35.000 lei firmei Astra Vagoane, bani care reprezentau cheltuieli cu avocații. 

Ulterior, Curtea de Apel București a menținut decizia Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor și a obligat Primăria Capitalei să semneze contractul cu firma Astra Vagoane. Contractul a fost semnat în mai 2021. 

Cheltuieli neeligibile de peste 241 milioane lei

Primăria Municipiului București a transmis, la solicitarea Newsweek România, că valoarea cheltuielilor neeligibile pentru cele opt proiecte este de 241.734.177 lei, adică în jur de 49 de milioane euro.

Din această sumă, cheltuielile neeligibile cu TVA de 19% se ridică la aproximativ 159 milioane lei. Puțin peste 71 de milioane de lei sunt costuri neeligibile rezultate din prețul de achiziție al celor 100 de tramvaie. Restul sumei, de aproximativ 12 milioane lei, sunt cheltuieli cu piese de schimb, agregate, echipamente și materiale de primă dotare, consumabile, uleiuri, lubrifianți. 

Așadar, proiectul a fost întocmit neținându-se cont de neeligibilitatea TVA, o regulă banală, care ar fi trebuit cunoscută.

De asemenea, nici prețul tramvaielor nu a fost controlat. Dacă acesta, însă, depindea de oferte, este cu totul de neînțeles de ce în proiect au fost făcute și cheltuieli cu consumabile pentru tramvaie, acestea fiind clar menționate ca neeligibile.

Manageri de proiect au fost Monica Mîndru, Radu Merlă, Isabela Popescu și Monica Buliga. Fiecare a coordonat câte două proiecte. 

_______________________________

Citește dosarul complet  „Miliardul pierdut”

1 euro din 5 primiți de la Bruxelles de Primăria Capitalei trebuie returnat

Necunoscute sunt căile tramvaiului

PMB s-a curentat în autobuzele electrice

Stația care epurează Apa Sâmbetei

______________________________

Asocierea Astra Vagoane - CRRC Qingdao Sifang Co

Compania Astra Vagoane, patronată de Valer Blidar, a câștigat contractul de peste un miliard de lei în asociere cu compania de stat CRRC Qingdao Sifang Co. Ltd., din China.

Conducerea companiei este asigurată de un Consiliu de Administrație format din nouă membri, toți pe listele Partidului Comunist Chinez, care nu au voie să locuiască în străinătate. 

Afaceristul arădean Valer Blidar este cunoscut drept „regele vagoanelor“ din România, având în vedere că patronează compania Astra Vagoane Călători.

Revista Forbes i-a estimat averea în jurul sumei de 150 de milioane de euro. A fost acționar majoritar la Banca Feroviară, dar și-a vândut acțiunile lui Olimpiu Vasile Bălaș, un antrepenor din zona IT. Acum, Bălaș deține 56,5% din acțiunile băncii pe persoane fizică.

Ceilalți acționari ai Băncii Feroviare, deținută de societatea Techventures Bank SA, sunt Tech Ventures Capital cu puțin peste 9,3%, SSIF BRK Financial Group SA cu 9,85%, Atelierele CFR Grivița cu 7,3% și Tristar cu 17%. Ultima companie este deținută de familia Blidar. 

Specialiști cu legitimație de partid comunist

Pentru a putea îndeplini criteriul privind cifra de afaceri, Valer Blidar, patronul companiei Astra Vagoane Călători, a cerut ajutorul companiei chinezești CRRC Qingdao Sifang.

Pe site-ul companiei din China tronează mesajul „100 de ani de la înființarea Partidului Comunist Chinez“, partidul de guvernământ din Republica Populară Chineză, înființat în data de 1 iulie 1921. 

Tot de pe site-ul companiei mai aflăm că aceasta este condusă de președintele Sun Yongcai, „fără drept de ședere în străinătate“.

El este secretar al Comitetului Partidului Comunist la nivel de fabrică, după ce anterior a fost membru permanent în Comitetul de Partid. Primește o indemnizație specială din partea Consiliului de Stat. 

La fel ca Sun Yongcai, ceilalți membri din Consiliul de Administrație sunt specializați la cel mai înalt nivel, dar nu au „drept de ședere în străinătate“.

Directorul general al companiei, Low Qiliang, a fost secretar adjunct la mai multe filiale ale Partidului Comunist constituite la nivel de fabrici. 

Vicepreședintele Wang Jun este inginer superior cu MBA și membru al Comitetului permanent al partidului la nivelul CRRC.

De partea financiară a companiei se ocupă Li Zheng, contabil superior cu un masterat în contabilitate. Ea este membru permanent al Comitetului de partid.

A mai deținut funcții de conducere la China National Engineering and Agricultural Machinery Import Export, a fost contabil șef la China Hydropower Construction International Engineering. Afaceristul Valer Blidar nu a răspuns la telefon și nici la mesajele trimise de Newsweek România. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te