A murit omul care a inventat mașina vândută în 1.000.000 exemplare anual. Cum a învins gigantul Ford

DE Alex Darvari | Actualizat: 10.10.2024 - 11:56
A murit Ratan Tata care a inventat mașina vândută în 1.000.000 exemplare. Cum a învins gigantul Ford - Foto: Profimedia Images
A murit Ratan Tata care a inventat mașina vândută în 1.000.000 exemplare. Cum a învins gigantul Ford - Foto: Profimedia Images

A murit omul care a inventat mașina vândută în 1.000.000 exemplare anual. Cum a învins gigantul Ford. Ratan Tata, industriaș, filantrop și lider național iubit în India, a murit miercuri la vârsta de 86 de ani.

SHARE

Ratan Tata, industriaș, filantrop și lider național iubit în India, a murit miercuri la vârsta de 86 de ani. O figură impunătoare în cercurile de afaceri indiene și globale, el lasă în urmă o națiune îndurerată și o lecție de viață, inclusiv povestea despre cum a cumpărat Jaguar și Land Rover, scrie presa din India.

Citește și: Un colos auto german ia în calcul închiderea a 30% din fabrici. Are 5.000 de angajați și în România

A murit omul care a inventat mașina vândută în 1.000.000 exemplare anual. Cum a învins gigantul Ford

În martie 2008, lumea auto a început să ia în seamă India.

În zorii unei noi zile în Regatul Unit și peste ocean, în Statele Unite, ziarele au titrat despre achiziționarea de către grupul Tata, în valoare de aproximativ 2,3 miliarde de dolari, a mărcilor britanice Jaguar și Land Rover, deținute de Ford, devansând compatrioții Mahindra și Mahindra.

Citește și: Sute de salariaţi din România, ai unui mare grup de afaceri internaţional, sunt în şomaj tehnic

A fost „momentul Neil Armstrong” al industriei auto indiene - „un pas mic pentru Tata, un salt uriaș pentru marca corporativă a țării”. A fost, de asemenea, un moment de triumf personal pentru Ratan Tata după ce a fost refuzat de marca americană atunci când a încercat să vândă o unitate de producție.

Povestea începe în 1998 cu lansarea modelului Tata Indica.

Cum a pus Tata mâna pe Jaguar?

Primul hatchback cu motor diesel din India, Indica a fost, de asemenea, considerată prima mașină proiectată și fabricată în țară. A fost, de asemenea, o mașină apropiată de inima domnului Tata.

Cu toate acestea, vânzările au fost slabe, iar un Ratan Tata abătut, care dorea să își reducă pierderile, a zburat în SUA pentru a oferi fabrica șefului Ford de atunci, Bill Ford. Întâlnirea nu a decurs conform planului.

Se pare că dl Ford l-a pedepsit pe dl Tata, declarând că societatea indiană nu ar fi trebuit niciodată să înceapă să producă mașini și că achiziționarea fabricii ar fi o „favoare” pentru Tata.

Un Ratan Tata „umilit” a renunțat la oferta făcută companiei Ford și s-a întors acasă cu o concentrare și o determinare reînnoite și cu un obiectiv foarte clar: să le demonstreze celor care se îndoiesc de el și criticilor că se înșeală.
Nouă ani mai târziu, a transformat modelul Indica într-un succes, cu exporturi în Europa și Africa până în 2004.

Ford era în dificultate. Tata atacă!

Recesiunea care a zguduit economia americană și-a pus amprenta și compania a fost aproape de faliment; într-adevăr. Dacă nu ar fi fost o linie de credit guvernamentală, acest lucru s-ar fi putut întâmpla.

Mereu atent, Ratan Tata a acționat rapid pentru a prelua Jaguar și Land Rover, forțând Ford (conform rapoartelor) să recunoască faptul că societatea indiană îi făcea o „favoare”.

Pentru Tata, afacerea poate avea și un element de răzbunare, dar a fost și o afacere bună.

Jaguar, chiar dacă atunci se afla în dificultate, este unul dintre cei mai exclusiviști și mai recunoscuți producători de automobile sport și de lux din lume, iar Land Rover înregistrase vânzări record în ultimii trei ani.

„Nu există niciun motiv să ne jucăm cu mărcile... provocarea noastră este să le facem să crească”, a declarat Tata la Salonul Auto de la Geneva din Elveția, la câteva zile după anunțarea acordului.

Și au crescut. Vânzările Jaguar Land Rover, au crescut de la 9.871 de milioane de lire sterline în 2011 la peste 25.000 de milioane de lire sterline în 2018. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te