Istoria Opel în lumea automobilului a început în 1899, cu patentarea modelului „System Lutzmann“ de patru cai putere. Iar, de 120 de ani, constructorul german din Rüsselsheim și-a creat o adevărată tradiție din introducerea tehnologiilor inovative în producția de serie și crearea de noi nișe în segmentul mașinilor accesibile.
„System Lutzmann“, de exemplu, utiliza anvelopele pneumatice inventate de Robert William Thomson în 1845, acestea nefiind folosite pe scară largă, la acel moment, în producția de autovehicule.
„Suspensia sincronă Opel“, prezentată la expoziția din 1934 de la Berlin, a fost o alternativă pentru suspensia față „fără punte“, ca la trăsuri, utilizată de mulți producători la acea vreme.
Arcurile elicoidale orizontale și amortizoarele hidraulice cu acțiune dublă din carcasa arcurilor (suspensia Dubonnet) preveneau mișcările de tangaj. Împreună cu arcurile lamelare semi-eliptice și amortizoarele hidraulice de pe puntea spate, acestea asigurau „alunecarea“ autovehiculului peste denivelări.
Comparativ cu modelul Opel de 1.3 litri și 24 de cai putere, care era echipat cu o caroserie convenţională cu brațe diagonale și traverse, sistem de transmisie cu patru trepte de viteză și frâne hidraulice, multe concurente ale acestuia cu un design ce data din epoca vehiculelor trase de cai au părut dintr-o dată foarte învechite.
Iar un alt reper important în istoria Opel este „Racheta din Rüsselsheim“. În 1975, prin Kadett GT/E, Opel a nișat și a lansat un „model de bază competitiv“.
Acest autovehicul puternic pentru utilizare zilnică reprezenta pentru clienții obișnuiți pasionați de motorsport ceea ce o mașină de curse reprezenta pentru piloții de raliu și de curse.
Motorul cu injecție de 1.9 litri și 105 cai putere, utilizat și pe Manta GT/E, propulsa „Racheta din Rüsselsheim“ cu o greutate de numai 900 de kilograme de la 0 la 100 km/h în 10,2 secunde și până la o viteză maximă de 184 km/h.
Străbunicul Frontera
În 1991, la lansarea Opel-ului Frontera Sport, niciun alt producător european de volum nu avea în curte un SUV compact, fie că vorbim despre Volkswagen, Renault, Ford, Citroen, Peugeot sau Fiat. Nici măcar în segmentul premium nu prea apăruse noțiunea de SUV, în afară de Land Rover/Range Rover și Mercedes G-Klasse, care erau mai mult off-roadere desăvârșite.
Doar japonezii (de ex.: Daihatsu, Suzuki, Nissan, Toyota sau Isuzu) și americanii de la Jeep (Cherokee) începuseră să se joace în această clasă. Și de la japonezi s-a „molipsit“ și Opel.
Frontera Sport a fost un Isuzu Rodeo rebranduit. Mașina era oferită în două variante de caroserie, cu trei uși și ampatament scurt (soft-top sau hard-top, pentru partea din spate) și „estate“, cu cinci uși și ampatament lung.
Puterea era livrată de două unități pe benzină, de 2.0 litri (115 CP) sau 2.4 litri (125 CP), și un diesel turbo de 2.3 litri și 101 CP. Iar transmisia era asigurată de un sistem „4x4“ nepermanent, cu reductor și sateliți blocabili manual.
În 1995, prima generație Frontera a suferit un facelift, primind, pe lângă un design îmbunătățit și noi opțiuni, arcuri elicoidale pe puntea spate, în locul foilor.
15.970 €
este prețul de bază pentru Grandland X Selection,
cu motor pe benzină de 1.2 litri și 130 CP, TVA inclusă,
prin programul Rabla 2019.
A doua generație Opel Frontera a fost lansată în 1998. Versiunea cu ampatament scurt a crescut cu 130 de milimetri, ecartamentul față și spate a fost lărgit cu 60 de milimetri, suspensia spate a primit cinci brațe, iar sistemul de tracțiune integrală a fost digitalizat, modul „4x4“ putând fi selectat prin apăsarea unui buton până la o viteză de 100 km/h.
Puterea era asigurată de motoare diesel și pe benzină de 2.2 litri, cu injecție directă, sau de un benzinar V6 de 3.2 litri.
Tatăl Antara
A doua generație Frontera a ieșit din producție în 2004, iar în 2006 a apărut Antara, tatăl Grandland-ului X de astăzi. Bazat pe platforma Theta a General Motors, ca și Chevrolet-ul Captiva, SUV-ul compact cu cinci uși Opel Antara a fost prefigurat în 2005, la Salonul Auto de la Frankfurt, de conceptul Antara GTC.
Mașina s-a urbanizat, renunțând la arhitectura cu șasiu separat și adoptând un design dinamic și un sistem 4x4 permanent inteligent. Iar dacă interiorul lui Frontera era mai spartan, în cazul Opel-ului Antara s-a pus accentul pe stil, confort și eleganță. Cel mai popular motor a fost diesel-ul 2.0 CDTi de 150 CP, dar Opel oferea și două benzinare, unul de 2.4 litri și 141 CP și un V6 de 3.2 litri și 224 CP.
Grandland X, ediție aniversară „120 de ani“
Povestea de succes a familiei de SUV-uri Opel a început cu lansarea lui Mokka, în 2012, model pentru care, în opt ani, au fost primite circa un milion de comenzi.
Micuțul crossover Crossland X a marcat, într-un fel, în 2017, trecerea constructorului german sub umbrela grupului PSA Peugeot-Citroen și dezvoltarea de modele pe platforme comune, fiind „frate“ cu Peugeot 2008 și Citroen C3 Aircross. Iar la Salonul Auto de la Frankfurt 2017, familia „Opel X“ a primit cel de-al treilea membru - Grandland X, un SUV compact „full-size“ făcut pe aceeași platformă cu Peugeot 3008.
Construit pe platforma EMP2 a celor de la PSA, Grandland X este adaptat perfect stilului de viață activ, prin abilitățile sale off-road, poziția de ședere mai ridicată, vizibilitatea optimă, tehnologiile de top de la bord, urcarea/coborârea simplă, în și din autovehicul, și, nu în ultimul rând, prin spațiul generos. Capacitatea de 514 litri a portbagajului este mai mare decât a multor adversari din segment.
Grandland X și-a făcut perfect temele și la capitolul siguranță. Mașina a luat cinci stele în testele EuroNCAP, fiind notată cu 84% pentru protecția pasagerilor adulți, cu 87% pentru protecția copiilor, cu 63% în cazu în cazul pietonilor și cu 60% pentru sistemele de siguranță.
Iar ediția aniversară Opel Grandland X „120 de ani“ vine cu cu multiple dotări care oferă tehnologii de top, precum tempomat adaptiv cu sistem de frânare de urgență, sistem multimedia Navi 5.0 IntelliLink sau faruri adaptive LED, plus emblemă „120 ani“, ediție limitată, jante din aliaj de 17 inch cu design speciale „120 ani“ și covorașe „120 ani“.