Ambasadorul SUA la București, Adrian Zuckerman, a anunțat un proiect de infrastructură (o autostradă și o cale ferată) care să lege porturile Constanța (România) și Gdansk (Polonia).
Construcția căii ferate nu este o informație nouă, proiectul fiind discutat de țările membre al Inițiativei celor Trei Mări, desfășurat în 2019 la București. Mai mult este vorba de un proiect propus chiar de România, acceptat pentru finanțare prioritară.
Rail 2 Sea (albastru) este calea ferată Gdansk- Constanța
Noutatea este că această cale ferată, al cărui traseu este deja stabilit, va fi însoțit și de o autostradă.
Calea ferată traversează Ungaria și Slovacia, până să ajungă în Polonia.
Părți din această autostradă figurează deja printre proiectele de investiții ale Statului român, deoarece traseul coincide cu cel al Autostrăzii Transilvania.
În februarie a.c., la Conferința de securitate de la München, Secretarul de Stat al SUA, Mike Pompeo, a anunțat că țara sa va participa la finanțarea proiectelor de interconectare a țărilor membre ale Inițiativei celor Trei Mări, cu 1 miliard de dolari.
Citește și:
Încă un miliard de la SUA pentru a apăra Europa de Est de Rusia
Summitul celor 3 Mări. Cordonul sanitar în fața Rusiei
Printre aceste proiecte se numără și „Modernizarea și dezvoltarea căii ferate între Gdansk (Polonia) și Constanța (România), în scopuri civile și militare”.
Speculațiile referitoare la faptul că autostrada ar putea trece prin Moldova, lansate pe Facebook de Andrei Caramitru, nu se susțin, deoarece ar însemna ca proiectul de infrastructură Constanța- Gdansk să traverseze o parte din Ucraina, țară care nu este membră NATO și care, în consecință nu reprezintă un mediu de securitate.
Sorin Ioniță, de la think-tank-ul Expert Forum, a postat pe Facebook pe această temă:
„Uite chestia asta cu proiectul american de <<autostradă şi cale ferată>> de la Gdansk la Constanţa, de 8 miliarde dolari. E clar că la suma asta nu se pot face 1500 km de traseu nou, ci doar upgrade pe ceva existent, adică pe ruta Polonia-Slovacia-Ungaria-România, cu intrare pe la Oradea sau Arad.
N-are legătură cu Moldova (românească), fiindcă un traseu rapid de mutat trupe din flancul stâng în cel drept al NATO este exclus să traverseze Ucraina, stat non-NATO. Plus, doar schimbarea ecartamentului de cale ferată sovietic ar costa enorm şi nici ocolul nu merită.
Dacă România se lipeşte la vreo 2-3 miliarde ca să facă conexiunea lipsă Tg Mureş-Braşov, pe care UE n-o va finanţa, plus Valea Prahovei, şi remediat nişte segmente de cale ferată prin zona, ar fi chiar genial. Mai realist, probabil vom lua 1-2 miliarde şi vom repara podurile de la Cernavodă, care zdrăngăne şi stau cu limitări de viteză de peste 10 ani, plus nişte terminale intermodale ici-colo, plus consolidari de poduri pe traseu, deoarece o cale ferată ca lumea costă cam dublu cât o autostradă pe aceeaşi distanţă.”