Anul trecut, una din două întreprinderi mari a integrat cu succes tehnologii digitale, în veme ce în cazul IMM-urilor, nici măcar una din cinci nu a reușit acest lucru, arată o statistică europeană.
Cauzele acestui decalaj țin și de un mindset greșit al micilor antreprenori, crede Marian Ignat (foto) - Head of Retail Distribution la BCR – după cum a apreciat acesta în cadrul evenimentului IQ Digital Summit.
Economia românească este dominată de companii mici și mijlocii, având în vedere că din cele 820.000 de companii active, doar 30.000 au venituri de peste un milion de euro, potrivit unor calcule expuse de Adrian Dragomir, co-fondator al platformei de business intelligence Termene.ro, într-o prezentare de anul trecut – făcută la ediția TV a IQ Digital – concept realizat de Upgrade 100 alături de George.
Cifrele sunt la fel de mici și când vine vorba de profitabilitate, pentru că doar una din o mie de companii din România reușește să depășească pragul de un milion de euro în profituri, într-un interval de 10 ani.
Transformarea digitală ar putea adânci această „polarizare”, iar micii antreprenori își frânează propria dezvoltare din cauza următoatelor mituri, „demontate” de Marian Ignat si Cristian Mustață, liderii zonei de retail distributie din BCR.
1. Inovația digitală este apanajul unui cerc restrâns de specialiști.
De fapt, cheia succesului în digitalizare este lucrul în echipă și o bună colaborare cu diverși parteneri.
„Rapiditatea cu care dezvoltăm ține de modul în care stăm deschiși să colaborăm cu diverse fintech-uri, platforme sau furnizori de servicii”, afirmă experții BCR.
Mai mulți specialiști în digitalizare sunt de părere că adeseori digitalizarea eșuează tocmai din motivul că angajații nu cred sincer în utilitatea acestui proces.
2. Pentru a face transformare digitală trebuie să știi mult IT
Realitatea e că pe zi ce trece sunt lansate din ce în ce mai multe produse digitale care pot fi folosite intuitiv de persoane fără pregătire tehnică.
De exemplu, easySales este o platformă de automatizare a procesului de vânzări care simpifică mut viața comercianților chiar dacă nu se pricep la IT. Platforma „leagă” magazinul comerciantului de întreg universul din jur: clienți, curieri și marketplace-uri.
Iar rolul antreprenorului este să se concentreze pe strategia afacerii sale și să fie atent la oportunitățile și pericolele din viitor. Ideal ar fi chiar să anticipeze anumite trenduri.
„Ai nevoie să cunoști realitatea, să ai mintea deschisă la nou, să vezi trendurile în care se duce piața. Asta am făcut și noi cu George (aplicația de banking inteligent, n.r.)”, a afirmat Marian Ignat pe scena IQ Digital Summit.
Prima linie de cod din George a fost scrisă în 2012, într-un moment în care marea majoritate a oamenilor foloseau telefonul pentru a citi știrile – spune el.
Azi George are peste 8.2 milioane de utilizatori în Europa Centrală și de Vest – din care peste 1.5 milioane în România.
3. Transformarea digitală este un proces costisitor
Majoritatea companiilor mici sau foarte mici își permit mult mai mult decât își imaginează.
De exemplu, automatizarea muncii manuale din departamentele de contabilitate e un proces al cărui cost lunar al unei cafele și al unei ape servite la mall, spunea Mircea Căpățână, co-fondator SmartBill, furnizor de servicii de facturare și gestiune pentru IMM-uri într-o dezbatere IQ DIGITAL – disponibilă aici.
Până la urmă, antreprenorii care amână la nesfârșit începerea unui proces de digitalizare invocând diverse motive își pun afacerea în pericol.
Sunt, într-o oarecare măsură, asemena elevilor care – după cum observa pshihologul canadian Keith Stanovich - , dacă nu învață să citească în primele clase se confruntă tot restul vieții dificultăți de învățare.
Plus că decalajul față de restul „elevilor” va fi într-o continuă creștere. Asa că „alfabetizarea” digitală e absolut necesar să fie începută cât mai devreme, pentru a deveni parte din „ADN”-ul oricărei companii care e pregătită pentru viitor.
IQ DIGITAL – în imagine, scena amenajată la Iasi, pe scena Teatrului Național „Vasile Alecsandri” - e un proiect hybrid media realizat de Upgrade 100 alături de George - platforma de banking a BCR - care cuprinde formate educaționale video, TV, radio, podcasts, online precum și evenimente adresate unei comunității profesionale interesate de transformarea digitală a IMM-urilor din România.