Alegeri prezidențiale LIVE

Vezi în timp real prezența la vot
9.457.648 Votanți în România
52,52 %
814.194 Votanți în străinătate
Click aici pentru statistici complete

Starea guvernării

Ion Petrescu
DE Ion Petrescu | Actualizat: 04.08.2021 - 15:39

În câteva săptămâni se va încheia și competiția electorală din cadrul principalului partid de guvernământ, din România, iar atunci viitorul președinte al liberalilor de azi va fi și șeful executivului de la București.

SHARE

Din perspectiva unui simplu cetățean, nu persoana acestuia va conta, ci determinarea celui ales de a pune punctul pe "i", prin informarea acelora ce contribuie la bugetul național, cu starea de fapt a economiei și bogățiilor țării noastre.

Sigur că, peste Ocean, în democrația consolidată americană, obiceiul este altul.

Mai concret, discursul despre starea Uniunii este un mesaj anual rostit de președintele Statelor Unite în fața Congresului SUA, de regulă la începutul fiecărui an calendaristic, cu privire la starea actuală a națiunii americane.

Dar, de ani buni, ni se spune că noi suntem români, nu americani.

Adică avem tradițiile noastre, un alt parcurs istoric, o altă mentalitate colectivă și prin urmare un mesaj similar, comparabil, pe care șeful statului nostru l-ar rosti de la tribuna Parlamentului României ar fi inadecvat realităților de pe plaiurile mioritice.

Am înțeles diferența specifică, în ceea ce îl privește pe președinte.

Tocmai de aceea avem dreptul la lămuriri punctuale oferite alegătorilor, de premierul care va conduce și principala formațiune de guvernământ din țara noastră.

Este greu de anticipat dacă o asemenea exigență democratică va găsi un minimum ecou la Palatul Victoria.

După cum nu știm dacă va fi o conferință de presă, o declarație de presă, un comunicat oficial, o sesiune de întrebări și răspunsuri într-un areal universitar sau o altă formulă preferată de șeful executivului.

De ce? 

Pentru a demonstra nu numai celor ce îl susțin că are conștiința unei situații moștenite de la predecesorii săi, din ultimele trei decenii, dar și dorința de a arăta că are mijloacele de a îndrepta lucrurile.

Deci și forța de a reda națiunii pe care o administrează, încrederea în șansa sa de dezvoltare, în arealul sud-estic al Uniunii Europene.

Câteva dintre așteptările alegătorilor lucizi - nu vizez aici nicio formațiune politică parlamentară - le voi enumera în cele ce urmează.

De pildă, cât la sută din teritoriul arabil al țării a devenit proprietatea unor terți, de peste hotare, și în ce măsură executivul are în vedere măsuri de întărire a forței economice a fermierilor români, astfel încât aceștia să mențină și să își extindă capacitățile de producție agricolă?

În ce măsură guvernul va propune Consiliului Suprem de Apărare a Țării o evaluare francă a stării industriei naționale de apărare, cu măsuri de garantare a neînstrăinării structurilor care nu au fost total decimate și sunt focalizate pe realizarea unor componente utile defensivei țării, inclusiv a prafului de pușcă, pe care nu îl mai producem, ci îl importăm acum, o situație intolerabilă în cazul unei surprinderi strategice, când muniția trebuie produsă 100% în țară?

Cum va acționa premierul României, în anii următori, pentru ca bogății naționale vitale, precum aurul, sarea, izvoarele de apă potabilă să fie excluse de la privatizare devenind bunuri intangibile ale statului nostru, cu un singur administrator, guvernul de pe Dâmbovița?

Care va fi etapizarea principial dezirabilă, pentru mărirea bugetelor destinate sănătății și învățământului, în contextul repetării, la nivel înalt, că statul român are și va avea o creștere economică constantă?

Se are în vedere stoparea amestecului subtil al unor state vecine, în economia românească, cu finanțări care urmăresc, din păcate și pe verificate, încurajarea unor entități artificial agitate, ca să militeze pentru viitoare acțiuni separatiste, care ar demonstra Europei, în mod fals, premeditat și cu obiective clare, că executivul României nu este în stare să administreze, în mod egal, toate județele țării? 

Ce va face concret noul președinte al principalului partid de guvernământ pentru ca, în calitate de prim-ministru, să reamintească acelora interesați că aici este România, stat independent, suveran și a cărui integritate teritorială este constituțională, intangibilă, fiind în afara oricăror discuții ce ar omite în mod intenționat faptul că suntem o țară membră a NATO, cu un Parteneriat Strategic pragmatic, cu SUA? 

Este posibil ca executivul de la București să elaboreze un plan concret, cu finanțări adecvate, pe etape succesive, pentru ca astfel să fie încurajată revenirea în țară a multora dintre conaționalii care muncesc și trăiesc peste hotare?

În spiritul transparenței caracteristice unei democrații constituționale, în curs de consolidare, se va putea permanentiza informarea prealabilă a populației, înainte de luarea unor decizii care vor lua în calcul și voința celor ce vor trebui să se supună exigențelor legale? 

Pornind de la constatarea, verificabilă, conform căreia majoritatea opiniei publice românești este convinsă că servirea interesului național este ultima preocupare a unor factori de decizie aleși sau numiți, ce anume va propune premierul pentru ca în următorii ani tocmai servirea obiectivă a națiunii române să elimine posibilitatea repetării unor acte de înstrăinare voită a patrimoniului României? 

Este interesat premierul din toamna anului 2021 ca să elimine sistemul învechit, încă actual, de numărare a voturilor la alegerile prezidențiale, parlamentare și locale organizate în statul român, cu unul modern, performant, existent în alte țări aliate? 

Va cere viitorul șef al guvernării de la București, ca fiecare minister să aibă, ca peste Ocean, un număr limitat, bine stabilit, de funcții în care pot fi numiți politicieni și să delimiteze clar aparatul tehnic, unde nu vor putea fi încadrați decât experți într-un domeniu sau altul, ce nu vor putea fi înlăturați și înlocuiți după principiul domniei bunului plac?

Va deveni premierul României - dincolo de sarcina sa zilnică, de administrator numărul 1 al țării - și un promotor al dialogului - la București sau în alte capitale, unde ar trebui să fie prezent - cu omologii săi din NATO, UE și din alte zone de interes strategic și economic pentru România? 

Răspunsurile le va da viața. 

Remember: viața politică internă, din țara noastră, este termometrul evoluțiilor în societatea românească.

Dacă la Palatul Victoria va fi dominantă, din toamnă, demnitatea națională, multe s-ar schimba în Țară. 

____________________________

Opiniile publicate în această rubrică aparțin autorilor și nu reprezintă punctul de vedere al redacției.

____________________________

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te