Benzinarele emit dioxid de carbon (CO2), diesel-urile sunt blamate pentru oxidul de azot (NOx) scos pe țeavă și ambele tipuri de motoare se află sub lupă pentru particulele nocive aruncate în aer. Dacă aspectul particulelor este ținut cât de cât sub control prin montarea de filtre de particule, în ecuație rămân CO2-ul și NOx-ul. Și dacă NOx-ul e aproape zero? Problemă! Conform datelor obținute în testele independente ADAC (Automobil Clubul German), realizate în trafic real, conform standardelor RDE (Real Driving Emissions), motoarele diesel de ultimă generație sunt mai ”curate” decât cele pe benzină.
Mercedes C-Klasse C220d nu a scos niciun pic de NOx în teste, iar BMW-ul Seria 5 520d și Opel-ul Astra 1.6 Turbo D au emis 1 mg/km de NOx, limita impusă de standardul de poluare Euro 6d Temp fiind de 168 mg/km de NOx. Pe locul trei, cu 7 mg/km de NOx s-a clasat Citroen Berlingo BlueHDI 130. Mai mult, niciun model din cele 13 testate nu s-a apropiat de limita superioară, deși nu toate au fost ”Made in Germany”, ceea ce elimină orice semn de întrebare cu privire la un posibil ”subiectivism” al ADAC.
Normele RDE din ciclul WLTP pentru Euro 6d Temp indică că, pe drum, limita de NOx pentru mașinile diesel este de 80 mg/km, iar pentru cele pe benzină, de 60 mg/km. Datorită marjelor de eroare ale sistemelor portabile de măsurare a emisiilor PEMS, însă, există un factor de conformitate de 2,1. Adică, în cadrul testelor RDE, o mașină poate emite de 2,1 ori mai mult NOx (80 mg/km x 2,1 = 168 mg/km). Din ianuarie 2020, factorul de conformitate va scade la 1,5.
Mașinile diesel testate de ADAC și emisiile de NOx înregistrate (mg/km)
Audi A8 50 TDI 15
BMW 520d Steptronic 5
BMW 520d Touring 1
BMW X2 xDrive 20d 23
Citroen Berlingo BlueHDI 130 7
Honda Civic 1.6 i-DTEC 101
Kia Ceed 1.6 CRDi 22
Mercedes A 180 d 40
Mercedes C 220 d 0
Opel Astra 1.6 D 1
Peugeot 308 SW BlueHDi 180 30
Volvo XC60 D5 AWD 56
VW Golf 1.6 TDI SCR 14