Cum ne schimbă viața tehnologia 5G

DE Andrei Vasilescu | Actualizat: 27.05.2024 - 16:40

Romeo Milea, director Network Deployment & Technology Enterprise Solutions, Vodafone România, a vorbit la Summit-ul IT&C Newsweek 2024 despre impactul tehnologiei 5G asupra industriei IT&C.

SHARE

Romeo Milea a explicat că au existat foarte multe discuții cu autoritățile pe tema Legii 5 G, care a fost publicată în 2021.

„Noi, ca industrie, am avut foarte multe discuții cu autoritățile și am înțeles logica acestei legi. Pe de altă parte, legea aduce după sine un impact financiar în ceea ce privește adaptarea tehnologiilor la vendorii agreați. Și aici, din nou am avut foarte multe discuții cu autoritățile și suntem în proces să punem la punct norme de aplicare mai specifice, în așa fel încât să ne fie și nouă ușor să dezvoltăm și tehnologii noi.

Noi suntem în proces de a investi foarte mulți bani în retehnologizare. Am selectat deja vendori agreați, Ericsson și Samsung, pe tehnologii moderne de cloud“, a spus Romeo Milea la Summit-ul IT&C Newsweek 2024.

În opinia sa, tehnologia 5G vine în întâmpinarea solicitărilor care țin de comunicarea real-time, securizată și de calitate.

„Acestea sunt principalele avantaje ale tehnologiei 5G și, cumva, industriile încep să vină cu use case-uri în direcția aceasta, iar noi operatorii începem să dezvoltăm rețeaua“, a punctat Romeo Milea.

Avantajele 5G

Noua tehnologie aduce o serie de avantaje, inclusiv din perspectiva consumului energetic.

„5G-ul vine foarte mult în zona eficientizării transmisiilor de date, inclusiv din perspectiva consumului energetic, care este foarte important. În al doilea rând, prin densificarea site-urilor, 5G îți oferă o mai bună acoperire și o mai mare reziliență.

Dacă se întâmplă un incident izolat, poți folosi partea care a mai rămas din rețea. La fel, în zona de core a rețelei, zona aceasta de cloud îți permite să fi mult mai flexibil în a-ți muta o zonă care este disfuncțională într-o altă zonă. Așadar, evoluția tehnologică a mers foarte mult spre o flexibilitate și o reziliență a infrastructurii“, a spus Romeo Milea.

Cum sunt prevenite atacurile cibernetice

Totodată, Vodafone are o preocupare permanentă pentru protecția clienților care, trebuie să înțeleagă, la rândul lor, pericolele la care se expun atunci când nu acordă o prea mare importanță securității digitale.

„Fiind o infrastructură critică pentru funcționarea societății, având în vedere digitalizarea la scară largă, suntem și ținta unor atacuri, evident. Așa, ca idee, în toată populația Vodafone de pe glob, în cele 21 de țări în care suntem prezenți, sunt în jur de 5-6 miliarde de tentative de atac, din care doar 70.000 sunt incidente care necesită o intervenție amănunțită, mai puțin deci de 0,01%.

Și atunci cred că principalul demers este cum tratăm partea asta de cyber security, având în vedere și evoluțiile accelerate în zona de cloud, interoperabilitate, artificial intelligence, chiar zona de deep fake, în care cineva se poate da drept o persoană din interiorul companiei și îți poate distruge datele. Trebuie ne uităm pe cel puțin trei paliere când vorbim de cyber security.

Unul este zona de controale standard de securitate pe care le impunem și pe care le urmărim, de la parole de administrator, lucruri de bun simț, mergând în zona de protecție și de defence, cu sisteme de apărare la intrusion și ajungând în zona în care nicio aplicație care intră în funcțiune sau niciun serviciu pe care îl dăm nu trece fără o scrutinare de cyber security, așa zis security by design, cu zero trust, cu toate componentele care sunt cumva foarte bine cunoscute, nu numai în mediul privat care oferă infra-structură critică, ci și mediile militare și mediile guvernamentale“, a
explicat Romeo Milea.

Cum sunt ajutați clienții Vodafone

Pe lângă campaniile de informare privind securitatea cibernetică, Vodafone oferă și servicii de cyber security pentru clienții săi.

„Cred că e foarte important ca societatea, oamenii, noi ca cetățeni care folosim tot ce înseamnă digital, să fim mai conștienți de ceea ce facem și să înțelegem că securitatea ține și de noi, nu este doar apanajul unui furnizor sau al unei autorități. Foarte multe incidente vin de la factorul uman care nu respectă niște reguli.   

Pe de altă parte, noi observăm că este în continuare o lipsă de înțelegere a riscului din perspectiva cybersecurity, mai ales în în zona unor business-uri mici în România care, culmea, înțeleg foarte bine care ar putea fi impactul pierderii datelor. Dar cumva se merge pe principiul «mie nu mi se întâmplă sau nu este treaba mea, altcineva are trebui să se ocupe de asta».

În zona asta avem o campanie destul de puternică de informare și de a oferi servicii de securitate, chiar on top pentru clienții noștri, pentru că nu oricine își permite să aibe un inginer de securitate care să știe ce anume să cumpere, ce să aplice, ș.a.m.d.

În al doilea rând, oferind și un service level, asigurăm cumva și faptul că ești up-to-date cu software-ul și faptul că e ultima versiune, și faptul că dacă are o problemă, clientul știe la cine să apeleze ș.a.m.d.“, a arătat Romeo Milea.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te