Este vorba despre peste 44.000 de consumatori. Horia Constantrinescu, preşedintele ANPC, spune că au fost încasaţi necorespunzător peste 25 de milioane de lei.
Constantinescu a mai arătat că, după discuţii care au durat până la 10 noaptea, Enel până la urmă a înţeles să nu ofere un grafic de la rambursare.
Facturi umflate la zeci de mii de români
Potrivit preşedintelui ANPC, obligativitatea de a returna aceşti bani, către consumatori, rămâne în continuare şi fenomenul va fi următi.
Dacă graficul de rambursare nu este îndeplinit conform celor stabilite de către actele normative, pot apărea şi alte sancţiuni.
”Actul normativ în baza căruia s-a aplicat sancţiunea prevede ca minimă sancţiune 1% din cifra de afaceri, adică şi dacă noi am fi vrut să aplicăm o sancţiune mai mică nu s-ar fi putut, pentru că, repet, acest lucru este prevăzut în actul normativ”, a spus şeful ANPC despre amenda primită de Enel.
Citeşte şi: O companie energetică din România, amendată cu peste 50 milioane lei. Factura la un preț mai mare
Horia Constantinescu a arătat că ”au avut loc discuţii înaintea acestei sancţiuni, până la 10 noaptea, cu reprezentantii operatorului economic, în care Autoritatea le-a cerut, prin corespondenţa pe care au purtat-o, să le prezinte un grafic de rambursare a sumelor pe care le-au încasat incorect, de la peste 44.000 de consumatori”.
”Până la ora la care s-a hotărât şi s-a luat decizia aplicării acestei sancţiuni, nu am reuşit să primim un grafic clar. Trebuie totuşi să luăm în calcul că aceşti 41.000 de consumatori au fost vătămaţi de-a lungul a 8 luni de zile.
Asta înseamnă undeva la 300 şi ceva de mii de contravenţii, pentru că fiecare dintre facturile cu abateri reprezintă o contravenţie, ori, dacă aşezăm şi să acest algoritm în pagină, cu siguranţă nu o să ni se mai pară foarte. Peste 25 de milioane de lei au fost cumva încasaţi necorespunzător, din buzunarul consumatorilor”, a explicat Horia Constantinescu, conform News.ro.
Citeşte şi: Al doilea cel mai mare furnizor de energie a greșit facturile la zeci de mii de români. Despăgubiri
Preşedintele ANPC a mai arătat că "rambursarea nu devine o poveste care s-a încheiat odată cu aplicarea sancţiunii”.
”Obligativitatea de a returna aceşti bani către consumatori rămâne în continuare, ori noi vom urmări fenomenul, iar în condiţiile în care acesta nu este îndeplinit conform celor stabilite de către actele normative, pot apărea şi alte sancţiuni, lucru pe care eu aş vrea să cred că Enel l-a luat în calcul şi va proceda la rambursarea banilor”, a mai spus Constantinescu.
Reprezentantul ANPC a subliniat că şi acest operator economic are dreptul să conteste, "aşa cum orice operator economic poate contesta documentele încheiate de către oricare dintre autorităţile de control”.
”Anumite măsuri cele care ţin de sănătatea şi de viaţa consumatorilor sunt cele care nu se suspendă odată cu contestarea documentului de control, dar toate celelalte, în proporţie destul de mare, se suspendă până la judecarea pe fond a cauzei”, a mai spus Constantinescu.
Numai în instanţă
Horia Constantinescu a explicat că numai în instanţă se judecă astfel de contestaţii.
”Din discuţiile pe care le-am purtat cu ministrul Economiei, cu domnul Oprea, şi dânsul este de părere că ar trebui stabilite în afară de sancţiuni şi măsuri pentru ca astfel de situaţii să nu se repete. (..)
Cel mai important lucru este ca aceşti 44.000 de consumatori să-şi primească banii înapoi. Este exact teza pe care am discutat-o cu reprezentantii Enel, până la 10 noaptea, când aceştia până la urmă au înţeles să nu ne ofere un grafic de la rambursare”, a mai spus şeful ANPC.
Comisarii ANPC au amendat compania Enel Energie SA, cu peste 52 de milioane de lei, pentru că nu a facturat consumul lunar de energie electrică la tarifele prevăzute în legislaţie.
ANPC a transmis că cei afectaţi de calculul defectuos al facturilor trebuie să se adreseze Enel Energie SA, pentru restituirea diferenţelor.