În contextul schimbării paradigmei mobilității prin electrificare pentru un viitor cu zero emisii poluante, Rolls-Royce, unul dintre cei mai reputați motoriști din industria aerospațială, a repus în funcțiune celebrul centru de testare „Testbed 108” și s-a apucat să dezvolte sisteme hybrid-electrice.
Citește și: Goodwood - Festivalul Vitezei: Cursa extremelor
În trecut, de pe porțile „Testbed 108” au ieșit unele dintre cele mai celebre motoare pentru avioane și elicoptere, precum Hercules și Centaurus, motoare ce au echipat aeronavele Bristol Beaufighter, Bristol Brabazon și Hawker Sea Fury (anii 1960 – 1970), Pegasus și RB199, motoare ce au echipat aeronavele Harrier și Tornado (anii 1970 – 1980), sau Gem și RTM322, motoare pentru elicoptere Lynx, Apache și Merlin (anii 1990). Apoi, din 2008, „Tesbed 108” a fost utilizat pe post de depozit, până să fie renovat ca centru de testare pentru sisteme de propulsie electrificate pentru aeronave.
Power Generation System 1, cel mai puternic sistem de propulsie hybrid-electric pentru aeronave
Rolls-Royce testează Power Generation System 1 (PGS1), cel mai puternic sistem de propulsie hybrid-electric pentru aeronave, ce va funcționa alături de noul motor AE2100, destinat aeronavelor regionale.
PGS1 are o putere de 2,5 megawați (MW), este aproximativ de mărimea unui „keg” (butoi) de bere și, dacă i s-ar cere, ar putea alimenta continuu aproximativ 2.500 de case.
”Este un moment extrem de important pentru Rolls-Royce. Dezvoltăm un sistem care promite să devină o referință în aviație. Știm că în era post-COVID oamenii vor dori să călătorească, să se conecteze, dar mult mai sustenabil. Electrificarea oferă o nouă soluție pentru transportul aerian pe distanțe scurte și medii, regionale, și vrem să fim pionierii acestei tehnologii (...) Testele PGS1 ne vor permite să aflăm de ce este capabil noul sistem de propulsie hybrid-electric. Vom valida proiectele digitale și vom afla cu precizie ce este fizic și tehnic posibil”, a explicat Alan Newby - Director Aerospace Technology and Future Programmes Rolls-Royce.
După dezvoltarea unui PSG1 complet funcțional, generatorul va fi cuplat la un sistem electronic de 3.000 de volți (spre comparație, cele mai performante automobile 100% electrice funcționează pe sisteme de 800 de volți, restul pe 400 de volți), dezvoltat de Rolls-Royce la centrul său din Trondheim, Norvegia.